Openbare Basisschool De Driehoek
Kouwenhoven-akker 14
2994 AS Barendrecht

Schoolweging

Schoolweging
31.26
Spreiding
6.4

De schoolweging van De Driehoek Barendrecht is 31,26 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.5% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de brede basiskwaliteit, waarbij ook leerlingen met complexere uitgangspunten (schoolweging 31.26) tot goede prestaties komen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 43.5%. Dit resultaat overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 55.4% en reflecteert de effectieve focus op maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 70.6% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies of hoger (20.59% vmbo-(g)t, 11.76% havo/vwo). Tegelijk is het percentage praktijkonderwijs/vso-adviezen (2.94%) vergelijkbaar met landelijke trends. De school geeft vaker vmbo-k-/gt-combinatieadviezen (11.76%) dan vergelijkbare scholen (5.64%), wat wijst op zorgvuldige plaatsing.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Driehoek BarendrechtGemeente AmsterdamNederland
216.8199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden in de groepen 3 t/m 8 gemeten door middel van CITO-toetsen. Twee keer per jaar wordt er getoetst op het gebied van rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en woordenschat. Deze toetsen worden geanalyseerd door de leerkracht en besproken met de intern begeleider in de groepsbespreking. Aan de hand van die bespreking wordt er een nieuw groepsplan opgesteld, waarin aangegeven wordt wie welke begeleiding nodig heeft. Met het team kijken wij ook naar de resultaten schoolbreed en bespreken wij de eventuele keuzes die we moeten maken. Als leerlingen specifieke hulp behoeven, dan stelt de intern begeleider samen met de leerkracht een individueel hulpplan op. Indien gewenst en mogelijk krijgt de leerling extra begeleiding van een onderwijsassistent.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

19.35% van de leerlingen presteert onder advies – hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit past bij de complexere populatie (schoolweging 31.26). Desalniettemin scoort 25.81% boven advies, wat aansluit bij het geïntensiveerde monitoren uit het po/vo-protocol. De school zet nadrukkelijk in op doorlopende ontwikkellijnen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van goed burgerschap. Het uitgangspunt voor De Driehoek is de missie 'Leren zorgen voor jezelf en de ander'. Wij proberen dat als team dagelijks aan de kinderen te laten zien. De school besteedt extra aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling. Vanzelfsprekend betrekken wij de ouders bij onze aanpak. Wij doen dit door ze op de hoogte te houden van hoe het met hun kinderen gaat en door samen te werken als het nodig is. LEES MINDER

Zorgen voor jezelf

Zorgen voor de ander

Leven met elkaar

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Driehoek voor sociale ontwikkeling?

In de bovenbouw vinden klassenvergaderingen plaats. Dit is een concretisering van de missie van Openbare Basisschool De Driehoek: luisteren naar elkaar, zorg dragen voor elkaar en de omgeving. Ook de leerlingenraad is hier een goed voorbeeld van. Democratisch gekozen leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 nemen zitting in de leerlingenraad. Hier worden onderwerpen besproken die de leerlingen aandragen en wordt er meegedacht over de onderwerpen die spelen in de school. De mening van de leerlingen, ouders en medewerkers wordt met regelmaat bevraagd middels vragenlijsten. De uitkomsten van deze vragenlijsten gebruiken wij om onze aanpak te toetsen. In het schooljaar 2020-2021 is Openbare Basisschool De Driehoek gestart met het herijken van de missie en visie, waarbij in de toekomst ook ouders en leerlingen betrokken worden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Driehoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Driehoek gebruikt Zien en KiVa lijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Driehoek?

Openbare Basisschool De Driehoek gebruikt 'Een doos vol gevoelens', KiVa en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.