Kindcentrum Het Octaaf
Witterhoofdweg 1 C
9405 HX Assen

Schoolweging

Schoolweging
30.53
Spreiding
5.82

De schoolweging van Het Octaaf Assen is 30,53 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

88,6% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm (85%). Dit reflecteert een degelijke basiskwaliteit, hoewel lager dan het provinciaal gemiddelde (95,7%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

43,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde (45,5%) en het regionaal gemiddelde (57,3%) ligt. De school benoemt in haar beleid extra aandacht voor maatwerk bij rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 27,8% vmbo-b tegenover 44,5% havo/vwo. Het aandeel vwo-advies (16,7%) ligt iets onder het landelijk gemiddelde (18,6%), terwijl vmbo-b adviezen bijna 5x hoger zijn dan vergelijkbare scholen (5,5%). Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Octaaf AssenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Volgen van ontwikkeling Van alle kinderen vanaf vier jaar volgen wij de ontwikkeling en stemmen wij hierop af om zodoende een ononderbroken ontwikkeling te bewerkstelligen. In de kinderopvang moeten ouders hier toestemming voor geven. Om de overgang naar de basisschool soepel te laten verlopen, is er regelmatig overleg tussen de leerkrachten van groep 1, de kwaliteitscoördinator en de pedagogische medewerkers. Voor een doorgaande lijn is het wenselijk wanneer informatie over de ontwikkeling van het kind vanuit de opvang mag worden doorgegeven aan het basisonderwijs. Ouders moeten hiervoor toestemming geven. In de kinderopvang wordt met deskundigen van GGD en Yorneo samengewerkt aan het welbevinden van de kinderen onder de noemer ‘Samen Vroeg Erbij (SVE)’. Bij vragen over de begeleiding van kinderen, kan de pedagogische medewerker ondersteuning vanuit SVE krijgen. Vanzelfsprekend alleen na toestemming van en in overleg met ouders. Meer informatie over de werkwijze van SVE staan beschreven in de SVE-protocol en SVE-zorgroute dat op ons kindcentrum ter inzage ligt. Vanaf groep 3 volgen wij de leerresultaten iedere dag in het gemaakte werk, om de zoveel weken met toetsen van de methode en twee keer per jaar met een aantal landelijke toetsen. In groep 8 nemen wij in februari de doorstroomtoets af. In de groepen 1 en 2 volgen wij de ontwikkeling door observaties gekoppeld aan ons beredeneerd aanbod. Al deze gegevens leggen we vast in een dossier, het zogenaamde leerlingvolgsysteem. Aan de hand van dit systeem zetten wij waar nodig verbetermaatregelen in. Sociale ontwikkeling We werken binnen onderwijs en opvang aan sociale vaardigheden via PBS. Vanaf schooljaar 2019-2020 hebben we voor het onderwijs een volgsysteem voor deze ontwikkelingen namelijk Kindbegrip! Voor peuters en kleuters volgen we de de sociale ontwikkeling in het Digikeuzebord. Door middel van samenwerking en overdracht tussen kinderopvang en onderwijs ontstaat een doorgaande lijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 46,2% zit boven advies, wat het beleid van 'kansrijk adviseren' onderstreeft. De combinatie van intensieve monitoring en de Plaatsingswijzer-methode lijkt hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

Op Het Octaaf werken we met de principes van PBS (Positive Behavior Support). Dit is een schoolbrede aanpak om kinderen door een positieve aanpak goed gedrag te leren. Hierbij staat centraal: 'Goed gedrag kun je leren!' Kinderen ontwikkelen zich het beste in een omgeving waar zij zich veilig en vertrouwd voelen. Een duidelijke structuur geeft vrijheid en veiligheid.

Veiligheid

(zelf)verantwoordelijkheid

Respect

Wat is de aanpak van Kindcentrum Het Octaaf voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Het Octaaf werkt aan sociale ontwikkeling door middel van duidelijke afspraken en regels, die in alle ruimtes zichtbaar zijn. Deze afspraken worden regelmatig besproken en herhaald in de groepen. Elke week staat een afspraak centraal. Kinderen kunnen beloningskaartjes verdienen door goed gedrag te laten zien, en als de groep een bepaald aantal kaartjes heeft verdiend, volgt een groepsbeloning. De school wil kinderen leren respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan, hierbij wordt verwacht dat zowel ouders als leerkrachten samen naar oplossingen zoeken. Gegevens van incidenten worden verzameld om de aanpak te verbeteren. Om de sociale en emotionele ontwikkeling te volgen, gebruikt Kindcentrum Het Octaaf het observatiesysteem Kindbegrip, kindgesprekken en het Digikeuzebord voor peuters en kleuters. Hieruit volgen handelingsadviezen die worden opgenomen in een logboek.

Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum Het Octaaf om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Het Octaaf gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Ontwikkelingsvolgmodel (OVM), Kindbegrip en Digikeuzebord.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Het Octaaf?

Kindcentrum Het Octaaf gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Geluk voor Kinderen.