
Schoolweging
De schoolweging van De Schakel Apeldoorn is 30,22 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,3% score voor het fundamenteel niveau (inspectienorm: 85%) presteert de school bovengemiddeld. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, ook ten opzichte van vergelijkbare scholen (95,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt 47,8% voor het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen hogere leerdoelen bereikt, ondanks de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn gericht op brede doorstroom: 30,15% vmbo-(g)t/havo en havo/vwo-combinaties, tegenover 31,2% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs valt met 0,12% lager uit dan het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij de nadruk op theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Schakel Apeldoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 Citotoetsen afgenomen. Van deze resultaten wordt een analyse gemaakt die teambreed wordt besproken. Ook wordt er op groepsniveau een analyse gemaakt. De analyses zijn uitgangspunt voor nieuwe doelen en actiepunten. Dit schooljaar implementeren we een nieuw leerlingvolgsysteem: Boom. Het Boom LVS bestaat uit toetsen voor de kernvaardigheden rekenen-wiskunde, begrijpend lezen en spelling, en de technische vaardigheden hoofdrekenen en technisch lezen. Met de genormeerde en kindvriendelijke volgtoetsen zorgt Boom ervoor dat kinderen gemotiveerd zijn om te laten zien wat ze kunnen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 12,5% van de leerlingen zit onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 22,5% boven advies presteert. Dit sluit aan bij het beleid van nauwe samenwerking met het VO, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen Kanjertraining. Met deze methode versterken kinderen hun sociale vaardigheden en leren zij conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en respect te hebben voor anderen en andere meningen. Ook is het een anti-pestprogramma. Dagelijks observeren wij in de groepen het welbevinden van de leerlingen individueel en de groep als geheel. Hierdoor kunnen wij snel actie ondernemen als er sprake is van pestgedrag of ander gedrag dat een bedreiging is voor de sociale veiligheid. Via een erkend leerlingvolgsysteem onderzoeken wij meerdere keren per jaar het welbevinden onze leerlingen. De resultaten ervan bespreken wij met de intern begeleider, waarna we eventueel een actieplan maken en dat met ouders bespreken. Eén keer per jaar doen we een onderzoek de tevredenheid en het gevoel van sociale veiligheid onder leerlingen van groep 6, 7 en 8. Eén keer per 2 jaar wordt dit onderzoek onder (een deel van) de ouders afgenomen. De uitkomst hiervan wordt gepubliceerd op scholenopdekaart.nl De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt bij pesten of vermoedens daarvan. Daarnaast kunnen ouders eventueel contact opnemen met de locatiedirecteur of intern begeleider (IB). De IB ondersteunt ook het onderwijzend team bij complexere vraagstukken rondom sociale veiligheid. Het welbevinden van onze leerlingen is altijd een van de onderwerpen die wij bespreken met ouders tijdens oudergesprekken. Iedere ouder wordt samen met hun kind minimaal twee keer per jaar uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht(en). Dit noemen we driehoeksgesprekken. LEES MINDER
Ieder kind is uniek
Welbevinden voorop
Vertrouwen in jezelf en elkaar
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Schakel voor sociale ontwikkeling?
Sociale ontwikkeling is belangrijk voor Rooms Katholieke Basisschool De Schakel. Aan het begin van het schooljaar wordt extra aandacht besteed aan groepsvorming. Alle leerlingen krijgen Kanjertraining van de eigen groepsleerkracht. Het doel is om kinderen op een goede manier te leren omgaan met zichzelf en anderen. De 5 kanjerregels zijn: Wij vertrouwen elkaar, wij helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier en we doen mee. Vanaf groep 5 wordt twee keer per jaar een sociogram en de Kanjervragenlijst afgenomen. Er is een gedragsprotocol voor pestgedrag.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Schakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Schakel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Schakel?
Rooms Katholieke Basisschool De Schakel gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.