
Schoolweging
De schoolweging van De Finne Beetsterzwaag is 26,36 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,64% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit 4,08% lager is dan bij vergelijkbare scholen, toont het een stevig basisniveau. De school zet extra in op taalvaardigheid, zoals blijkt uit het jaarlijkse zorgplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 63,18% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert De Finne vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (63,35%). Dit is 11,38% boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 51,8%. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel lijkt hier effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
44,44% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het Friese gemiddelde van 18,61%. Opvallend is de combinatie van praktijkonderwijs (3,7%) en hoog aandeel havo/vwo-adviezen (25,93% havo + 44,44% vwo). Deze brede spreiding sluit aan bij een diverse populatie, waar de school middels gepersonaliseerde leerlijnen op anticipeert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Finne Beetsterzwaag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door middel van het leerlingvolgsysteem (LVS IEP) letten we er op dat alle kinderen blijven groeien binnen hun eigen mogelijkheden. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee de leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. Op de afbeelding ziet u het digikeuzebord waarmee kleuters een keuze maken voor een speelwerkhoek.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,33% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs 25,27% regionaal), wat de onderadviseringstendent benadrukt. Slechts 9,52% zit onder advies, significant lager dan landelijk (11,81%). Dit weerspiegelt de zorgvuldige overgangsbegeleiding zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Op de Finne zijn we dagelijks bezig met het leren en oefenen van sociale vaardigheden. Dit is naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden ook een opbrengst van onderwijs. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid worden hiervoor aangeleerd. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positieve en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER
Wees proactief
Denk win win
Creëer synergie
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Finne voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Finne is een 'Leader in me'-school, waarbij de kinderen via de zeven gewoonten van Stephen Covey groeien in hun sociale ontwikkeling richting persoonlijk leiderschap. De werkwijze is geïntegreerd in de dagelijkse organisatie en omgang binnen de school. De zeven gewoonten zijn: Wees proactief, Begin met het einddoel voor ogen, Belangrijke zaken eerst, Denk win-win, Eerst begrijpen, dan begrepen worden, Creëer synergie en Houd de zaag scherp. Kindcentrum De Finne gebruikt ook 'De Gouden Weken' om het schooljaar op te starten en intensief aan groepsvorming te werken. Bij de afname van IEP ontstaat een talentenkaart, gericht op hoofd, hart en handen, die wordt opgenomen in het digitale portfolio van ieder kind en besproken tijdens de ouder-kind gesprekken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Finne om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Finne gebruikt de IEP vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Finne?
Kindcentrum De Finne gebruikt 'The Leader in Me' voor sociaal-emotioneel leren.