
Schoolweging
De schoolweging van Dr. Plesmanschool is 29,99 , met een spreiding van 6,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99.6% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt het effectieve basisonderwijs in taal en rekenen, mede dankzij het 'ontwerpend leren'-programma.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 60% havo of hoger (45% havo, 15% vwo), tegenover 44.6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hoge aandeel vmbo-k adviezen (20% vs 9.17% regionaal), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijs blijft met 0% onder het regionale gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Dr. Plesmanschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180 | 176.67 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
HGW-cyclus Wij hanteren de cyclus van handelings- en opbrengstgericht werken (HGW-cyclus). Waarnemen We volgen de kinderen door middel van observaties en toetsen. We willen weten of de leerlingen voldoende profiteren van ons onderwijs. Dit brengen wij in beeld met onder andere de vaardigheidsgroei. Aan de hand van de vaardigheidsgroei kunnen we zien of kinderen voldoende vooruitgegaan zijn. We gebruiken van groep 3 t/m 8 zowel methode gebonden als methode onafhankelijke (Cito)toetsen. Deze toetsen zijn terug te vinden in onze toetskalender. Naast het cognitieve gedeelte brengen we ook de sociaal-emotionele ontwikkeling in beeld met het programma KanVas (onderdeel Kanjertraining). Eén keer per jaar (najaar) willen we weten hoe onze kinderen zichzelf zien en hoe de leerkrachten ze zien. Het gaat dan om welbevinden, betrokkenheid, samenwerking, voor jezelf opkomen, et cetera. Begrijpen We analyseren de resultaten en observaties op schoolniveau, groepsniveau en op individueel niveau. Plannen Op basis van de analyse maken we plannen. Dit kunnen plannen zijn voor de hele school (bijvoorbeeld als de resultaten van een bepaald vak over de hele linie achterblijven), voor een groep (bijvoorbeeld wanneer we zien dat een groep een groot percentage sterke rekenaars heeft) of voor individuele kinderen. Een plan bestaat uit gestelde doelen, inhoud, materialen, planning en evaluatie. We betrekken leerlingen bij het maken van de plannen. Realiseren en evalueren De leerkrachten gaan zo snel mogelijk aan de slag met de onderwijsplannen. Als onderdeel van de cyclus nemen we in januari en juni de landelijk genormeerde Cito-toetsen af en tussen die afnamen in evalueren we nog twee keer (concreet in november en april op basis van observaties en methode-gebonden toetsen) de uitvoering van de onderwijsplannen en wanneer nodig stellen we deze bij. We beginnen dan eigenlijk de cyclus weer opnieuw. Leerlingvolgsysteem We gebruiken vanaf groep 3 het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld. Gedurende de jaren dat de leerling op school zit worden de gegevens opgeslagen in het leerlingendossier. Het leerlingvolgsysteem is voor ons een graadmeter. Zij verschaffen ons inzicht in wat een kind wel of niet beheerst en of wij eventueel actie moeten ondernemen. Dit kan ook gelden voor de hele groep. Ook geeft het ons inzicht of wij als school op niveau zitten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8% zit onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 24% boven presteert. Deze cijfers onderstrepen de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende monitoring, zoals beschreven in de zorgvuldige adviesprocedure.
Sociale ontwikkeling
Een prettig en vooral ondersteunend schoolklimaat is van wezenlijk belang voor een school. Aandacht hebben voor elkaar, opkomen voor elkaar en elkaar helpen zijn in de meeste gevallen dagelijkse gebeurtenissen. Binnen de Kanjertraining komen zaken aan de orde als: “Wat moet je doen om gelukkig te worden? Wat is dat eigenlijk: ‘geluk’? Is dat voor iedereen hetzelfde? Kun je iemand anders gelukkig maken? En wat is het verschil tussen ‘geluk hebben’ en ‘gelukkig zijn’?” LEES MINDER
Meedoen
Samenwerken
Plezier hebben
Wat is de werkwijze van de Dr. Plesmanschool voor sociale ontwikkeling?
De Dr. Plesmanschool hecht veel waarde aan een prettig en ondersteunend schoolklimaat, waarbij aandacht voor elkaar, elkaar helpen en voor elkaar opkomen centraal staan. Binnen de Kanjertraining komen thema's aan bod zoals geluk, de betekenis ervan en hoe je anderen gelukkig kunt maken. De Kanjerafspraken zijn: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier en we doen mee. Daarnaast bereidt de school leerlingen voor op wereldburgerschap, waarbij ze ontdekken dat ze verbonden zijn met de rest van de wereld en hier een actieve rol in kunnen spelen, met verbanden naar hun eigen dagelijks leven. Wereldburgers staan open voor anderen, zijn betrokken bij de wereld, beseffen de impact van hun acties en zetten zich in voor een vreedzame, rechtvaardige en duurzame internationale samenleving.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Dr. Plesmanschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Dr. Plesmanschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Dr. Plesmanschool?
De Dr. Plesmanschool gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.