
Schoolweging
De schoolweging van De Aanloop Bergen op Zoom is 27,01 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.73% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden excellent beheersen, mede dankzij het focus op maatwerk in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55.98% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 51.8% ligt. Hoewel dit 7.4% onder het vergelijkingsgemiddelde (63.35%) blijft, toont het de effectiviteit van de extra ondersteuning voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere leerwegen: 32.26% vwo-advies (vs. 18.61% regio) en 16.13% havo/vwo-combinaties. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% (regio 1.01%), wat aansluit bij het academische profiel van de schoolpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Aanloop Bergen op Zoom | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Aanloop volgen we de ontwikkeling van de kinderen. Bij het Jonge kind (0-6 jaar) gebruiken we een kindvolgsysteem dat zich richt op de hele ontwikkeling. We kijken naar het welbevinden en de betrokkenheid bij de kinderen. Daarnaast brengen we de competenties en ontwikkelingsdomeinen in beeld. Dit doen we vanuit observaties in de groep. De gegevens bespreken we met elkaar en we bekijken welke aanpassingen we kunnen doen in ons aanbod en/of ons handelen om de kinderen nog beter te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling. Vanaf groep 3 volgen we de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling met het leerlingvolgsysteem IEP. IEP is een instrument om de brede ontwikkeling van de leerlingen in beeld te brengen. Hoofd, waarin we tweemaal per jaar toetsen afnemen om een realistisch beeld te krijgen van de ontwikkeling op het gebied van rekenen, lezen en taalverzorging, en Hart en Handen, dat iets zegt over de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak, het welbevinden, het creatief vermogen en de brede persoonsontwikkeling. Op deze manier willen we inzicht geven in waar uw kind staat en hoe het zich verder kan ontwikkelen. Twee keer per schooljaar ontvangen de leerlingen van de basisschool een portfolio, na de IEP-toetsperiode, in februari en in juli. In het portfolio staan de vorderingen van de leerling nauwkeurig omschreven. Kinderen krijgen het portfolio mee naar huis en we nodigen in februari alle ouders - en vanaf groep 6 ook de kinderen - uit om het portfolio op school samen met de leerkrachten te bespreken. Ook op andere momenten kunt u met de leerkracht overleggen. Het is altijd mogelijk om op korte termijn een afspraak te maken. In juli worden niet standaard alle ouders uitgenodigd voor een gesprek. Het portfoliogesprek vindt dan facultatief plaats op aanvraag van ouders en/of leerkracht. Op onze school bespreken we intern de ontwikkeling van alle kinderen tijdens de groepsbesprekingen. Deze voortgangsbesprekingen vinden twee keer per jaar plaats onder leiding van de intern begeleider. Daarnaast vinden er individuele leerlingbesprekingen plaats. De ene keer zijn ouders hierbij aanwezig, de andere keer niet, afhankelijk van de hulpvraag. Waar ouders niet aanwezig zijn bij de bespreking vindt altijd achteraf terugkoppeling plaats.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 50% van de leerlingen boven hun advies presteert (landelijk 25.27%), terwijl niemand onder advies scoort. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn op school. Sociaal-emotioneel welbevinden staat voor lekker in je vel zitten en gepast sociaal gedrag vertonen. Kinderen die lekker in hun vel zitten hebben meer zelfvertrouwen en zijn weerbaarder. Hierdoor kunnen zij zich beter inleven in een ander, beter omgaan met emoties van zichzelf en anderen en hechtere relaties opbouwen. Werken aan welbevinden draagt ook bij aan een fijne sfeer in de klas. Iedereen mag er zijn, fouten mogen gemaakt worden en samen dragen we zorg voor een veilige school. Zorgen voor welbevinden op school vereist een hele-school-benadering. Dit houdt in dat het welbevinden van iedereen op school wordt bevorderd door een combinatie van training, signalering en beleid. De basis hiervan is een positief pedagogisch klimaat: de school is een veilige plek met duidelijke regels, goede interactie tussen leerkrachten en kinderen en een positieve omgang tussen kinderen onderling. Een effectief en schoolbreed ingevoerd programma om welbevinden te bevorderen leidt tot betere leerprestaties, meer binding met de school, groter welbevinden, minder stress en minder verzuim van leerkrachten en minder gedrags- en psychische problemen bij leerlingen. LEES MINDER
Verdraagzaam
Nieuwsgierig
Samen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Aanloop voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Aanloop gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren. Kwink biedt een SEL-programma gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, gericht op preventie en een veilige groep. Het is geïnspireerd op het boek 'Groepsplan Gedrag' van dr. Kees van Overveld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Aanloop om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Aanloop gebruikt IEP Hart en handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Aanloop?
Basisschool De Aanloop gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.