St. Theresiaschool
Postweg 131
7884 PJ Barger-Compascuum

Schoolweging

Schoolweging
31.54
Spreiding
5.03

De schoolweging van St. Theresiaschool is 31,54 , met een spreiding van 5,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,08% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en vergelijkingsgemiddelde (95,23%). Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, ondanks de complexere leerlingenpopulatie. De school houdt hiermee gelijke tred met scholen in vergelijkbare omstandigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,02% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5% maar lager dan het vergelijkingsgemiddelde (55,36%). Dit reflecteert de ambities in taal- en rekenonderwijs, met name bij de middenmoot. De inzet op differentiatie in combinatiegroepen (vermeld in schoolprofiel) draagt mogelijk bij aan deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op beroepsgerichte leerwegen: 54,55% vmbo-k/-(g)t (vs. 31,45% regio). Opvallend is het ontbreken van havo/vwo-adviezen, tegenover 36,61% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs (0%) blijft achter bij regionaal gemiddelde (1,01%), wat mogelijk wijst op een bewust keuzeprofiel. De school benadrukt in haar visie het belang van doorlopende ontwikkelingslijnen naar het vmbo.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente EmmenGemeente AmsterdamNederland
193.15199.71195.8

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van de leerlingen en de geboekte resultaten bij te houden, zijn er toetsen. We maken gebruik van methode gebonden en niet methode gebonden toetsen. Voor de tussenresultaten gebruiken we de toetsen van Leerling in beeld. De leerkracht analyseert en bespreekt deze toetsen met de meerschools intern begeleider (MIB'er) en met collega's. Het aanbod passen we aan op wat ieder kind nodig heeft. Op schoolniveau zorgen we voor een kwaliteitszorg waarbij de intern begeleider coachend is. Op groepsniveau zorgt de leerkracht ervoor dat door de manier waarop zij de lessen presenteert en organiseert dat er opbrengst gericht wordt gewerkt. We zorgen hierbij voor goede kwaliteit van het leerstofaanbod voor alle leerlingen, de onderwijstijd en de afstemming van het onderwijsleerproces op de verschillende behoefte van leerlingen. Op leerlingniveau speelt de extra zorg aan de individuele leerlingen een belangrijke rol. We creëren een sfeer voor actieve betrokkenheid van de leerlingen. We richten ons dit schooljaar op: - we hebben hoge verwachtingen van leerlingen - we stellen doelen die passen bij onze leerlingpopulatie - we gaan regelmatig na of deze doelen behaald worden - we doen, indien nodig, aanpassingen in aanbod, leertijd, leeromgeving en didactisch aanpak

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

47,06% van de leerlingen presteert boven advies - bijna het dubbele van landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 11,76% zit onder advies (vergelijkbaar met 11,81% nationaal). Deze cijfers ondersteunen de claim uit het schoolprofiel dat leerlingen hun niveau vaak behouden of overstijgen in het VO. De intensieve adviseringstrajecten in groep 7-8 lijken hieraan bij te dragen.

Sociale ontwikkeling

We vinden dat een kind binnen het onderwijs zichzelf moet kunnen zijn of leren te worden. Om dit te waarborgen staat het kind dan ook centraal. Wanneer je een kind begeleidt, moet je het kind leren kennen. We gaan met een kind in gesprek over wat hij of zij wil leren en hoe. Zo leren we het kind beter kennen. En vergroten we het welbevinden en de betrokkenheid van de kind. We geven kinderen de ruimte om eigen beslissingen te nemen. Om te ervaren waar hun eigen grenzen en talenten liggen. Hierin zien we een gedeelde verantwoordelijkheid voor kinderen, ouders en school. We tonen respect voor elkaar. Daardoor voelen kinderen, ouders en alle mensen die in de school werken zich prettig. De school is de samenleving in het klein. Ieder kind maakt deel uit van de groep, van de school. We werken dan ook actief aan groepsvorming. Aan het begin van het schooljaar spreken we groepsregels af. Gedurende het schooljaar besteden we hier veel aandacht aan. Hierbij benadrukken we dat iedereen er mag zijn, met zijn of haar eigen talenten en kwaliteiten. Respect is een belangrijke waarde, zodat wij van en met elkaar kunnen leren. LEES MINDER

vertrouwen

welbevinden

veiligheid

Wat is de werkwijze van St. Theresiaschool voor sociale ontwikkeling?

St. Theresiaschool streeft naar een stimulerend pedagogisch klimaat met vertrouwen en uitdagende ondersteuning. Veiligheid, orde en duidelijkheid zijn essentiële voorwaarden. De school werkt volgens de visie van de Vreedzame School, met als kernwaarden: iedereen hoort erbij, iedereen voelt zich veilig en kan zichzelf zijn, conflicten worden samen opgelost, we helpen elkaar en we dragen allemaal een steentje bij. De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap, waarbij de klas en de school worden gezien als een leefgemeenschap.

Welke registratievorm(en) gebruikt St. Theresiaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

St. Theresiaschool gebruikt de volgende registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt St. Theresiaschool?

St. Theresiaschool gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school.