
De resultaten van Openbare Basisschool De Driehoek in Barendrecht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Driehoek, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Driehoek bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Driehoek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht met behulp van de eindtoets, ook wel de doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een strakke norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te bereiken. Dit percentage van 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Op De Driehoek streven we ernaar om deze basisvaardigheden voor al onze leerlingen te garanderen, zodat ze goed voorbereid zijn op de toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Excellente Resultaten Taal en Rekenen
Het streefniveau gaat een stap verder dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te behalen in taal en rekenen. Ons doel op Basisschool De Driehoek is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie bepaalt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau. Wij zetten ons dagelijks in om onze leerlingen te stimuleren en te begeleiden, zodat zij hun volledige potentieel kunnen benutten en uitstekende resultaten kunnen neerzetten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Driehoek?
Bij Openbare Basisschool De Driehoek in Barendrecht hanteren we een duidelijk protocol voor het opstellen van schooladviezen voor het voortgezet onderwijs. Dit protocol, dat het gehele proces beschrijft, ontvangen ouders zodra hun kind in groep 6 zit. Onze schooladviezen sluiten naadloos aan bij de resultaten van ons leerlingvolgsysteem. We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet en zien dat zij succesvol doorstromen naar het voortgezet onderwijs. De feedback die we ontvangen, bevestigt dat onze leerlingen goed geplaatst worden en zich verder ontwikkelen op het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sterke Sociale Ontwikkeling: Samen Groeien op De Driehoek
Op Openbare Basisschool De Driehoek stimuleren we actief de sociale competenties van elk kind. Kinderen leren essentiële vaardigheden zoals effectief samenwerken, conflictoplossing en zelfredzaamheid. Deze vaardigheden zijn cruciaal voor een positief en veilig schoolklimaat, wat direct bijdraagt aan betere leerprestaties en de ontwikkeling tot verantwoordelijke wereldburgers. Ons motto 'Samen groeien tot wereldburgers' is de kern van ons onderwijs. Ons toegewijde team laat dit dagelijks zien in de interactie met de leerlingen. We bieden extra aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling en werken nauw samen met ouders. Door open communicatie over de voortgang van uw kind en gezamenlijke aanpak bij specifieke behoeften, bouwen we aan een sterke band tussen school en thuis.
Zelfbewustzijn ontwikkelen: een goed begrip van wie je bent.
Anderen begrijpen: empathie tonen en rekening houden met de behoeften van anderen.
Hoe bevordert De Driehoek de sociale en emotionele groei van leerlingen?
Wij hanteren de erkende methode Kwink voor al onze lessen gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze methode biedt een gestructureerde aanpak om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden. Tweemaal per schooljaar vullen de leerkrachten een observatielijst 'Leerling in Beeld' in. Vanaf groep 5 betrekken we ook de leerlingen zelf bij dit proces, zodat zij inzicht krijgen in hun eigen ontwikkeling. De verzamelde gegevens worden door ons team geanalyseerd en besproken. Eventuele specifieke ondersteuningsvragen worden vervolgens voorgelegd aan onze intern begeleider voor passende actie.
Welke tools zet De Driehoek in voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Openbare Basisschool De Driehoek gebruik van de volgende registratiemethode:
- Leerling in Beeld (LIB) observatielijsten
Welke lesmethodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Driehoek?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren, maakt onze school gebruik van de volgende bewezen effectieve methode:
- Kwink, een uitgebreide methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling.
Onderwijsinspectie Rapport: Inzicht in de Kwaliteit van Basisschool De Driehoek
Sinds 2009 staat Openbare Basisschool De Driehoek onder basistoezicht van de Onderwijsinspectie. Dit betekent dat de inspectie vertrouwen heeft in de hoge kwaliteit van ons onderwijs. We zijn er trots op dat onze school continu voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen. Onze school blinkt uit in het bieden van een stabiele en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. De positieve beoordelingen bevestigen de effectiviteit van onze onderwijsaanpak en de inzet van ons toegewijde team. We nodigen u uit om de details van de inspectie zelf te bekijken. De officiële cijfers en bevindingen onderbouwen de kwaliteit die u van Basisschool De Driehoek mag verwachten.