
Schoolweging
De schoolweging van De Mheen is 27,90 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,8% van de leerlingen die het fundamenteel niveau behalen, ligt de school ver boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, hoewel dit net onder het vergelijkingsgemiddelde (96,4%) blijft. De school houdt hierbij rekening met de spreiding in onderwijsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 60,2% ligt ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%, wat aantoont dat de school ondanks een complexe populatie hogere doelen behaalt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61,1%, wat de relatief sterke focus op maatwerk onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 6,67% praktijkonderwijs (ver boven het regiogemiddelde van 1,01%) en 13,33% havo/vwo-advies. Het aandeel vmbo-(g)t/havo-advies (20%) en havo/vwo (13,33%) benadrukt ambitie, terwijl de focus op praktijkonderwijs wijst op een inclusieve aanpak voor kwetsbare leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Mheen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.03 | 174.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage (23,33%) presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit zou kunnen duiden op een terughoudend adviesbeleid of externaliserende factoren. Positief is dat 20% boven advies presteert, wat aansluit bij de schoolvisie op ontwikkelkansen.