Openbare Basisschool De Mheen in Apeldoorn

Het team van Openbare Basisschool De Mheen in Apeldoorn

Current section: team
Tormentilstraat 71
7322 Apeldoorn

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Mheen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Mheen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Mheen bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Mheen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Mheen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.2%)
Man (11.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Mheen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (5.9%)
35-45 jaar (35.3%)
45-55 jaar (29.4%)
55-65 jaar (23.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Mheen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.5%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Indirect ondersteunend personeel (5.9%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Mheen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Mheen: Een Betrouwbaar Plan

Op Openbare Basisschool De Mheen zorgen we voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Wij werken nauw samen met Personeelscluster Oost Nederland (PON) om de continuïteit van ons onderwijs te waarborgen. Bij ziekte of gepland verlof van een van onze gewaardeerde leerkrachten, zet onze directeur zich in om zo snel mogelijk een bevoegde en geschikte vervanger te vinden. Hoewel we streven naar directe vervanging, kan het soms voorkomen dat dit niet direct lukt. In dergelijke situaties zoeken we proactief naar creatieve oplossingen om de impact op de leerlingen te minimaliseren en de kwaliteit van de dag te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialisten voor Optimale Ondersteuning op Basisschool De Mheen

3

Taal en Rekenen: Fundament voor Toekomstig Leren

Beschikbare specialisten:

Integraal Begeleider voor Onderwijs
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen
Gespecialiseerde Taaldocent

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Mheen leggen we een sterke nadruk op de ontwikkeling van essentiële taal- en rekenvaardigheden. In de jongere klassen (groep 3-5) focussen we op het aanleren van de basis, zoals lezen, schrijven en rekenen. Vervolgens bouwen we deze vaardigheden uit in de midden- en bovenbouw (groep 6-8). Ons rekenonderwijs, gebaseerd op de Pluspunt methode, is gestructureerd binnen stamgroepen en leerjaren. De jongere kinderen werken ontwikkelingsgericht aan SLO-doelen via thema's. We hanteren een gedifferentieerde aanpak, waarbij we rekening houden met individuele leerbehoeften en uitdagingen. Sterke rekenaars krijgen extra uitdaging, terwijl leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, maatwerk geboden krijgen. Ons doel is om elke leerling optimaal te laten presteren binnen zijn of haar eigen ontwikkelingszone. Voor taal- en leesontwikkeling beschikken we over twee gespecialiseerde leerkrachten die met passie werken aan de taalvaardigheid van onze leerlingen. Daarnaast werken we nauw samen met externe experts zoals logopedisten en dyslexiebehandelaren om een compleet ondersteuningsaanbod te garanderen. Indien een leerling structureel extra ondersteuning nodig heeft op een specifiek vakgebied, stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit document, opgesteld in samenspraak met ouders, schetst de doelen en de aanpak om de leerling optimaal te laten groeien.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsdeskundige
Integraal Begeleider voor Onderwijs
Brugfunctionaris voor Gezin en School

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Mheen staat het welzijn van elke leerling centraal. We zetten proactief in op het voorkomen van pestgedrag door middel van onze Kanjertraining, gericht op sociaal-emotionele vorming. Onze anti-pestcoördinator, Susan de Wit, is speciaal opgeleid om preventie te waarborgen en bij eventuele incidenten adequaat in te grijpen. Zij coördineert ook de Kanvas screenings, waarbij leerlingen en leerkrachten periodiek de sociaal-emotionele ontwikkeling evalueren. Dit stelt ons in staat om vroegtijdig signalen op te vangen en gerichte ondersteuning te bieden. Daarnaast faciliteert onze Brugfunctionaris, Lonneke Kes, een cruciale verbinding tussen thuis, school en de bredere leefomgeving van het kind. Zij biedt ondersteuning aan leerlingen, ouders en leerkrachten bij diverse hulpvragen, fungeert als laagdrempelig aanspreekpunt en wijst de weg naar passende hulpinstanties. Lonneke is bereikbaar via 06-83318854 of L.kes@stimenz.nl.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsdeskundige
Integraal Begeleider voor Onderwijs

