
Schoolweging
De schoolweging van De Rietvink Breda is 29,25 , met een spreiding van 6,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met een score van 99,37% voor het fundamenteel niveau overtreft PCBS De Rietvink niet alleen de landelijke norm (85%), maar ook het vergelijkingsgemiddelde (96,37%). Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden succesvol verwerven.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school haalt een streefniveau van 82,39%, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 48,6%. Dit betekent dat ruim 80% van de leerlingen aan het eind van groep 8 de gevraagde hogere vaardigheden voor taal en rekenen beheerst, wat de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor meer begaafde leerlingen onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 40,74% vmbo-(g)t en 25,93% vwo, aanzienlijk hoger dan regionale gemiddelden (16,45% vmbo-(g)t en 18,61% vwo). De 3,7% vmbo-k advies is lager dan het vergelijkingspercentage (9,17%), wat past bij het hoge onderwijsniveau van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Rietvink Breda | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180 | 176.17 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch- en didactisch handelen. Van belang daarbij is oog hebben voor het kind, een open houding en wederzijds respect. Op het gebied van didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang: Interactief lesgeven: de leerlingen betrekken bij het onderwijs. Onderwijs aanpassen aan de onderwijsbehoefte van het kind. Gevarieerde werkvormen hanteren zoals coöperatieve werkvormen. Kinderen zelfstandig (samen) laten werken. Bewegend leren = beter leren. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen zich beter kunnen concentreren door bewegen en leren af te wisselen of zelfs te combineren. Het leidt uiteindelijk tot betere schoolprestaties en heeft een positief effect op zelfvertrouwen, zelfbeeld en sociaal gedrag van kinderen. Tussenresultaten Bij het afstemmen van het onderwijs op de behoeften van onze leerlingen gaan we uit van: Informatie uit het dagelijks onderwijs. Denk hierbij aan observaties, reflectie en de interactie met de leerling zelf. Resultaten van de methodegebonden toetsen. Het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld, van Cito. In groep 1 en 2 (en bij de voorschoolse peuterperiode) wordt ook gebruik gemaakt van observatiematerialen om de diverse ontwikkelingsstadia af te zetten tegen de daadwerkelijke ontwikkeling van de leerlingen. Hiervoor gebruiken wij de registratiemethode ‘Kijk’. De hulpverlening aan leerlingen die in de zorg zijn geplaatst zal zoveel mogelijk plaatsvinden binnen de eigen groep door de eigen leerkracht. De intern begeleider (IB-er) heeft daarbij een ondersteunende, coachende een vooral ook coördinerende rol. Kindportfolio We werken met het kindportfolio, een persoonlijke map van uw kind. De cognitieve toetsresultaten kunt u bekijken in het ouderportal van ParnasSys. De ervaring en beleving op het gebied van Social Emotionele ontwikkeling en ateliers stellen de kinderen zelf samen in hun fysieke portfolio. Hiermee vergroten we het eigenaarschap van onze kinderen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Elk kind wordt bij ons op school zo begeleid dat hij of zij gestimuleerd wordt om zelfstandig en zelfverzekerd in het leven te staan. Contact met ouders / verzorgers en anderen die met een kind betrokken zijn, is daarbij van groot belang. Jaarlijks vullen onze leerlingen van groep 5 t/m 8 de sociale veiligheid monitor van scholen met succes in. Opvallende uitkomsten worden besproken met de IB'er en leerkrachten.
Respect
Samen
Zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van PCBS De Rietvink voor sociale ontwikkeling?
PCBS De Rietvink gebruikt de methode 'Kwink' voor sociale ontwikkeling, waarbij gewenst sociaal gedrag wordt aangeleerd (sociaal-emotioneel leren). De leerkracht vult twee keer per jaar een vragenlijst (SCOL) over elk kind in. Ouders kunnen de scores in het rapport zien. Indien nodig wordt begeleiding gestart door gespecialiseerde collega's, individueel of in groepsverband, met terugkoppeling naar de groepsleerkracht. In sommige groepen (6 en 8) wordt een speciale training gestart.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCBS De Rietvink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCBS De Rietvink gebruikt Kijk!, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en KWINK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBS De Rietvink?
PCBS De Rietvink gebruikt KWINK en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.