obs de Finneblom
t Herntsje 1
9212 PJ Boornbergum

Schoolweging

Schoolweging
29.48
Spreiding
6.33

De schoolweging van De Finneblom is 29,48 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 97,7% gehaald, boven de inspectienorm (85%) en het regionaal gemiddelde (96,4%). Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het reken- en taalonderwijs, passend bij de schoolvisie op 'zeker leren'.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 58,6% van de leerlingen behaald, iets onder het vergelijkingsgemiddelde (60,5%). Dit is echter ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. De combinatie van maatwerk en focus op cognitieve vaardigheden draagt hieraan bij, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Basisschool Finneblom adviseert 40% van de leerlingen vmbo-k/-(g)t, 20% vmbo-(g)t en 20% vwo. Het aandeel vwo-adviezen is hoger dan bij vergelijkbare scholen (18,6% regio), terwijl praktijkonderwijs niet voorkomt (vs. 1,01% regio). Dit past bij het profiel van een school met een focus op midden- en bovenbouwadviezen, gesteund door een intensief leerlingvolgsysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe FinneblomGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vakgebied in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De tussenresultaten worden geanalyseerd en waar nodig wordt het onderwijs aanbod aangepast. Wij toetsen met behulp van het Leerlingvolgsysteem IEP: Technische leesvaardigheid (‘DMT’ en ‘AVI’ van CITO) Taalverzorging: Spelling en leestekens. Vanaf groep 7 komt hier ook de werkwoordspelling bij Rekenen Begrijpend lezen Sociale veiligheid: vragenlijst van KanVAS

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Van de oud-leerlingen presteert 28,6% bovengemiddeld boven advies (vs. 25,3% landelijk). Het aandeel onder advies (14,3%) is iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de relatief ambitieuze adviezen. Het merendeel (57,1%) blijft op het geadviseerde niveau, wat duidt op zorgvuldige plaatsing.

Sociale ontwikkeling

Een veilige schoolomgeving is een voorwaarde om je prettig te voelen op de school en om tot leren te komen. Wij willen werken vanuit een 'positief schoolklimaat'. Wij spreken bijvoorbeeld kinderen niet aan op wat ze niet mogen, maar op wat er wel mogelijk is. Elk schooljaar starten wij met de "Gouden Weken". Drie weken lang ligt het accent op groepsvormende activiteiten en oudercontact. Het doel van het gesprek met ouders is kennismaken en het verkrijgen van belangrijke informatie over het gedrag en de belevingswereld van uw kind. De inhoudelijke informatie kan goed van pas komen bij de pedagogische benaderingen van uw kind. Na de kerstvakantie herhalen we de groepsvormende activiteiten in de zogenoemde Zilveren weken. Daarnaast volgen wij het Kanjerbeleid van stichting Kanjertraining. LEES MINDER

Veiligheid

Positief klimaat

Samen, school en ouders

Wat is de werkwijze van obs de Finneblom voor sociale ontwikkeling?

Obs de Finneblom werkt planmatig aan het welbevinden van de leerlingen, in samenwerking met de ouders. De school maakt gebruik van de lessen van de Kanjertraining en hanteert de bijbehorende taal. Er is ruimte voor het bespreken van welbevinden tijdens gesprekken, zoals de Gouden Weken en de 10-minuten gesprekken. Twee keer per jaar wordt een scan van het welbevinden van de leerlingen gemaakt met behulp van het leerlingvolgsysteem KanVas. De leerkrachten vullen vragenlijsten in en leerlingen van groep 5-8 vullen zelf twee vragenlijsten in over hun welbevinden en de ervaren sociale veiligheid. Naar aanleiding van de scan worden actiepunten opgesteld, zowel klassikaal als individueel. Er worden extra gesprekken gepland met ouders van zorgleerlingen, waarbij een plan van aanpak wordt opgesteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt obs de Finneblom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs de Finneblom gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs de Finneblom?

Obs de Finneblom gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.