PCBO Het Kompas
1e Wormenseweg 460
7333 GZ Apeldoorn

Schoolweging

Schoolweging
35.21
Spreiding
5.49

De schoolweging van Het Kompas Apeldoorn is 35,21 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 90,3% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat de basisvaardigheden taal en rekenen structureel aandacht krijgen, zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026 over 'didactisch handelen op maat'.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 42,42% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert PCBO Het Kompas 6,1 procentpunt boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde (36,3%). Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 35,21) meer leerlingen naar hogere referentieniveaus tilt dan verwacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: enerzijds 34,78% havo/vwo/vwo-advies (boven het regionale gemiddelde van 29,54%), anderzijds 8,7% praktijkonderwijs/vmbo-b (regionaal gemiddelde: 6,53%). De combinatie van hoge ambities en aandacht voor kwetsbare leerlingen sluit aan bij het profiel van een inclusieve wijkschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Kompas ApeldoornGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 1 en groep 2 nemen we de Utrechtse Getalbegriptoets af en doen we een dyslexiescreening. Vanaf groep 3 vinden er tweemaal per jaar methode onafhankelijke toetsen plaats voor de vakgebieden lezen, rekenen en spelling. We gebruiken hiervoor het IEP Leerlingvolgsysteem. De resultaten hiervan worden geanalyseerd door de leerkrachten. Deze analyse vormt de basis voor groepsplannen. Tussentijds zijn er regelmatig methode gebonden toetsen. Op basis hiervan kan het groepsplan worden bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,79% van de leerlingen presteert boven advies - lager dan landelijk (25,27%), maar 68,42% blijft op niveau. Het percentage onder advies (15,79%) ligt weliswaar boven de landelijke 11,81%, maar is gezien de complexe populatie acceptabel. De school zet hierbij in op doorlopende monitoring, zoals beschreven in het 'VO-doorstroomprotocol'.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat kinderen opgroeien in een veilige omgeving. We richten ons op het vergroten van sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van kinderen. Het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing staat hoog in ons vaandel. Een goed pedagogisch klimaat vormt de basis van goede sociale opbrengsten.

Wederzijds respect

Sociale weerbaarheid

Goed pedagogisch klimaat

Wat is de aanpak van PCBO Het Kompas op het gebied van sociale ontwikkeling?

PCBO Het Kompas werkt vanuit de 7 gewoonten van Leader in Me. Kinderen leren op een respectvolle, plezierige en veilige manier met elkaar om te gaan. De kanjerafspraken zijn geïntegreerd in het onderwijsprogramma.

Welke registratievormen gebruikt PCBO Het Kompas om sociale opbrengsten te meten?

PCBO Het Kompas gebruikt Zien en de WMK vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij PCBO Het Kompas?

PCBO Het Kompas maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.