Kbs John F. Kennedy
Molstraat 34
4826 KA Breda

Schoolweging

Schoolweging
34.57
Spreiding
6.01

De schoolweging van John F. Kennedy Breda is 34,57 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, ook in een context met relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34,3%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 34,57) meer leerlingen naar hogere referentieniveaus begeleidt dan verwacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen leggen een sterke focus op theoretische doorstroom: 15,9% havo/vwo en 2,3% vwo (vs. 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs (4,6%) ligt iets boven het landelijk gemiddelde (1,0%), passend bij een schoolweging van 34,57. Opvallend is het hoge aandeel combinatieadviezen (50% van alle adviezen).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJohn F. Kennedy BredaGemeente AmsterdamNederland
LIB176.17174.97175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf groep 3 worden er twee maal per jaar diverse toetsen afgenomen die gestandaardiseerd zijn. Dit zijn de toetsen van het LeerlingVolgSysteem (LVS) van Leerling in Beeld. De uitslagen worden vastgelegd en geanalyseerd in een verslag genaamd "Leren van Data". De gegevens uit Leren van Data komen binnen de school terug op verschillende niveaus, zodat we de beschikbare gegevens benutten voor het verbeteren van ons onderwijs en daarmee de leerlingresultaten: groepsniveau: op groepsniveau vinden drie keer per jaar groepsbesprekingen plaats met de groepsleerkracht en Intern Begeleider waarbij de ontwikkeling centraal staat. Vanuit deze gegevens worden de resultaten geanalyseerd en wordt er nagedacht over hoe men deze resultaten kan verbeteren. Na de groepsbesprekingen met de leerkrachten hebben de Intern Begeleiders overleg met de directie. De resultaten worden besproken tijdens dit overleg. Er wordt gekeken naar trends en groei. Daarnaast worden er opvallendheden vanuit de groepsbesprekingen besproken en worden concrete afspraken gemaakt. teamniveau: de gegevens van de midden toetsen worden besproken op teamniveau. Naar aanleiding hiervan worden conclusies getrokken. Deze kunnen leiden tot eventuele verbetertrajecten en ontwikkelpunten. op onze school zijn er onderwijsinhoudelijke commissies. Bovengenoemde ontwikkelpunten worden meegenomen door deze onderwijsinhoudelijke commissies voor het komende schooljaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,3% van de leerlingen presteert boven advies – ruim hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 17,7% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Deze resultaten sluiten aan bij de geïntensiveerde monitoring van doorstroomresultaten die de school in haar jaarverslag benadrukt.

Sociale ontwikkeling

Wat wij willen is dat iedereen zich thuis weet en voelt op onze school. We zijn een katholieke basisschool en alle kinderen zijn van harte welkom. Op onze school staat de ontmoeting tussen de verschillende mensen centraal. De John F. Kennedy staat open voor kinderen (en hun ouders) met verschillende achtergronden. Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom en thuis voelt op onze school, en dat er begrip en respect is voor elkaar. Dit vormt de basis om samen en van elkaar te kunnen leren. Uit het leerlingtevredenheidsonderzoek, dat we jaarlijks afnemen, blijkt dat de leerlingen tevreden zijn over de sfeer en de lessen op onze school. Zij waardeerden in het schooljaar 2023-2024 de school met een gemiddelde score van 8,1. Hier zijn wij enorm trots op! LEES MINDER

Kansrijk

Persoonlijk

Samen Sterk

Wat is de werkwijze van Kbs John F Kennedy voor sociale ontwikkeling?

Het team van Kbs John F Kennedy is gecertificeerd in de Kanjertraining en mag zich een Kanjerschool noemen. De Kanjertraining leert kinderen verschillende soorten gedrag te herkennen en hier op een passende manier mee om te gaan. Kinderen leren hun eigen gedrag en dat van anderen te benoemen, in te zien welk gedrag wenselijk of onwenselijk is en dit aan te passen. De gedragsregels vanuit de Kanjertraining vormen de basis voor de omgang met elkaar: Wij vertrouwen elkaar, Wij helpen elkaar, We spelen niet de baas, We lachen niemand uit, Wij zijn niet zielig.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kbs John F Kennedy om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kbs John F Kennedy gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Leerling in Beeld-Sociaal-emotioneel functioneren.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kbs John F Kennedy?

Kbs John F Kennedy gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertraining en inzet van een kindercoach.