D W van Dam van Brakelschool
Burgemeester Posweg 46 B
5306 GE Brakel

Schoolweging

Schoolweging
31.37
Spreiding
6.25

De schoolweging van D W van Dam van Brakelschool is 31,37 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,1% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,2%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, ondanks de complexe leerlingenpopulatie. De consistent hoge scores sinds 2018 onderstrepen de didactische stabiliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 43,5%. Dit is 6,5 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (55,4%), wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs. De school overtreft hiermee de inspectieverwachtingen voor haar leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (50% vs. 18,6% landelijk). Havo/vwo-adviezen (33,3%) zijn eveneens boven gemiddeld, samen 83,3% theoretische adviezen. Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij regionaal gemiddelde (1,01%), wat past bij het hoge streefniveau. De combinatie van intensieve monitoring en ontwikkelingsgericht werken lijkt hier vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsD W van Dam van BrakelschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB178175.31175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Naast de methode-gebonden toetsen worden de resultaten van de leerlingen gemeten aan de hand van niet-methode-gebonden toetsen van cito. Zo krijgt de school goed zicht op de ontwikkeling van de kinderen, maar ook van de groep en school. Op deze wijze houden we de kwaliteit van ons onderwijs goed in de gaten en stellen we bij, waar nodig. De individuele resultaten van uw kind worden met u gedeeld. In groep 8 vindt de doorstroomtoets plaats, als onderdeel voor de stap naar het Voortgezet Onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

80% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,9% landelijk. Het percentage onderadvisering (20%) ligt weliswaar hoger dan gemiddeld (11,8%), maar de volledige afwezigheid van bovenadvisering (0% vs. 25,3%) roept vragen op. Mogelijk reflecteert dit een terughoudend adviesbeleid gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Sociale ontwikkeling

Onder sociaal-emotionele ontwikkeling wordt verstaan dat de kinderen leren omgaan met elkaar en anderen. Aspecten van deze ontwikkeling zijn: - kunnen samenwerken, samen kunnen spelen, samen kunnen delen, hulpvaardig kunnen zijn, respect hebben voor (de mening van) elkaar, kunnen oplossen van conflictsituaties, kunnen inleven in gevoelssituaties, anderen accepteren en respecteren in anders zijn, en een gevoel van saamhorigheid kunnen hebben. LEES MINDER

Vertrouwen

Respect

Positief

Wat is de werkwijze van de D W van Dam van Brakelschool voor sociale ontwikkeling?

De D W van Dam van Brakelschool gebruikt Kanjertraining om sociale ontwikkeling te bevorderen. De Kanjertraining wordt wekelijks in alle groepen gebruikt en heeft als doelen: het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas, het versterken van sociale vaardigheden bij leerlingen, beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij conflicten en bewustwording van eigenheid.

Welke registratievormen gebruikt de D W van Dam van Brakelschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De D W van Dam van Brakelschool gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de D W van Dam van Brakelschool?

De D W van Dam van Brakelschool gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.