Katholieke Basisschool de Laarakker
Brabantweg 105
6844 GA Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
31.28
Spreiding
6.3

De schoolweging van De Laarakker is 31,28 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit geeft aan dat de basisvaardigheden voor taal en rekenen op een solide manier worden aangeleerd, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 41,7% van de leerlingen behaald, wat iets onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5% ligt. Dit suggereert dat de school aanvullende inspanningen kan doen om meer leerlingen naar het hogere referentieniveau te tillen, mogelijk door gerichte differentiatie in de reken- en taalondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen vertonen een evenwichtige spreiding met een nadruk op VMBO-richtingen: 27,8% van de leerlingen krijgt een VMBO-(g)t-advies, gevolgd door 22,2% VMBO-basis. Opvallend is dat 11,1% een havo/vwo-advies ontvangt, wat lager is dan het regionaal gemiddelde van 19,2%. Wel laat de school een bredere differentiatie zien dan vergelijkbare scholen, met adviezen variërend van praktijkonderwijs tot havo/vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe LaarakkerGemeente AmsterdamNederland
LIB174.18176.07175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 1 en 2 wordt de leerlijn uit Kijk gebruikt als volgsysteem. In de groepen 3 t/m 8 worden de toetsen die behoren bij de methodes die wij gebruiken afgenomen. Deze resultaten worden bijgehouden in de groepsmappen of digitaal. Naast de methode gebonden toetsen worden de leerlingen ook gevolgd met een onafhankelijk leerlingvolgsysteem van het CITO. Momenteel gebruiken we hiervoor de toetsen DMT, AVI, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Daarnaast wordt in groep 8 de doorstroomtoets van het CITOafgenomen. Twee keer per jaar ontvangen de ontvangen de leerlingen een rapport. De sociale competenties van de leerlingen worden gevolgd door het invullen van de Sociale Competentielijst (SCOL) door de leerkracht. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen ook 2x per jaar deze lijst in. Alle toetsen van het leerlingvolgsysteem worden vastgelegd in het digitale leerlingendossier Esis. Resultaten worden besproken (met de leerlingen) en de ouders en binnen de leerlingbespreking. Conclusies worden door de leerkrachten getrokken op leerling- groeps- en unitniveau. Deze conclusies moeten leiden tot acties en maatregelen op deze niveaus. Dit wordt vormgegeven in een groepsplan. Leerling observaties worden bijgehouden in een groepsoverzicht. In het midden en eind van het schooljaar wordt er een uitgebreide analyse gemaakt van de resultaten aan de hand van de toetsen uit het leerlingvolgsysteem. Deze analyse wordt gemaakt voor de vakgebieden lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. De analyses maken we aan de hand van het handboek stappenplan data-analyse wat op school aanwezig is. Het zijn brede analyses per vakgebied op school, groeps- en individueel niveau. Aan de hand van de analyse (waarbij ook methode gebonden toetsen worden meegenomen) worden er voor de groepsplannen nieuwe met doelen gekoppeld aan vaardigheid en vaardigheidsgroei van de leerlingen. Aan het eind van het schooljaar worden ook de toetsen geanalyseerd en maken de leerkrachten een overdracht per leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

In tegenstelling tot het landelijk patroon presteert 25% van de leerlingen onder hun schooladvies, aanzienlijk hoger dan het landelijk percentage van 11,8%. Tegelijkertijd stroomt slechts 12,5% boven het adviezniveau door. Dit kan wijzen op een voorzichtig adviesbeleid of mogelijk uitdagingen in de aansluiting op het voortgezet onderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Aandacht voor positief gedrag draagt bij aan een goed werk- en leerklimaat op school. Op De Laarakker is er daarom veel aandacht voor een veilig klimaat en positief gedrag. Wij vinden het daarnaast belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen (burgerschap). Op De Laarakker wordt er gewerkt met elementen van Positive Behavior Support (PBS). Dit is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Hiervoor werken wij aan de vijf pijlers van PBS: schoolbreed werken vanuit gedeelde waarde; preventie (problemen voorkomen); besluitvorming over gedrag op basis van data; helder zijn in wat we willen zien en horen (dit actief aanleren en positief bekrachtigen); samenwerken met ouders en zorg. LEES MINDER

Respect, aandacht

Veiligheid, vertrouwen

Samen, plezier

Wat is de werkwijze van Katholieke Basisschool de Laarakker voor sociale ontwikkeling?

Katholieke Basisschool de Laarakker gebruikt een matrix met gedragsverwachtingen gekoppeld aan de waarden respect, veilig, verantwoordelijk en samen. Leerlingen krijgen les in deze gedragsverwachtingen en gedrag wordt beloond. Wekelijks staat er schoolbreed een gedragsverwachting centraal. De school gebruikt de stop-loop-praat procedure om pestgedrag te voorkomen. Katholieke Basisschool de Laarakker werkt toe naar het predicaat PBS school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke Basisschool de Laarakker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Katholieke Basisschool de Laarakker gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke Basisschool de Laarakker?

Katholieke Basisschool de Laarakker gebruikt Een doos vol gevoelens en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.