
Schoolweging
De schoolweging van De Zevensprong Apeldoorn is 32,85 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,7% behaalt De Zevensprong het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en 1,9% hoger dan vergelijkbare scholen (94,8%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 76,5% ruim boven de signaleringswaarde (41,2%) voor het streefniveau. Dit is bijna 23% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (53,4%), wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 25% vwo en 31,25% vmbo-(g)t/havo (vs. 18,6% en 10,3% landelijk). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%) ten opzichte van landelijke trends (1,01%). De combinatie van een intensieve taalklas en vroegtijdige pre-adviezen lijkt hierbij cruciaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zevensprong Apeldoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.86 | 174.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school maken wij gebruik van het Leerlingvolgsysteem van Cito. Tweejaarlijks worden de Cito-toetsen afgenomen. Deze resultaten worden geanalyseerd en besproken in het team. Hieruit vloeien afspraken/ acties die worden uitgevoerd. Tevens worden tijdens het gesprek met het team de gemaakte acties geëvalueerd. Wij maken ook gebruik van methode gebonden toetsen. Deze toetsen worden na elk blok/ hoofdstuk afgenomen. Hierop maakt de leerkracht een analyse om te kijken wat de leerling goed kan en waar de leerling nog hulp bij nodig heeft. Leerlingen krijgen twee keer per jaar (februari en juni) het rapport mee naar huis.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 50% boven advies (vs. 25,3% landelijk) en slechts 7,1% onder advies (vs. 11,8% landelijk) presteren oud-leerlingen uitstekend. De 'warme overdracht' naar het VO en doorlopende monitoring lijken hieraan bij te dragen.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op schoolvaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan, en die bijdragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Kinderen komen pas tot leren als zij zich prettig en veilig voelen. Aan het begin van ieder schooljaar besteden wij aandacht aan groepsvorming (Gouden Weken). Gedurende het schooljaar krijgen alle leerlingen Kanjertraining van de leerkracht. De training bestaat uit lessen en oefeningen die het vertrouwen en de veiligheid van de klas bevorderen. Tijdens de training leren de leerlingen om op een goede manier om te gaan met zichzelf en anderen. Zij leren positief over zichzelf en anderen te denken en worden zich bewust van hun gedrag. Werkwijze sociale opbrengsten Om op schoolniveau de socialen opbrengsten in beeld te brengen maken wij gebruik van het Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). De onderdelen sociogram (vanaf groep 4), leerlingenvragenlijst (vanaf eind groep 5) en docentenvragenlijst (alle groepen) worden twee keer per jaar ingevuld. Om de sociale opbrengsten te verantwoorden aan de inspectie maken wij gebruik van de Monitor Sociale Veiligheid (leerlingtevredenheids- en veiligheidslijst) vanuit Vensters. Deze wordt jaarlijks ingevuld door de leerlingen van de groepen 6, 7 en 8. LEES MINDER
Vertrouwen
Eigenaarschap
Respect
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong gebruikt Kanjertraining om verantwoordelijkheid, eigenaarschap en veiligheid te bevorderen. Daarbij staan centraal: vertrouwen, elkaar helpen, niet de baas spelen, niet uitlachen en niet zielig doen.
Welke registratievormen gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong gebruikt Kanvas en Sometics om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong?
Rooms Katholieke Basisschool De Zevensprong maakt gebruikt van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.