
Schoolweging
De schoolweging van De Diamant het Kristal is 26,33 , met een spreiding van 5,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,68% scoren vrijwel alle leerlingen op of boven het fundamenteel niveau. Dit ligt 12,68%-punt boven de landelijke signaleringswaarde en 1,96%-punt hoger dan vergelijkbare scholen. De school toont hiermee aan dat basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 26,33).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 72,37% een uitstekend streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8% (+20,57%-punt). Dit overtreft zowel het Apeldoorns (63,35%) als landelijk gemiddelde, wat past bij de sterke focus op ontwikkelingsgericht onderwijs. De scores zijn consistent hoog sinds de implementatie van het IEP-leerlingvolgsysteem in 2017.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk theoretisch georiënteerd: 41,67% havo/vwo en 20,83% vwo (samen 62,5% hoog advies). Dit ligt ruim boven de regionale gemiddelden (27,54% voor havo/vwo en vwo). Opvallend is de minimal uitstroom naar praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% gemiddeld), passend bij het hoogopgeleide karakter van de ouderpopulatie in de wijk. Wel blijft de school breed adviseren, getuige 8,33% vmbo-b/k advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Diamant het Kristal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We nemen IEPtoetsen af; halverwege het schooljaar en aan het einde van het schooljaar voor de groepen 3 t/m 8. Alle toetsen worden geanalyseerd, op basis van resultaten kan er een individueel plan en/of groepsplan worden opgesteld. Tijdens de portfoliogesprekken met ouders én kind bespreekt de leerkracht voornamelijk het proces om te komen tot resultaten en maakt het (eventueel) plannen voor het vervolg. Daarnaast wordt er bij groep 1/2 gebruik gemaakt van de leerlijnen vanuit Parnassys om zicht te houden op de ontwikkeling van kinderen. Kinderen zijn tijdens deze gesprekken altijd aanwezig om ze eigenaar te maken van hun leerproces. Kinderen zijn zelf ook medeverantwoordelijk voor het monitoren van hun voortgang.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opzienbarend 53,85% van de leerlingen presteert boven advies, ruim dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde (25,27%). Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). Dit onderstreept de conservatieve advisering en kwaliteit van de doorstroombegeleiding. De school hanteert hiervoor een uniek 'dubbeladvies'-systeem in groep 7, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
De school moet een veilige plaats zijn, waar kinderen zich op hun gemak voelen, zichzelf durven te zijn, zich geaccepteerd weten, vertrouwen in zichzelf en anderen kunnen hebben. Als het daar aan schort, leren ze niet lekker, zien ertegenop om naar school te gaan en blijven hun leerprestaties achter (Looy.e.a., 1998). Op De Diamant Het Kristal vinden wij het daarom essentieel om te zorgen voor een goed sociaal-emotioneel klimaat. Wij meten tweejaarlijkse onze sociale veiligheid onder de kinderen van groep 5 tot en met 8. Ook hebben wij binnen het team een coördinator sociale veiligheid en vertrouwenspersoon. Tevens is er een sociaal veiligheidsprotocol. Daarnaast doen de professionals het volgende om de sociaal emotionele ontwikkeling van het individu en de groep goed in beeld te hebben: - In oktober en april het sociogram afnemen in de groepen 1 tot en met 8. - IEP hart en handen afnemen in oktober en mei in groep 3 tot en met 8. - Portfoliogesprek met ouder(s) en kind over de sociaal emotionele ontwikkeling in november en juni (bijlage 3 spindiagram gekoppeld aan brede bedoelingen) - Observaties van de professionals tijdens de speel- en werkmomenten. Hieronder is te lezen wat wij doen om te zorgen voor een positief schoolklimaat én hoe wij werken aan de kerndoelen omtrent sociaal emotioneel leren. Binnen Ontwikkelingsgericht Gericht onderwijs wordt de wereld van buiten naar binnen gehaald en andersom. Dit zorgt ervoor dat het werken aan onderstaande kerndoelen niet enkel binnen de schoolmuren plaatsvindt, maar ook buiten de school. De ontwikkelingen in de maatschappij (o.a. op het gebied van technologie) komen binnen onze thema’s vanzelfsprekend de school binnen en ook hierin leren wij de kinderen zich redzaam te gedragen. Preventief is er in de bovenbouw les in mediawijsheid. LEES MINDER
Positief
Vertrouwen
Maatschappelijke betrokkenheid
Wat is de werkwijze van PCBO De Diamant het Kristal voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van PCBO De Diamant het Kristal voor sociale ontwikkeling richt zich op het gedrag van de leerkracht en het kind. Effectieve leraren stellen doelen, geven feedback, bieden interactie, zorgen voor normen en regels, onderhouden goede relaties met de kinderen, communiceren hoge verwachtingen en geven leerlingen ruimte om verantwoordelijkheden te nemen. Duidelijke schoolnormen zorgen voor een continu proces van socialisatie. Binnen het ontwikkelingsgerichte onderwijs wordt elk thema toegewerkt naar een sociaal culturele praktijk. De school streeft naar jaargroepen en bouwen die positieve groepen zijn, waarin kinderen zichzelf kunnen zijn, taakgericht kunnen samenwerken, een sterke cohesie ervaren en zich vertrouwd met elkaar voelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCBO De Diamant het Kristal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCBO De Diamant het Kristal gebruikt WMK vragenlijsten en IEP Hart & Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.