Basisschool Kindcentrum Het Octaaf in Assen

Het team van Kindcentrum Het Octaaf in Assen

Current section: team
Witterhoofdweg 1 C
9405 Assen

Zie hier hoe het team van Kindcentrum Het Octaaf is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum Het Octaaf. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum Het Octaaf bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Het Octaaf bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum Het Octaaf gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op Kindcentrum Het Octaaf

Op Kindcentrum Het Octaaf streven we naar optimale continuïteit van het onderwijs. Mocht een van onze toegewijde leerkrachten of pedagogisch medewerkers onverhoopt ziek worden, dan zetten we direct alles op alles om een gekwalificeerde invalkracht in te zetten. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van een stabiele leeromgeving voor uw kind. Wanneer er onverhoopt geen directe vervanging beschikbaar is, onderzoekt onze directie proactief alternatieve oplossingen om de impact tot een minimum te beperken. In uitzonderlijke gevallen, waarbij alle opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat wij genoodzaakt zijn ouders te informeren over het naar huis sturen van kinderen. Wij verzekeren u dat u in dergelijke situaties tijdig op de hoogte wordt gesteld van de situatie. Indien een vervanging de dag van tevoren bekend is, verwachten we dat u zelf zorgt voor de opvang van uw kind. Bij onverwachte, zeer vroege meldingen op de dag zelf, bieden we in geval van dringende noodsituaties de mogelijkheid tot opvang op school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We maken graag en vaak gebruik van professionals van andere organisaties. Zo werken we veel samen met het Instituut voor Creatieve Ontwikkeling (ICO). Zij vullen ons onderwijs aan vanuit hun specifieke kennis en kunde; bijvoorbeeld muziek, dans, film, beeldende vorming.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Kindondersteuning op Kindcentrum Het Octaaf

3

Taal en Rekenen: Doorlopende Leerlijnen

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider met focus op Leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Taal- en Leesspecialist

Toelichting van de school:

Binnen ons toegewijde team bevinden zich diverse leerkrachten met gespecialiseerde kennis, die onze onderwijzers proactief ondersteunen. Deze specialisten zijn cruciaal voor de ontwikkeling van ons onderwijs en delen hun expertise en praktijkervaring om het lesgeven continu te verbeteren. Onze Kwaliteitscoördinator en Leercoördinator werken nauw samen met de leraren om passend onderwijs te waarborgen. De Zorgregisseur coördineert samen met het team de individuele leerlingenzorg. De Trendanalist duikt in de toetsgegevens, identificeert onderwijsontwikkelingen en formuleert samen met het team en de directie schoolambities en concrete plannen. Onze Rekenspecialist zorgt voor een consistente rekenaanpak, terwijl de Taal- en Leesspecialist de doorlopende leerlijn voor taal en lezen binnen ons kindcentrum garandeert.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Talentontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Interne Begeleider voor Sociaal Welzijn
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Ons team telt diverse leerkrachten met gespecialiseerde vaardigheden die een sleutelrol spelen in de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. Met hun specifieke kennis en praktische ervaring leveren zij waardevolle aanbevelingen aan het team. De Gedragsspecialist ontwikkelt proactieve strategieën ter voorkoming van gedragsproblemen en is een belangrijke sparringpartner voor leerkrachten en de interne begeleider bij het uitstippelen van effectieve aanpakken voor leerlingen met gedragsuitdagingen. Onze Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid is medeverantwoordelijk voor het ontwikkelen van een consistente en stimulerende leerlijn voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben.

3

Gedrag, Studievaardigheden en Werkmethoden

Beschikbare specialisten:

Professionele Kindercoach
School Maatschappelijk Werk (SMW)
Yorneo op School: Externe Expertise

Toelichting van de school:

Binnen ons kindcentrum werken zowel interne als externe professionals samen om leerlingen te ondersteunen op het gebied van gedrag, studievaardigheden en effectieve taakaanpakken. Onze Kindercoach biedt waardevolle ondersteuning aan leerkrachten, bijvoorbeeld bij het voeren van kindgesprekken. Daarnaast kan de coach direct met kinderen aan de slag om hen te leren omgaan met diverse uitdagingen en hun zelfvertrouwen te vergroten. School Maatschappelijk Werk (SMW) biedt hulpverlening gericht op leerlingen, ouders en leraren bij problemen die het welzijn en de schoolprestaties kunnen beïnvloeden. Denk hierbij aan thema's als pesten, faalangst, echtscheiding of thuissituaties. SMW fungeert als een cruciale schakel tussen onderwijs en jeugdhulpverlening, en werkt nauw samen met school, ouders en leerlingen om passende ondersteuning te realiseren. Yorneo op School biedt externe expertise aan basisscholen. Deze ondersteuning kan worden ingeschakeld bij zorgen over groepsdynamiek of de individuele ontwikkeling van kinderen, om zo een optimale leeromgeving te garanderen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment hebben wij geen specifieke specialisten aangewezen voor motorische en lichamelijke ontwikkeling. Wel integreren wij beweging en sport in ons dagelijkse lesprogramma om de algehele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medisch handelen en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en, indien nodig, met externe zorgprofessionals. Wij zorgen ervoor dat leerlingen de benodigde ondersteuning ontvangen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Theaterzaal

