
De resultaten van PCBO De Diamant het Kristal in Apeldoorn
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van PCBO De Diamant het Kristal, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past PCBO De Diamant het Kristal bij jullie?
Ontdek hoe goed PCBO De Diamant het Kristal bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing: De Basis voor Succes
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Deze cruciale vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland en dient als belangrijke indicator voor de leerresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Excellente Resultaten
Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau, waarbij we streven naar maximale leerlingontwikkeling in taal en rekenen voor het einde van groep acht. Dit niveau gaat verder dan de basisvaardigheden en stimuleert verdere academische groei. De inspectie stelt voor elke school specifieke streefcijfers vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze gepersonaliseerde signaleringswaarde weerspiegelt de ambitie van PCBO De Diamant het Kristal om hoogwaardig onderwijs te bieden aan alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van PCBO De Diamant het Kristal?
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs is een cruciale stap in de schoolloopbaan van uw kind. Op PCBO De Diamant het Kristal in Apeldoorn hechten we veel waarde aan een zorgvuldig en persoonlijk schooladvies. Dit advies is leidend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs. Wij verzamelen gedurende de basisschoolperiode continu informatie over de ontwikkeling van elk kind. Dit doen we door middel van observaties, individuele gesprekken, en periodieke gesprekken met zowel kinderen als ouders. Ook maken we gebruik van leerlijnen en formatieve evaluaties, waaronder het IEP leerlingvolgsysteem, dat inzicht geeft in de ontwikkeling op cognitief, sociaal-emotioneel en praktisch gebied. Het IEP systeem volgt de persoonlijke ontwikkelingslijn van het kind, gericht op 'hoofd, hart en handen'. Jaarlijks informeren we u als ouders uitgebreid over de vooruitgang van uw kind. Gedurende groep 8 baseren we het definitieve schooladvies op deze brede ontwikkeling, zodat uw kind een passend vervolg krijgt op de middelbare school. Het proces van advisering begint al in juni van groep 7, met een globaal adviesgesprek. Hierin bespreken we de ontwikkeling en geven we een voorlopige richting aan. Tussen 10 en 31 januari wordt het voorlopige schooladvies definitief vastgesteld en opgenomen in het onderwijskundig rapport. Dit rapport bevat alle relevante informatie over de leerresultaten, het gedrag en de ondersteuningsbehoeften van uw kind. Na ontvangst van de doorstroomtoets (afgenomen in februari) vindt een eventuele heroverweging plaats. Als de toetsresultaten hoger uitvallen dan het voorlopige advies, wordt dit zorgvuldig heroverwogen in overleg met u en uw kind. Dit proces garandeert een advies dat recht doet aan de capaciteiten en de persoonlijke ontwikkeling van uw kind, met als doel een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op PCBO De Diamant het Kristal
Bij PCBO De Diamant het Kristal geloven we dat een veilige en positieve leeromgeving cruciaal is voor de ontwikkeling van elk kind. We streven ernaar dat leerlingen zich volledig zichzelf durven te zijn, geaccepteerd voelen en vertrouwen ontwikkelen in zichzelf en hun omgeving. Een goed sociaal-emotioneel klimaat is de basis voor optimaal leerplezier en succes. Om dit te waarborgen, meten we tweejaarlijks de sociale veiligheid bij leerlingen van groep 5 tot en met 8. Ons team beschikt over een toegewijde coördinator sociale veiligheid en vertrouwenspersoon, ondersteund door een gedetailleerd sociaal veiligheidsprotocol. Onze professionals monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwgezet met behulp van diverse instrumenten. Zo passen we jaarlijks een sociogram toe in alle groepen (1-8) en het 'IEP Hart en Handen' instrument in groep 3 tot en met 8. Daarnaast voeren we in november en juni portfoliogesprekken met leerlingen en hun ouders, waarin de sociaal-emotionele groei centraal staat. Observaties tijdens leer- en speelmomenten bieden aanvullende inzichten. Binnen ons Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) halen we de wereld naar binnen en gaan we naar buiten. Dit betekent dat we werken aan kerndoelen voor sociaal-emotioneel leren op een manier die de maatschappij weerspiegelt. Thema's integreren hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen, zoals mediawijsheid in de bovenbouw, om leerlingen weerbaar te maken in een steeds veranderende wereld.
Positieve benadering
Gezamenlijk vertrouwen
Maatschappelijke betrokkenheid
Hoe bevordert PCBO De Diamant het Kristal de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Effectief leerkrachtgedrag is essentieel voor een positief leerproces. Effectieve leraren stellen duidelijke doelen, geven constructieve feedback, stimuleren interactie met lesstof, handhaven normen en waarden, bouwen sterke relaties met leerlingen op, communiceren hoge verwachtingen en creëren een betrokken leeromgeving. Onze professionals hebben gezamenlijk afspraken gemaakt over hun leerkrachtgedrag, vastgelegd in ons SEL-beleidsstuk. Duidelijke schoolnormen zijn eveneens cruciaal. Kinderen willen erbij horen en spiegelen het gedrag van anderen. Door gezamenlijk afgesproken en gehandhaafde normen te hanteren, stimuleren we een continu proces van socialisatie. Dit vermindert de noodzaak voor intensieve groepsvormende activiteiten, omdat een positieve groepsdynamiek vanzelf ontstaat. Binnen ons Ontwikkelingsgericht Onderwijs richten we ons op het creëren en vieren van sociaal-culturele praktijken. We streven ernaar dat alle jaargroepen en bouwen positieve groepen vormen die voldoen aan de volgende kenmerken: leerlingen voelen zich vrij om zichzelf te zijn, kunnen taakgericht samenwerken, ervaren sterke cohesie binnen de groep en voelen zich vertrouwd met elkaar.
Welke registratiemethoden gebruikt onze school voor het monitoren van sociale vooruitgang?
PCBO De Diamant het Kristal monitort de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van de volgende gevalideerde methoden:
- WMK vragenlijsten
- IEP Hart & Handen
Welke sociaal-emotionele leermethoden worden toegepast op onze school?
Onze school hanteert de volgende effectieve methoden voor het sociaal-emotioneel leren van leerlingen:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Diamant werkwijze OGO
Inspectierapport PCBO De Diamant het Kristal: Resultaten en Kwaliteit
PCBO De Diamant het Kristal in Apeldoorn biedt kwalitatief basisonderwijs aan 210 leerlingen. De school streeft naar optimale ontwikkeling voor elk kind, met aandacht voor zowel academische als persoonlijke groei. Dit inspectierapport geeft inzicht in de prestaties en de kwaliteit van het onderwijs zoals beoordeeld door de onderwijsinspectie.