Kindcentrum St.Paulusschool
Valckenierstraat 5
6828 RM Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
37.15
Spreiding
5.8

De schoolweging van St. Paulus is 37,15 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

86,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, net boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat blijft echter 5,8% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen. De minimale marge boven de signaleringswaarde onderstreept het belang van extra taal- en rekenondersteuning, vooral voor nieuwkomersgroepen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

39,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere doelen weet te realiseren. Het verschil met vergelijkbare scholen (-6,1%) vereist wel aandacht voor blijvende kwaliteitsverbetering.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een polarisatie: 21,4% praktijkonderwijs (vs. 1,0% regio) naast 28,6% vmbo-(g)t en 21,4% havo/vwo-niveaus. Deze brede spreiding past bij de diverse populatie. Opvallend is het relatief hoge aandeel praktijkadviezen, mogelijk gelinkt aan de twee nieuwkomersgroepen die tijdelijk onderwijs volgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. PaulusGemeente AmsterdamNederland
LIB176.07175.23174.62

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. De structuur brengen wij aan, door vanaf groep 1 de ontwikkelingen van uw kind in een leerlingvolgsysteem bij te houden (in groep 1-2 ook via een signaleringslijst). Met behulp van overdrachtskaarten zorgen wij ervoor dat leerkrachten op de hoogte zijn van belangrijke zaken die uw kind aangaan. Relevante gegevens zijn in leerling dossiers opgeslagen en centraal opgeslagen. Hier wordt vertrouwelijk mee om omgegaan. Naast de methode gebonden toetsen gebruiken we de gestandaardiseerde Cito-toetsen, om zo een beeld van de vorderingen van de leerprestaties van uw kind te krijgen en brengen deze vervolgens in kaart. We gebruiken hiervoor de volgende toetsen: Vanaf groep 3: De ontwikkeling van woordenschat wordt gevolgd met methodetoetsen van Taal Actief A.V.I. toets 2009 (groep 3 t/m 8) DMT (CITO, groep 3 t/m 8) Begrijpend Lezen 3.0 (CITO, groep 4 t/m 8) Spellingtoets 3.0 (CITO, groep 3 t/m 8) Spellingtoets voor werkwoorden 3.0 (CITO, groep 7 en 8) Rekenen en Wiskunde toets 3.0 (CITO, groep 3 t/m 8) Eindtoets (groep 8) Daarnaast wordt in groep 3 volgens Protocol Leesproblemen en Dyslexie de herfst, winter, lente en zomersignalering gebruikt. Deze hoort bij de taal/leesmethode Veilig leren lezen. De intern begeleider (IB-er) is degene bij wie alle resultaten centraal terecht komen. Zij beheert en coördineert deze gegevens, die onderdeel vormen van het leerling volg systeem (LOVS). De Intern begeleider coördineert de zorg binnen onze school en houdt zich vooral bezig met de zorgverbreding en maatschappelijke ondersteuning van kind en ouder. Zij werkt samen met het zorgteam bestaande uit: de orthopedagoog van Onderwijszorg Delta, de jeugdarts, de wijkcoach en de directeur van onze school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,3% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), wat de zorgvuldige advisering benadrukt. 73,7% zit op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde. De combinatie van cognitieve en werkhoudingsbeoordeling in het adviesproces lijkt effectief, zoals beschreven in het leerlingvolgsysteem.

Sociale ontwikkeling

In de Onderwijskundige uitgangspunten van onze school staat het volgende met betrekking tot sociale opbrengsten: vasthouden wat goed is, een pedagogisch klimaat met als kenmerken veiligheid, geborgenheid, sfeer en relatie zelfstandig en actief leren (leerproces zelf aansturen, zelf kunnen plannen) samenwerken (sociale en communicatieve vaardigheden leren en oefenen) ontwikkeling (mede) verantwoordelijkheidsgevoel (verantwoordelijkheid voor je leerproces, je leer- en sociale omgeving) LEES MINDER

ieder mens zichzelf mag zijn

ieder mens doet ertoe

ieder heeft talenten

Wat is de werkwijze van Kindcentrum St.Paulusschool voor sociale ontwikkeling?

De uitgangspunten voor de sociale ontwikkeling op Kindcentrum St.Paulusschool zijn: een veilige omgeving met een duidelijke structuur en leefregels, een stappenplan conflictoplossing, leerlingvolgsysteem SCOL om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen, een leerlijn sociaal emotionele ontwikkeling met behulp van de methode Leefstijl en coöperatief leren om sociale vaardigheden te oefenen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum St.Paulusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum St.Paulusschool gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum St.Paulusschool?

Kindcentrum St.Paulusschool gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.