
Schoolweging
De schoolweging van Da Vinci Arnhem is 34,50 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Bij het hogere streefniveau scoort de school 50,26%, aanzienlijk boven de eigen signaleringswaarde van 36,3% en het landelijk vergelijk van 49,21%. Deze resultaten tonen dat een meerderheid van de leerlingen boven het basisniveau presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn gebalanceerd met een focus op vmbo-(g)t (26,32%) en doorstroomniveaus (havo/vwo: 15,79%). Vergeleken met andere scholen geeft Da Vinci minder vwo-adviezen (0% vs. 18,6% regionaal), maar meer vmbo-(g)t-adviezen (+9,87% boven regio). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt, wat een bewuste keuze voor doorstroomgericht beleid suggereert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Da Vinci Arnhem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.71 | 176.07 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de methodegebonden toetsen maken we gebruik van het LOVS Leerling in beeld en nemen we twee keer per jaar CITO toetsen af. We hebben ervoor gekozen om CITO-toetsen voor rekenen, spelling, begrijpend lezen, AVI, DMT en woordenschat af te nemen. Twee keer per jaar hebben we een schoolbespreking waar we deze resultaten analyseren volgens OPO. We werken dan van school, naar groep, naar leerling. Daaruit wordt er voor elke groep, indien nodig, een interventie opgesteld. Voor elke leerling wordt er bekeken welke cruciale leerdoelen een leerling behaald heeft. Dit gebeurt twee keer per jaar. Deze cruciale leerdoelen komen ook weer terug in het portfolio, waardoor een leerling zich bewust wordt aan welke doelen gewerkt moet worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
35,71% van de leerlingen presteert boven advies, ruim hoger dan de landelijke 25,27%. Slechts 7,14% zit onder advies (landelijk 11,81%). Dit consistent hoge doorstroomniveau past bij de intensieve begeleiding en ontwikkelingsgerichte aanpak in de schoolgids.
Sociale ontwikkeling
We volgen de methode "Vreedzaam" intensief. Eén keer per week hebben de kinderen hier een les over (groep 1 t/m 8). We werken met Mediation (onderdeel van Vreedzaam). Twee keer per jaar vullen we SCOL in en analyseren de resultaten. Indien nodig wordt er actie ondernomen.
We sluiten niet buiten
Iedereen hoort erbij
Verschil mag er zijn
Wat is de werkwijze van OBS Da Vinci Arnhem voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van OBS Da Vinci Arnhem voor sociale ontwikkeling is beschreven in het schoolplan, te vinden op de website van de school onder het tabblad 'onze school'.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Da Vinci Arnhem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Da Vinci Arnhem gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.