Ontdek Onze Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerd Zorgbeleid van Kindcentrum Het Octaaf

Bij Kindcentrum Het Octaaf zetten we ons volledig in voor de ontwikkeling van elk kind. We bieden een breed scala aan ondersteuning, waarbij we ook samenwerken met gespecialiseerde partners zoals het Ondersteuningsteam (OT) van CKC Drenthe. Ons ondersteuningsteam beschikt over diverse experts, waaronder een orthopedagoog, schoolpsycholoog, gedragsspecialist, ambulant begeleider en een specialist in traumasensitief werken en NT2-onderwijs. Elke school heeft een eigen contactpersoon binnen dit team, wat zorgt voor een directe en efficiënte toegang tot deze waardevolle expertise. Voor specifieke gedrags- en opvoedingsvragen, ook vanuit huis, onderhoudt onze kwaliteitscoördinator nauw contact met het jeugdteam van de gemeente en de GGD. Ouders worden hierbij actief betrokken en kunnen met al hun vragen terecht. Wat zijn de grenzen van onze basisondersteuning? Bij Kindcentrum Het Octaaf beoordelen we continu de ondersteuningsbehoefte van elke leerling, zowel bij aanmelding als tijdens de schoolloopbaan. We kijken hierbij naar wat een kind nodig heeft voor optimale ontwikkeling, in samenhang met de groepsdynamiek en de belastbaarheid van de groep en leerkracht. Soms is extra expertise nodig om de ondersteuningsbehoefte van een leerling goed in kaart te brengen of om het juiste aanbod te vinden. In deze gevallen schakelen we de specialisten van het ondersteuningsteam in. Zij bieden waardevolle inzichten en oplossingen. Erkennen van grenzen en zoeken naar alternatieven Het kan voorkomen dat de ondersteuningsbehoefte van een leerling groter is dan wat wij binnen onze faciliteiten kunnen bieden. In dit geval spreken we van handelingsverlegenheid. Samen met ouders en specialisten zoeken we dan naar een passende externe oplossing, zoals een andere basisschool of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Voor een verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) van het samenwerkingsverband vereist. Pas na goedkeuring van de TLV kan de overstap plaatsvinden, zodat het kind de juiste begeleiding krijgt. Afwegingskader voor optimale kwaliteit en veiligheid Om de onderwijskwaliteit voor alle leerlingen te waarborgen, hanteren we duidelijke grenzen voor het aantal leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften per groep. We streven ernaar maximaal 40% van de leerlingen in een groep te begeleiden die specifieke onderwijsbehoeften hebben. Voor leerlingen die gedurende hun schooltijd meer ondersteuning nodig lijken te hebben, gebruiken we een afwegingskader. Dit kader helpt ons te bepalen of we de leerling en de groep nog optimaal kunnen begeleiden en de veiligheid kunnen garanderen. Samen met ouders bespreken we wat nodig is, welke hulp ingeroepen kan worden en waar de school eventueel tekortschiet. Pedagogische ondersteuning: Gedragsaanpak op Maat Specifieke onderwijsbehoefte: Een leerling vereist een speciale pedagogische aanpak vanwege een psychiatrische stoornis (zoals ADHD, PDD-NOS, ASS, ODD) of niet-gediagnosticeerde gedragsproblematiek. Wat de school kan bieden: In overleg met ouders ontwikkelen we, samen met de Kwaliteitscoördinator en eventuele deskundigen, een gedragsaanpak. Dit wordt vastgelegd in een plan van aanpak en uitgebreid besproken met de ouders. Grenzen van onze ondersteuning: De veiligheid en het welbevinden van de leerling of de groep komen in gevaar. De groepsrust en orde worden ernstig verstoord, mogelijk door de leerling of door gedrag van ouders. Er zijn onvoldoende extra handen voor individuele begeleiding, of de leerling kan ondanks de aanpak niet zelfstandig focussen op de taak. Didactische ondersteuning: Individuele Leerlijnen Specifieke onderwijsbehoefte: Een leerling valt buiten de standaard instructiegroepen en heeft een eigen leerlijn of aanvullende begeleiding nodig op specifieke vakgebieden. Wat de school kan bieden: In samenspraak met ouders en de Kwaliteitscoördinator, eventueel met ondersteuning van externe deskundigen, stellen we een individuele leerlijn op. Dit plan van aanpak wordt gedetailleerd besproken met de ouders. Grensgevallen: De leerling toont onvoldoende of geen groei in ontwikkeling. Er is een tekort aan extra ondersteuning voor individuele instructie. Het welbevinden en de competentiebeleving van de leerling komen in het gedrang. Het aantal NT2-leerlingen per groep overschrijdt 30%, of de leerling kan niet langdurig zelfstandig werken. Toekomstvisie: Verder Uitbouwen van Extra Ondersteuning Onze ambitie bij Kindcentrum Het Octaaf is om maatwerk te blijven leveren voor alle leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte, binnen de afgebakende zorgprofielen. We streven ernaar om deze leerlingen deskundig en passend te begeleiden, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitsborging en Schoolplan voor Optimaal Onderwijs

Welke Kerndoelen Sturen Ons Onderwijs?