Toelichting van de school:

Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, bieden wij op maat gemaakte oplossingen. We werken nauw samen met de gedragswetenschapper van het Samenwerkingsverband Apeldoorn om de best passende begeleiding te realiseren. Dit kan variëren van korte interventies en deskundig advies tot intensievere begeleiding (Extra Ondersteuning +). Onze kwaliteitscoördinatoren overleggen regelmatig met de vaste gedragswetenschapper van het samenwerkingsverband om de voortgang en effectiviteit van de geboden ondersteuning te waarborgen. Indien nodig zetten we gespecialiseerde onderwijsondersteuners in met expertise op specifieke gebieden.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezond en Actief

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bewegen is essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Op Basisschool De Mheen stimuleren we plezier in bewegen en sport. De jongste leerlingen genieten van het speellokaal en buitenactiviteiten, terwijl de oudere leerlingen tweemaal per week sporten in de nabijgelegen sporthal. Onze gymlessen worden gegeven door bevoegde leerkrachten, met als doel een optimale balans tussen mentale, emotionele en fysieke fitheid te bevorderen. We zien bewegingsonderwijs als een cruciaal vakgebied voor de algehele ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Medische Ondersteuning en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Mheen streeft naar een inclusieve omgeving waar diversiteit wordt gewaardeerd. We onderzoeken proactief oplossingen voor eventuele fysieke belemmeringen en richten ons op wat mogelijk is om elk kind een passende plek te bieden. Onze faciliteiten omvatten onder andere een invalidentoilet, gespreksruimtes en speciale ruimtes voor ondersteuning. Het is echter belangrijk te benadrukken dat ons personeel geen medische handelingen mag verrichten of medicatie mag toedienen. De verantwoordelijkheid voor medische zorg en medicatie ligt bij de ouders/verzorgers. Wij denken graag met u mee om de juiste medische hulp voor uw kind te organiseren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Voedselbosje & Vlindertuin
GeMheenschapsruimte voor vieringen

Extra Ondersteuning en Ontwikkeling voor Elk Kind op De Mheen

Ons Ondersteuningsbeleid: Een Diepgaande Toelichting

Op Basisschool De Mheen staat de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. Mocht uw kind extra ondersteuning nodig hebben, dan is er altijd nauw contact tussen de stamgroepleider en u als ouder. De eerste stap is een open gesprek met u, waarbij we samen naar de beste mogelijkheden zoeken om uw kind vooruit te helpen. De stamgroepleider onderzoekt de specifieke behoeften en stelt, in samenspraak met u en de Kwaliteitscoördinator, een persoonlijk plan op. Dit plan, dat we altijd met u bespreken, bevat de frequentie van de extra begeleiding en de concrete leerdoelen. Deze begeleiding kan verzorgd worden door de stamgroepleider zelf of door een gespecialiseerde onderwijsassistent. Indien uw kind ondanks de extra inspanningen moeite blijft houden met de leerstof, onderzoeken we de oorzaak verder. Soms is deskundig advies van buitenaf nodig om uw kind optimaal te kunnen begrijpen en begeleiden. In dergelijke gevallen schakelen we de gedragswetenschapper van het Samenwerkingsverband Apeldoorn in. De hulpvraag van uw kind wordt dan besproken door school, ouders en de gedragswetenschapper, waarbij eventueel verder onderzoek kan plaatsvinden met uw toestemming. Soms adviseren we ook om externe professionele hulp te zoeken. Bovenschoolse Plusklas: Uitdaging voor Meerbegaafde Kinderen Voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong werken we samen met specialisten op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Binnen onze school hebben we de 'Vooruitgroep', waar kinderen die meer uitdaging nodig hebben, leren leren. Door een gedifferentieerd aanbod met projecten en compacte lesstof binnen de groep, krijgen deze kinderen meer verdieping. Bovendien biedt Leerplein055 via 'Groep 9' een bovenschoolse plusklas aan. Deze vindt plaats in een eigen lokaal bij IKC VindingRijk aan de Ravelijn 55, waar hoogbegaafde kinderen van alle Leerplein055-scholen een dagdeel lang werken aan hun specifieke leerdoelen onder deskundige begeleiding. Toekomstgericht Leren: De Kracht van Formatief Evalueren Wij geloven sterk in formatief leren als drijvende kracht achter uitstekende prestaties en zijn volop bezig met het creëren van een formatieve cultuur. Via formatieve evaluatie stimuleren we een leeromgeving waarin kinderen actief betrokken zijn en fouten maken wordt gezien als een waardevolle stap in hun persoonlijke groei. Iedereen op school werkt continu aan persoonlijke ontwikkeling en groei door middel van formatief evalueren, geïnspireerd door de theorie van Shirley Clarke. Onze Subdoelen voor een Sterke Leercultuur: We werken aan een leercultuur en een 'growth mindset'. We betrekken kinderen actief bij hun eigen leerproces. We stimuleren samenwerking en leren van elkaar met 'praatmaatjes'. We werken in heterogene groepen met hoge verwachtingen voor iedereen. We stellen duidelijke leerdoelen en succescriteria op. We controleren voortdurend de kennis en het begrip van de kinderen. We delen en analyseren goede voorbeelden van leren. We geven en ontvangen constructieve feedback. We gebruiken 'time-outs' tijdens de les voor actieve verbetering van het werk. We organiseren een effectieve afsluiting van de les met samenvatting en reflectie.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie voor Onderwijsontwikkeling

