CBS De Open Poort
Leerdamseweg 1
4147 BL Asperen

Schoolweging

Schoolweging
29.93
Spreiding
6.62

De schoolweging van De Open Poort is 29,93 , met een spreiding van 6,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.6% score ruim overschrijdt de school de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, zelfs bij toenemende diversiteit in de klas.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

68.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47.1% en het vergelijkingsgemiddelde van 57.8%. Dit geeft aan dat de school succesvol inspeelt op verschillen in leerpotentieel binnen de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 36.8% vmbo-(g)t (vs. 16.45% landelijk) én 31.6% havo/vwo of vwo (31.6% vs. 29.54%). De sterke vmbo-(g)t focus weerspiegelt mogelijk de schoolweging, terwijl de 5.3% vwo-adviezen onder het landelijk gemiddelde (18.6%) blijven. Praktijkonderwijs komt niet voor in de adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Open PoortGemeente AmsterdamNederland
LIB177.84176.38175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om goed zicht te houden op de ontwikkeling van elk kind gebruiken we methodegebonden toetsen. Zo weten we in welke mate jullie kind de aangeboden lesstof beheerst. Met methode-onafhankelijke toetsen over een langere periode onderzoeken we hoe je kind het geleerde kan toepassen in een andere context. We vragen de leerling- en leerkrachten om de vragenlijsten van ZIEN! in te vullen om goed zicht te houden op de sociaal- emotionele ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen (40%) dat onder advies presteert - ruim boven het landelijk gemiddelde van 11.8%. Dit zou kunnen wijzen op zorgvuldige advisering of uitdagende overgangen. Toch stroomt 20% boven advies door, wat aansluit bij de beschreven intensieve begeleiding.

Sociale ontwikkeling

Op de Open Poort groeit je kind op in een omgeving waarin hij/zij zich veilig voelt. Dat vinden wij heel belangrijk, want vanuit die veilige omgeving ontwikkelen zij zich verder. Wij werken preventief en doelgericht aan een veilige sfeer. Wij leren de kinderen dat ze van waarde zijn, dat ze respect hebben voor elkaar, dat ze elkaar nodig hebben om verder te komen, dat ze leuke en minder leuke ervaringen met een ander mogen delen, en dat ze verantwoordelijkheid hebben voor zichzelf en de ander. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Plezier

Wat is de werkwijze van CBS De Open Poort voor sociale ontwikkeling?

CBS De Open Poort monitort de sociale veiligheid om bewust te werken aan een veilig klimaat binnen de school en op het plein. De school gebruikt hiervoor de observatielijst van ZIEN!. De vragenlijst wordt twee keer per jaar afgenomen onder de leerkrachten. In de groepen 5 t/m 8 wordt een leerlingvragenlijst afgenomen. De antwoorden worden geanalyseerd en gebruikt om een groepsaanpak of een individuele aanpak te ontwikkelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Open Poort om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS De Open Poort gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Open Poort?

CBS De Open Poort gebruikt SOEMO-kaarten, Grol en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.