Openbare basisschool 't Geuzennest
Braakmanlaan 14
4521 AA Biervliet

Schoolweging

Schoolweging
31.71
Spreiding
5.81

De schoolweging van ’t Geuzennest is 31,71 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,67% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. De school presteert hiermee 2,44% beter dan vergelijkbare scholen (95,23%), wat aansluit bij de geavanceerde monitoring via Parnassys en ontwikkelingsgerichte toetsanalyses.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 58,14% streefniveaubehaalders overstijgt de school ruimschoots haar signaleringswaarde van 43,5%. Deze score ligt bovendien 2,77% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (55,36%), wat duidt op effectieve differentiatie in het reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 23,53% havo/vwo en 11,76% vwo (versus 10,93% en 18,61% landelijk). VMBO-(g)t/havo-adviezen zijn met 17,65% juist lager dan het regionaal gemiddelde (10,34%). Opvallend is de hogere uitstroom naar praktijkonderwijs (11,76% vmbo-b/k) ten opzichte van vergelijkbare scholen (5,52%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t GeuzennestGemeente AmsterdamNederland
LIB174.02175.23172.73

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op school maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem Onderbouwd, Kijk 0 tot 7 jaar en ParnasSys. Daarnaast maken wij binnen de groepen 4 t/m 8 gebruik van Snappet en aan de hand hiervan monitoren wij de ontwikkelingen van taal en spelling dagelijks en plannen wij ons aanbod. In onze digitale dossiers is de leerlingadministratie terug te vinden. De leerlingadministratie bevat naast gegevens over verzuim, in- en uitschrijving en gegevens van leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s) ook de resultaten van een leerling, zijn houding, het schooladvies en eventuele aandachtspunten. De prioriteit voor ons als team ligt bij het realiseren van een goede basisondersteuning. Met behulp van het handelingsgericht werken proberen wij ons onderwijs steeds beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Wij hebben een team met ervaren leerkrachten die in de loop van de jaren door praktijkervaring en nascholing op verschillende gebieden ondersteuningsdeskundigheid hebben ontwikkeld. Wij hebben binnen ons team o.a. een intern begeleider, gedragsspecialisten, rekencoördinator en een taal-leescoördinator Visie op leren en ontwikkelen Om goed te kunnen ontwikkelen is het noodzakelijk, dat kinderen leren beseffen, dat zij zelf invloed hebben op hun eigen leerproces en daarbij niet (alleen) afhankelijk zijn van hun IKC-medewerkers. Het aanbod wordt zo ingericht, dat de betrokkenheid van kinderen optimaal is en het eigen initiatief, de eigen sterke kanten ruimte krijgen. De IKC-medewerker is in staat tot het organiseren van een daartoe uitdagende speel- en leeromgeving. Afstemmen op ontwikkel- en onderwijsbehoeften is een belangrijke voorwaarde om kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden. Daarbij zijn ontwikkelings- en leerlijnen belangrijk. Een goede zorgstructuur waarborgt optimale kansen voor ieder kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

57,14% van de leerlingen presteert onder het schooladvies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. De school benadrukt in haar ondersteuningsprofiel extra begeleiding bij sociaal-emotionele ontwikkeling, wat mogelijk wijst op een voorzichtige adviseerstijl. Slechts 42,86% blijft op adviesniveau, tegenover 62,93% bij vergelijkbare scholen.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van onze leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We vinden het belangrijk dat onze kinderen zich veilig voelen en voldoende ruimte krijgen om zich optimaal te kunnen ontplooien, een goed welbevinden is daarbij van groot belang. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hun heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groepsbespreking en/of tijdens een individuele leerlingbespreking besproken. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. LEES MINDER

Respect

Betrokkenheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool 't Geuzennest voor sociale ontwikkeling?

Openbare basisschool 't Geuzennest maakt gebruik van verschillende instrumenten om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen, waaronder de vragenlijst Kindbegrip via Parnassys. De school gebruikt de methodes 'Goed van Start' en 'Kwink' voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast bevatten de methodes 'Onderbouwd', 'Kijk 0-7 jaar' en 'Trefwoord' activiteiten en materialen om aan de sociale ontwikkeling te werken. Tijdens de lessen worden regelmatig klassen- en teambouwers en coöperatieve werkvormen ingezet. Groep 5 t/m 8 volgt jaarlijks weerbaarheidslessen van AanZ. In groep 1 t/m 8 wordt gewerkt met Faqta, wereldoriëntatie waarbij ook burgerschap is opgenomen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool 't Geuzennest om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool 't Geuzennest gebruikt de registratievormen 'Onderbouwd', 'Kijk 0-7 jaar!', en 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool 't Geuzennest?

Openbare basisschool 't Geuzennest gebruikt de methodes 'Kwink', 'Goed van start' en weerbaarheidslessen voor groep 5 t/m 8 voor sociaal-emotioneel leren.