Wat zijn de kernambities van ons Jenaplan schoolplan 2024-2027?

Openbare Jenaplanschool De Mheen werkt met een vernieuwd schoolplan voor de periode 2024-2027. Dit plan schetst onze ontwikkelingskoers en omvat drie kernambities. Ten eerste streven we naar Effectief Jenaplanonderwijs, waarin elk kind optimaal en breed wordt gestimuleerd in zijn of haar ontwikkeling. Dit betekent dat we ons onderwijsaanbod afstemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van ieder kind, met oog voor een continue leerlijn en zichtbare groei. Ten tweede zetten we vol in op een formatieve cultuur. Deze cultuur is gericht op de persoonlijke ontwikkeling en groei van zowel onze leerlingen als ons team. Door leren zichtbaar te maken, stimuleren we zowel de kinderen als de teamleden om continu te verbeteren. Ten derde willen we als openbare Jenaplanschool fungeren als een bloeiende, inclusieve gemeenschap. We vieren de diversiteit binnen onze school en creëren een warme omgeving waar iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Deze ambities zijn verankerd in het strategisch beleid van Stichting Leerplein055 en vormen de basis voor onze jaarlijkse schoolplannen. In het schooljaarplan 2025 worden deze doelen verder uitgewerkt met concrete actieplannen en werkwijzen, zoals vastgelegd in onze 'Mheenieren'.

Hoe borgt De Mheen de onderwijskwaliteit en welke cycli worden gehanteerd?

