De Wilgenhoek
Pastoor Velthuijsestraat 4
2651 GR Berkel

Schoolweging

Schoolweging
31.87
Spreiding
6.77

De schoolweging van De Wilgenhoek Berkel en Rodenrijs is 31,87 , met een spreiding van 6,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,95% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Toch blijft dit 4,3 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,2%). De school zet extra in op basisvaardigheden taal/rekenen zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de schoolspecifieke signaleringswaarde van 43,5% ligt. Dit is ruim 13 procentpunt lager dan vergelijkbare scholen (55,4%). De uitdagingen hangen samen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,87).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel vertoont een tweedeling: 14,8% vwo-advies (iets onder regio 18,6%) tegenover 3,7% praktijkonderwijs (boven regio 1%). Opvallend is het hoge aandeel combinatieadviezen (37% vmbo-(g)t/havo en havo/vwo), wat wijst op zorgvuldige niveaubepaling. De 11,1% vmbo-b adviezen benadrukken de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Wilgenhoek Berkel en RodenrijsGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten in het onderwijsproces worden verkregen door methode gebonden toetsen en de midden- en eindtoetsen van CITO. De methode gebonden toetsen worden afgenomen na ieder blok van het vakgebied. Hierbij kan de leerkracht direct anticiperen op de resultaten. De resultaten van de CITO toetsen geven een duidelijke lijn aan in de ontwikkeling van de leerling, het zgn. leerling volg systeem (LVS). De analyses van de resultaten worden verwerkt in een groepsoverzicht. Hierbij spelen de observaties van de leerkracht uiteraard ook een belangrijke rol. In deze overzichten worden de pedagogische en didactische behoeften van de leerling opgenomen. N.a.v. de groepsoverzichten worden de groepsplannen gemaakt voor de vier basisvakken: rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. De leerlingen worden per vakgebied ingedeeld in drie niveaugroepen: aanpak 3 (sterke leerlingen), aanpak 2 (gemiddelde leerling) en aanpak 1 (zorgleerlingen). In het groepsplan zijn de pedagogische behoeftes van leerlingen opgenomen en staat vermeld op welke gebieden de leerlingen extra aandacht nodig hebben of extra uitdaging krijgen. De tussenresultaten van alle toetsen, de Entreetoets in groep 7 en de CITO eindtoets (het LVS) geven een duidelijke indicatie naar welke vorm van voortgezet onderwijs de leerlingen kunnen gaan. Op deze gegevens, samen met de observaties van de leerkracht rond de werkhouding, baseert de leerkracht het advies van de leerling voor de vorm van voortgezet onderwijs. Uiteraard is er ook overleg met de leerkrachten van groep 6 en 7.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 44% boven advies presteren leerlingen ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 16% zit onder advies, tegen 11,8% landelijk. Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van het adviesproces, zoals het gebruik van de Route 8 eindtoets en uitgebreide oudergesprekken zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Sociaalemotionele ontwikkeling Hieronder verstaan wij het ontwikkelen van relaties met andere mensen, het leren omgaan met de gevoelens, gedachten en vaardigheden die deze relaties betreffen. Sociaal-emotionele ontwikkeling heeft twee kanten, namelijk vertrouwen in de ander en vertrouwen in jezelf. Wij willen door een systematische aanbieding van sociaal-emotionele ‘situaties’ het kind helpen beide kanten in evenwicht te ontwikkelen. Regelmatig wordt gebruikgemaakt van de methode Klasbouwers. Hier krijgen de leerlingen groepsopdrachtengericht op de verbetering van het sociaal-emotionele gedrag van de groep. Ook worden zgn. Soemo-kaarten gebruikt. Dat zijn kaarten met activiteiten op sociaal-emotioneel gebied. In het schooljaar 2018-2019 starten wij met KIVA, een manier van benaderen, waarbij naast de lessen sociale vaardigheden een zorgteam klaar staat om leerlingen bij te staan. Tevens is er aan de school een sociaal maatschappelijk medewerkster verbonden. LEES MINDER

Veiligheid

Welbevinden

Samenwerking

Wat is de werkwijze van De Wilgenhoek voor sociale ontwikkeling?

De Wilgenhoek introduceert de methode KiVa, die alle kernwaarden van sociale vaardigheden omvat.

Welke registratievormen gebruikt De Wilgenhoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Wilgenhoek gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Wilgenhoek?

De Wilgenhoek gebruikt KiVa voor sociaal-emotioneel leren.