Gravin van Rechterenschool
Gentenhof 10
6629 AX Appeltern

Schoolweging

Schoolweging
29.05
Spreiding
5.71

De schoolweging van Gravin van Rechterenschool is 29,05 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98.41% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is 2.5% hoger dan vergelijkbare scholen (95.88%) en benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 65.08% behaald streefniveau overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde van 47.1%. Dit is 7.3% hoger dan het referentiegemiddelde (57.79%), wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

40% van de adviezen betreft theoretische leerwegen (28.57% vmbo-(g)t/havo en 14.29% vwo). Opvallend is het hoge percentage 'onbekend'-adviezen (42.86%), mogelijk gerelateerd aan de kleine populatie. De focus op doorstroom naar vmbo-k (14.29%) sluit aan bij regionale arbeidsmarktbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGravin van RechterenschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB176.88179175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school besteed structureel en systematisch aandacht aan de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit doen we door goed te kijken en te luisteren en met regelmaat te toetsen. Dit toetsen doen we op verschillende manieren: Formatief toetsen (een doorlopend proces van informatie verzamelen over de leerresultaten) Methode gebonden toetsen Afnemen van halfjaarlijkse Leerling in Beeld-toetsen (M- en E-toetsen) Doorstroomtoets in groep 8 Alle resultaten worden gebruikt en geanalyseerd op leerling-, groeps- en schoolniveau. De analyse dient als feedback voor de lesvoorbereidingen (waar moet extra aandacht heen, worden de doelen behaald, hebben sommige leerlingen extra ondersteuning nodig?). In de groepsbespreking tussen leerkracht en intern begeleider (5x per jaar) wordt op groepsniveau de analyse van de M- en E-toetsen besproken en verbeteracties uitgezet. Met het team wordt de schoolanalyse besproken en gezamenlijk wordt gekeken of de schoolnormen worden behaald en of er aanpassingen in het onderwijsleerproces gedaan moeten worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

42.86% van de leerlingen presteert onder advies - ruim 3x het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29.05). Positief is dat 28.57% boven advies presteert, wat de kwaliteit van doorstroombegeleiding onderstreept.

Sociale ontwikkeling

Onderwijs gaat over meer dan taal en rekenen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen tot fijne mensen die goed voor zichzelf en de mensen om hen heen zorgen. Met alle teamleden gezamenlijk zorgen wij voor een veilig en stimulerend leef-, speel- en werkklimaat. De basis van ons pedagogisch handelen is de Kanjertraining. Vanuit deze aanpak spreken we met de kinderen. Ouders zijn blij met de gemoedelijke sfeer op de Gravin waarin leerlingen zorg voor elkaar dragen en alle leerlingen ongeacht hun leeftijd of groep met elkaar spelen. LEES MINDER

We vertrouwen en helpen elkaar

Niemand speelt de baas

Iedereen hoort er bij

Wat is de aanpak van de Gravin van Rechterenschool voor sociale ontwikkeling?

De Gravin van Rechterenschool zet in op een positieve sociale ontwikkeling door middel van Kanjerlessen en oefeningen aan het begin van ieder schooljaar, gericht op het vergroten van vertrouwen en een goede sfeer in de groep. Na de startweken wordt minimaal één keer per week een Kanjerles gegeven, waardoor leerlingen de 'Kanjer-taal' leren kennen. Bij conflicten wordt deze taal gebruikt om de situatie te bespreken, waardoor leerlingen inzicht krijgen in zichzelf en anderen. Daarnaast worden er twee keer per jaar vragenlijsten afgenomen bij leerlingen vanaf groep 5 om het welbevinden te monitoren. Resultaten worden geanalyseerd om gerichte verbeteracties op schoolniveau te ondernemen.

Welke registratievormen gebruikt de Gravin van Rechterenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Gravin van Rechterenschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Gravin van Rechterenschool?

De Gravin van Rechterenschool maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.