Jozefschool Elden
Rijksweg-West 29
6842 BA Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
28.38
Spreiding
6.12

De schoolweging van Jozefschool Elden is 28,38 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,3% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overschrijdt de Jozefschool ruimschoots de signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit iets onder het landelijk vergelijkingscijfer van 96,4% ligt, toont het een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 55,3% een score voor het streefniveau dat ruim boven de inspectienorm van 48,6% ligt, maar iets onder het vergelijkingscijfer van 60,5%. Dit toont aan dat een meerderheid van de leerlingen het hogere rekenniveau bereikt, waarbij de school aanvullende ondersteuning biedt voor optimale ontwikkelkansen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op doorstroom naar havo en gecombineerde leerwegen: 25% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t/havo-advies en 20% havo-advies. Dit ligt beduidend hoger dan bij vergelijkbare scholen (10,3% vmbo-(g)t/havo en 16,1% havo). Opvallend is de 10% vwo-adviezen, wat vergelijkbaar is met het landelijk gemiddelde, en lichte ondervertegenwoordiging in praktische richtingen (5% vmbo-b tegenover 5,5% landelijk).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJozefschool EldenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.07175.92175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In alle groepen worden de leerlingen dagelijks door de leerkracht geobserveerd. De resultaten van de methodegebonden toetsen worden geanalyseerd en gebruikt voor de instructie in de groep. Daarnaast worden in januari en in juni Cito-toetsen afgenomen. Deze landelijk genormeerde toetsen worden op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau geanalyseerd. In februari/maart en in juli worden tijdens een studiedag met het gehele team alle Cito-toetsen met de analyse besproken. Daarna worden de actiepunten geformuleerd. Dit is onze schoolzelfevaluatie. Deze wordt ieder schooljaar in september ook aan de Medezeggenschapsraad gepresenteerd. Alle gegevens worden gebruikt om het onderwijs aan onze leerlingen te verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend resultaat is dat 0% van de leerlingen onder hun advies presteert in het voortgezet onderwijs, tegenover 11,8% landelijk. Tegelijkertijd scoort 17,7% boven advies (iets lager dan 25,3% gemiddeld). Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering waarbij de school leerlingen niet overvraagt, maar wel ambitieus blijft.

Sociale ontwikkeling

Sociale vaardigheden kun je leren! Wij gebruiken daarom in alle groepen de methode KWINK, voor sociaal-emotioneel leren. KWINK helpt leerlingen positief gedrag aan te leren. Onze kernwaarden zijn gekoppeld aan de sociale competentie. 1. Jezelf zijn ->Ik weet wie ik ben: Op onze school zijn we allemaal welkom! Iedereen telt mee, iedereen mag er zijn en iedereen wordt gezien. 2. Respect ->Ik weet wat ik doe: We zijn allemaal anders en dat maakt het leven mooi. We hebben respect voor de verschillen en voor elkaar. 3. Vriendelijkheid ->Ik ga goed met de ander om: We zijn een dorpsschool. Dat betekent dat we altijd open en belangstellend zijn naar de ander. Aardig zijn is leuk! 4. Veiligheid -> ik kies voor een leuke en veilige groep/school: Op onze school leren we in vertrouwen leren. Zo zorgen we voor een positieve en fijne leeromgeving. 5. Samen leren ->Ik zie de ander: leren doen we van en met elkaar. samen zijn we een geheel. LEES MINDER

Besef v jezelf/zelfmanagement

Besef van de ander/relaties

Keuzes kunnen maken

Wat is de werkwijze van Jozefschool Elden voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Jozefschool Elden zijn opgesteld door het team, met inbreng van de leerlingen. Deze waarden gelden voor iedereen en worden besproken met ouders voor inschrijving. De school werkt met KWINK (een methode voor sociaal-emotioneel leren) in alle groepen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen wordt gevolgd door observaties van leerkrachten en met het digitaal keuzebord in de groepen 1 t/m 3. Leerlingen van groep 3 t/m 8 vullen in oktober de SCOL (Sociale Competentie ObservatieLijst) in, en leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen ook een leerling-SCOL in. De resultaten worden in november besproken met de leerlingen van groep 4 t/m 8. De opbrengsten worden geanalyseerd en besproken in het team. De stem van de leerling telt mee: het schooljaar start met driehoeksgesprekken (kind-ouder-leerkracht) en er zijn regelmatig kindgesprekken. Het schooljaar wordt afgesloten met een driehoeksgesprek. Er is een leerlingenquête in de groepen 6, 7 en 8, waarvan de uitslag wordt besproken in het team en de leerlingenraad, en gedeeld met de ouders via de nieuwsbrief. De leerlingenraad speelt een belangrijke rol en komt regelmatig met voorstellen naar de directie.

Welke registratievorm(en) gebruikt Jozefschool Elden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Jozefschool Elden gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en het digitaal keuzebord (groep 1 t/m 3) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jozefschool Elden?

Jozefschool Elden gebruikt KWINK, een methode voor sociaal emotioneel leren.