Bij Openbare Jenaplanschool De Mheen staat de optimale ontwikkeling van elk kind centraal, passend bij hun individuele onderwijsbehoeften. Om dit te realiseren, hanteren we een doelgerichte en planmatige aanpak, ondersteund door een robuust kwaliteitszorgsysteem. Dit systeem is ingericht volgens de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act), een beproefde methode voor continue verbetering. **Plan:** In de planningsfase definiëren we onze kwaliteitsbeloften en leggen we vast wat we nastreven. Dit vertaalt zich in onze visie en beleid, zoals beschreven in 'Onze Mheenieren', ons jaarplan en specifieke actiekaarten. **Do:** Tijdens de 'Do'-fase implementeren en ontwikkelen we onze kwaliteitsstandaarden gezamenlijk. Dit is een fase van continu leren en samenwerken binnen het team. **Check:** De 'Check'-fase is gericht op het meten en evalueren van onze prestaties. We toetsen of we waarmaken wat we beloven. Dit doen we door middel van zelfevaluaties, stakeholder-enquêtes, audits en feedback van externe partijen zoals de onderwijsinspectie. Onze school heeft een meerjarenplanning die aangeeft wanneer welke evaluaties plaatsvinden. **Act:** Op basis van de verzamelde data en evaluatieresultaten stellen we concrete actiepunten vast. Deze worden vervolgens opgenomen in ons schoolplan, jaarplan of specifieke actiekaarten, waarmee we de cyclus van verbetering voortzetten. **Onze Mheenieren:** Dit zijn onze levende kwaliteitskaarten die onze visie en werkwijzen per thema weergeven, met speciale aandacht voor de kwaliteit van het lesgeven. Ze worden voortdurend bijgesteld. **Jaarplan:** Het jaarplan vertaalt de verbeterpunten uit het schoolplan en zelfevaluaties naar concrete acties, koppelt deze aan verantwoordelijkheden en borgt de voortgang via periodieke overleggen en teamstudiedagen. **Ontwikkelgroepen:** Om beleid te ontwikkelen en te borgen, werken we met diverse ontwikkelgroepen bestaande uit teamleden uit alle bouwen. Deze groepen richten zich op specifieke thema's zoals didactisch en pedagogisch handelen, en thematisch werken. Experts en specialisten binnen ons team, zoals Jenaplanspecialisten en gedragsspecialisten, versterken deze groepen. De voortgang wordt periodiek geëvalueerd en bijgestuurd, zowel binnen de groepen als tijdens teamactiviteiten.

Downloaden

Ontdek Ons Stimulerende Programma voor Jonge Kinderen in Apeldoorn

Toelichting van de school

Bij Openbare Basisschool De Mheen bieden we een rijke leeromgeving voor onze jongste leerlingen in de groepen 1 en 2. Ons kleuteronderwijs draait om betekenisvol en thematisch leren, waarbij kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken in prachtig ingerichte hoeken. Wij geloven in leren door te doen. Via diverse kring-, speel- en werkactiviteiten die aansluiten bij boeiende thema's, ontwikkelen kinderen zich op alle gebieden. We houden rekening met de individuele ontwikkeling van elk kind, waarbij de uitdagingen worden aangepast aan hun leeftijd en leerbehoeften. Zo maken we jonge kinderen op een leuke manier klaar voor de volgende stap in hun schoolcarrière. Speciaal voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben we 'Onderbouw Vooruit'. Deze groep, samengesteld uit leerlingen uit alle kleutergroepen, focust wekelijks op het stimuleren van executieve functies. Met de Kleuterlab methodiek dagen we deze kinderen uit om onderzoekend te leren en hun potentieel volledig te benutten, zodat ze ook buiten de reguliere groep extra worden gestimuleerd.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Mheen?

Openbare Basisschool De Mheen biedt een scala aan verrijkende activiteiten speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat. Naast het reguliere programma, hebben we een speciale 'Onderbouw Vooruit' groep voor kinderen die een extra uitdaging nodig hebben. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen hier wekelijks een verdiepend aanbod, gericht op het verder ontwikkelen van hun talenten en vaardigheden.

Openbare Basisschool De Mheen biedt een scala aan verrijkende activiteiten speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat. Naast het reguliere programma, hebben we een speciale 'Onderbouw Vooruit' groep voor kinderen die een extra uitdaging nodig hebben. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen hier wekelijks een verdiepend aanbod, gericht op het verder ontwikkelen van hun talenten en vaardigheden.

Kinderopvang mogelijkheden
Geïntegreerd Kindcentrum
Speciale 'Vooruitgroep' voor hoogbegaafde kleuters
Expertise van Jonge Kind Specialisten

Met welke partners werkt De Mheen samen voor het jonge kind?

Openbare Basisschool De Mheen werkt nauw samen met Partou kinderopvang om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende omgeving.

Openbare Basisschool De Mheen werkt nauw samen met Partou kinderopvang om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende omgeving.

Team | Openbare Basisschool De Mheen in Apeldoorn | [2025] Schoolregister