Bij Kindcentrum Het Octaaf volgen we de wettelijk vastgestelde kerndoelen voor het basisonderwijs. Deze doelen bepalen wat leerlingen aan het einde van hun basisschooltijd moeten weten en kunnen, per vakgebied. De verplichte vakken met kerndoelen omvatten Nederlands, Engels, rekenen/wiskunde, oriëntatie op jezelf en de wereld (inclusief burgerschap), kunstzinnige oriëntatie en bewegingsonderwijs. Ons directieteam, leraren en bestuur evalueren regelmatig de effectiviteit van ons onderwijs en implementeren noodzakelijke verbeteringen. Dit proces is vastgelegd in een vierjarig kindcentrumplan. Hierin specificeren we jaarlijkse doelstellingen, methoden, tijdlijnen en verantwoordelijkheden, met een jaarlijkse evaluatie. We baseren ons plan op zowel interne data, zoals tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen (vanaf groep 6), ouders en teamleden, als externe feedback, zoals rapporten van de Inspectie van het Onderwijs en interne audits. Ons personeel is een cruciale factor in de onderwijskwaliteit. Daarom stellen we jaarlijks een scholingsplan op, dat zowel teamgerichte als individuele ontwikkelingsmogelijkheden biedt. Actuele Ontwikkelingen: We zetten ons actief in voor het verbeteren van de leerresultaten op het gebied van lezen, rekenen en taalverzorging middels een gerichte aanpak. Bovendien implementeren we de vernieuwde Staal Spelling methode voor de groepen 6, 7 en 8. We formuleren een visie op digitale geletterdheid en integreren deze vaardigheden in ons dagelijks onderwijs. Tot slot werken we aan een duidelijke en samenhangende beschrijving van burgerschapsvorming, afgestemd op de behoeften van onze leerlingenpopulatie.

Hoe Zorgen Wij Voor Continue Verbetering van Leerresultaten?

Kindcentrum Het Octaaf meet de voortgang van leerlingen in groepen 3 tot en met 8 tweemaal per jaar met behulp van gevalideerde, methode-onafhankelijke toetsen. Deze landelijk erkende toetsen stellen ons in staat om de prestaties van onze leerlingen te vergelijken met het nationale gemiddelde. De resultaten worden zorgvuldig geanalyseerd om inzichten te verkrijgen, conclusies te trekken en concrete aanbevelingen te formuleren. Op basis hiervan stellen we ambitieuze doelen en ontwikkelen we verbeterplannen die in alle groepen worden toegepast. Indien nodig, bieden we aanvullende scholing aan onze leerkrachten om deze verbeteringen te ondersteunen.

Downloaden

Ontwikkeling van jonge kinderen bij Kindcentrum Het Octaaf in Assen

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum Het Octaaf in Assen bieden we een stimulerende omgeving voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons basisonderwijs is ontworpen om nieuwsgierigheid te wekken en een solide basis te leggen voor de toekomst. Wij geloven in een integrale aanpak waarbij elk kind de aandacht krijgt die het verdient. Ons team van toegewijde professionals zorgt voor een veilige en uitdagende leeromgeving waar kinderen spelenderwijs leren en groeien. Ontdek hoe Kindcentrum Het Octaaf uw kind kan ondersteunen in de eerste jaren van het onderwijs. Wij zetten ons in voor een optimale start voor elk kind in Assen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma is er voor jonge kinderen op basisschool Het Octaaf?

Kindcentrum Het Octaaf biedt een uitgebreid programma gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen. Dit omvat specifieke activiteiten en leermethoden die aansluiten bij de behoeften van jonge leerlingen. Ons aanbod is ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden te stimuleren. We focussen op een speelse en ontdekkende manier van leren, passend bij de leeftijd. Dit speciale programma helpt kinderen een soepele overgang naar het basisonderwijs te maken en legt een sterke basis voor hun verdere schoolcarrière.

Kindcentrum Het Octaaf biedt een uitgebreid programma gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen. Dit omvat specifieke activiteiten en leermethoden die aansluiten bij de behoeften van jonge leerlingen. Ons aanbod is ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden te stimuleren. We focussen op een speelse en ontdekkende manier van leren, passend bij de leeftijd. Dit speciale programma helpt kinderen een soepele overgang naar het basisonderwijs te maken en legt een sterke basis voor hun verdere schoolcarrière.

Met welke organisaties werkt Het Octaaf samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Kindcentrum Het Octaaf werkt nauw samen met diverse partners om een rijk en compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zijn essentieel om een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden te bieden. Onze partnerschappen met kinderopvangorganisaties en instanties voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) zorgen voor een doorlopende leerlijn vanaf de peuterfase. Door deze samenwerkingen kunnen wij een naadloze overgang waarborgen en de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunen, van de allerkleinsten tot aan het einde van de basisschoolperiode.
Team | Kindcentrum Het Octaaf in Assen | [2025] Schoolregister