Rooms Katholieke Basisschool De Zonnesteen
Papaverstraat 6
5571 HL Bergeijk

Schoolweging

Schoolweging
29.62
Spreiding
6.21

De schoolweging van De Zonnesteen is 29,62 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 96,4%. Dit sterke resultaat benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle leerlingen, inclusief die met extra ondersteuningsbehoeftes.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

80,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk gemiddelde: 60,5%), ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit reflecteert de effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft opvallend vaak vwo-adviezen (25% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen), met 15% havo/vwo-combinatieadviezen. Praktijkonderwijs komt niet voor, in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 1,01%. Dit wijst op een academische focus, mogelijk beïnvloed door de ouderpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZonnesteenGemeente AmsterdamNederland
LIB180.05176.21175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

2x p.j. Kijken we of het aanbod passend is geweest. We noemen dit: "respons op instructie". Dit doen we aan de hand van de schoolbespreking waarbij de Cito opbrengsten centraal staan. We bekijken eerst of het aanbod op schoolniveau een aanpassing nodig heeft, daarna bekijken we dit voor de groep en daarna eventueel voor de individuele leerling. We houden de opbrengsten tegen het licht en leggen ze naast de ambitie. De onderwijsplannen zijn leidend voor ons aanbod (sommigen zijn nog in ontwikkeling). Uiteraard vormen observaties in de les en toetsen een onderdeel van het volgen van het onderwijsproces.Meer en meer willen we leerlingen hier bij betrekken! Als de respons op instructie voldoende is, gaan we door met wat we al deden. Als dit onvoldoende is, dan gaan we analyseren en op basis van die analyse doen we wellicht een aanpassing.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 30% boven het advies uitkomt. Deze cijfers onderstrepen het zorgvuldige adviesproces en de doorlopende begeleiding, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.