
De resultaten van Basisschool de Ieveling in Avenhorn
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Ieveling, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Basisschool de Ieveling
De schoolweging van De Ieveling is 30,54 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Basisschool de Ieveling bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Ieveling bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 89,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een degelijke basiskwaliteit voor taal en rekenen, hoewel het percentage iets lager ligt dan bij vergelijkbare scholen (95,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de inspectienorm van 45,5% ligt. De school zet extra in op talentontwikkeling, bijvoorbeeld via maatwerkprogramma's voor hoogbegaafden, om dit percentage te verhogen. Het verschil met vergelijkbare scholen (57,3%) vraagt om verdere analyse.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Ieveling?
De adviezen tonen een breed spectrum: 28% havo en 16% vmbo-(g)t als meestgegeven adviezen. Opvallend is het relatief hoge percentage dubbeladviezen (vmbo-b/k: 12%, vmbo-k/gt: 16%), wat past bij de diverse leerlingenpopulatie. Het vwo-percentage blijft met 4% achter bij regionale trends (18,6%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ieveling | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het dagelijkse werk wordt met de leerlingen besproken, door leerlingen en/of leerkrachten bekeken en beoordeeld. De vorderingen en observaties worden vastgelegd in het portfolio en in ons digitale systeem. Hiermee is de continue ontwikkeling gewaarborgd. Ontwikkeling van vaardigheden en begrip wordt regelmatig getoetst door middel van methode-afhankelijke toetsen. De leerkracht bekijkt aan de hand van de methodetoets of de leerlingen de lesdoelen van een blok (bijvoorbeeld) rekenen hebben behaald, of dat er extra oefening nodig is. De cijfers/ resultaten worden door de groepsleerkracht bijgehouden in het schooladministratieprogramma “Parnassys”, voorzien van een analyse. De kinderen houden hun vorderingen voor diverse vakken ook bij in hun portfolio. Indien nodig wordt het groepsplan (pedagogisch didactisch groepsoverzicht ofwel PDGO) aangepast. Twee keer per jaar, in januari en in juni, worden methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Wij gebruiken hiervoor de toetsen van Leerling in Beeld. De uitslagen van deze toetsen, waarbij een vergelijking met een landelijk gemiddelde mogelijk is, geven ons redelijk objectieve gegevens over de leerprestaties van uw kind. De uitslagen, die onder worden verdeeld in de mate van groei en een niveau in I, II, III, IV en V, helpen ons om te bepalen of uw kind voldoende gegroeid is en wat het juiste aanbod (leerstof en instructie) is voor uw kind. De uitslagen van deze toetsen worden digitaal opgeslagen. De leerontwikkeling van ieder kind en de groep kunnen zodoende op langere termijn worden gevolgd. Een dergelijk systeem noemen wij het Leerlingvolgsysteem (LVS). De resultaten van de Leerling in Beeld toetsen worden na de afname door de leerkracht geanalyseerd en verwerkt in het groepsplan (PDGO). Er worden individuele doelen en groepsdoelen opgesteld voor de daaropvolgende periode. Na iedere halfjaarlijkse toetsperiode worden de toetsgegevens op groeps- en schoolniveau op een studiedag geanalyseerd en passen wij waar nodig ons onderwijsaanbod aan.
Zitten de oud-leerlingen van Basisschool de Ieveling in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
14,3% van de leerlingen presteert onder advies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). De school intensiveert de samenwerking met het voortgezet onderwijs voor betere aansluiting, zoals beschreven in het ondersteuningsplan 2024. De 64,3% die op advies presteert, sluit aan bij de landelijke tendens.
Sociale ontwikkeling
Methode Vreedzame school Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we gebruik van de methode ‘De vreedzame school’. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen, ouders en teamleden zich betrokken en verantwoordelijk voelen bij onze school en op een positieve manier met elkaar omgaan. Deze methode heeft tot doel om te bouwen aan een positief sociaal-emotioneel klimaat in de klas en de school. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich meer verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap. Dit doen we door:op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan; op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen; constructief conflicten op te lossen; verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap; open te staan voor verschillen tussen mensen. Thema's die we daarbij behandelen zijn o.a.: wij horen bij elkaar, gevoelens, samen spelen en samenwerken, communicatie, conflicten zelf oplossen en mediatie. Door deze werkwijze is de Ieveling een school waar leerlingen een stem hebben en waar leerlingen invloed kunnen uitoefenen op en verantwoordelijk zijn voor het klimaat in de klas en school, op hun eigen leeromgeving en hun eigen ontwikkeling. Aangezien wij intensief samenwerken met de andere school in het kindcentrum, is het fijn dat ook zij met de vreedzame school werken. Kapstokregels Wij hanteren op de Ieveling kapstokregels. Deze gebruiken wij als uitgangspunt om omgangsvormen op school duidelijk en bespreekbaar te maken: hier besteden wij in de groepen regelmatig aandacht aan. Wij zijn van mening dat het de kinderen kan helpen om zich op school veilig te voelen en een goed relatie met andere kinderen en leerkrachten op te bouwen. Daarnaast zorgt het voor een prettig leer-/werkklimaat. Dit betekent echter niet dat wij onze kinderen in een keurslijf willen persen. De kapstokregels geven kinderen houvast bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Ieder kind is uniek, met een eigen karakter, met eigen unieke gedragingen. Soms laten zij ander gedrag zien of maken zij fouten. Door ervaring leert men, ook onze kinderen. Het is het belangrijk te kijken naar de situatie waarin het kind (de kinderen) zich bevinden. Soms wíl een kind gewoon even niet samenspelen of samenwerken. Dan moet er ruimte zijn om tegemoet te komen aan de behoefte van dat kind. Dit bij elkaar genomen maakt dat de leerkracht de kapstokregels als uitgangspunt neemt, maar als professional de afweging maakt wanneer welke kapstokregel van belang is. Ook hierin is het belangrijk de dialoog met de kinderen aan te gaan. Aangezien wij intensief samenwerken met de andere school in het kindcentrum, is het fijn dat ook zij met dezelfde kapstokregels werken. LEES MINDER
Veiligheid en respect
Verbinding en sfeer
Democratie en eigenaarschap
Wat is de werkwijze van Basisschool de Ieveling voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Ieveling hecht aan een goede sfeer waar kinderen zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. De school geeft kinderen 'een stem' door middel van een leerlingenraad, leerlingen die de schoolafspraken presenteren, groepsafspraken die door leerlingen in samenwerking met de leerkracht worden gemaakt, leerlingen en leerkracht die vragenlijsten over welbevinden invullen en bespreken, en leerlingen die aanwezig zijn bij startgesprekken. Kinderen werken regelmatig samen, groepsoverstijgend, wat zorgt voor sfeer en verbinding. De sociale opbrengsten worden op verschillende manieren in kaart gebracht: analyseren van de gegevens op leerlingniveau (Leerling in beeld en dagelijkse observaties), analyse op groepsniveau (Leerling in Beeld) en analyse op schoolniveau (Leerling in Beeld en sociale veiligheid vragenlijsten voor groep 7 en 8).
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Ieveling om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Ieveling gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: LiB sociaal-emotioneel functioneren en Vragen Vensters.