Oecumenische basisschool Pro Rege in Amsterdam - Resultaten

Oecumenische basisschool Pro Rege
Hemsterhuisstraat 87 a
1065 JX Amsterdam

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
29.82
Spreiding
7.52

De schoolweging van Pro Rege is 29,82 , met een spreiding van 7,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.06% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de schoolvisie op basisvaardigheden: gestructureerde rekenmethodes en dagelijkse taalstimulering. Prestaties blijven consistent hoge kwaliteit garanderen, zelfs met een divers leerlingenbestand.

Fundamenteel niveau

Score: 97.0588%

Streefniveau

Met 61.76% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, overtreft Pro Rege de inspectienorm (47.1%) ruimschoots. Deze prestatie is bovengemiddeld voor scholen met een vergelijkbaar complexe leerlingenpopulatie (57.79% regio). De score benadrukt de effectiviteit van hun adaptieve onderwijsaanpak, specifiek gericht op cognitieve talentontwikkeling.

Streefniveau

Score: 61.7647%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 55.8% havo/vwo of hoger (vs. 45.9% landelijk) naast 3.3% praktijkonderwijs. Opvallend is het aandeel vwo-adviezen (18.03%), ruim boven het stedelijk gemiddelde. Deze polarisatie weerspiegelt de combinatie van sterke cognitieve ondersteuning en aandacht voor praktische leerbehoeften in heterogene groepen.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Analyse toont progressie: tussen groep 7 en 8 verbeterden de scores met 2.9% voor begrijpend lezen. De focus op 'academische taalverwerving' via vakintegratieve projecten draagt hieraan bij. Rekenresultaten blijven stabiel boven inspectienormen, ondanks 7% instroom van leerlingen met rekenachterstanden.

ToetsPro RegeGemeente AmsterdamNederland
LIB175.51175.23173.32

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We volgen de leervorderingen van onze leerlingen door op vaste tijdstippen in het schooljaar landelijk genormeerde toetsen af te nemen. De gegevens uit die toetsen verwerken we in een systeem, het zogenaamde leerlingvolgsysteem (LVS). Daarmee kunnen we de vorderingen of het gebrek aan vorderingen aflezen. Deze gegevens uit ons LVS worden vergeleken met landelijk gemiddelden. Zo ontstaat er een duidelijk beeld van waar uw kind zich qua ontwikkeling en kennisniveau bevindt ten opzichte van zijn leeftijdgenootjes. In de school heeft iedere leerling een eigen (digitaal) dossier. Onze leerkrachten stemmen het lesaanbod af op verschillende niveaus, zodat de leerlingen binnen de groep ook individuele aandacht krijgen. Er worden verschillende werkvormen gebruikt om het leren zo aantrekkelijk mogelijk te maken. We werken met methodes met einddoelen. Deze einddoelen omvatten de wettelijke kerndoelen voor het onderwijs. Op vaste momenten in het jaar worden de leerlingen getest en de resultaten daarvan worden opgenomen in het LVS. We bekijken de resultaten op groeps- en schoolniveau, zodat we de kwaliteit goed in de gaten kunnen houden. De toetsen worden vervolgens ook nabesproken met de intern begeleiders. Dit zijn speciale functionarissen binnen de school die zich onder meer hebben geprofessionaliseerd in het begeleiden van leraren. De leerkrachten krijgen hulp bij het vaststellen van (specifieke) leerbehoeften bij leerlingen. Waar nodig geeft de intern begeleider aan welke eventuele achterstanden ingelopen kunnen worden. Leerlingen die de leerdoelen niet hebben bereikt worden op deze manier gesignaleerd en krijgen extra hulp. Dit kan zijn in de vorm van een apart programma of individuele hulp. Na een bepaalde periode bekijken we weer of de leerling vorderingen heeft gemaakt en zo ja welke. Is er te weinig voortgang, dan kijken we naar de oorzaak en eventuele andere vormen van hulp. Wij denken dat we de leerlingen binnen ons adaptieve onderwijssysteem (een onderwijssysteem dat aansluit bij verschillende behoeften) goede begeleiding kunnen geven. Ook de leerlingen die moeite hebben met leren, maken binnen deze onderwijsvorm de beste kans om het juiste niveau te bereiken. Soms is het voor een leerling beter om een andere manier te werken dan de rest van de groep, omdat de reguliere leerstof toch te moeilijk blijkt te zijn. Als blijkt dat dit inderdaad de enige oplossing is om binnen onze school te blijven, dan overleggen we daarover uiteraard met de ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

36.97% van de leerlingen presteert boven advies - ruim boven landelijk gemiddelde (25.27%). Slechts 9.7% zit onder advies, wat de accuraatheid van de advisering benadrukt. Deze scores onderstrepen het effect van intensieve schakelprogramma's tussen groep 8 en de middelbare school, zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Zelfvertrouwen, eigenwaarde, weten wie je bent en wat je kunt. En daarmee vol trots de wereld in stappen, dat is wat wij willen voor onze kinderen. Wij hebben een zeer diverse populatie en benutten de kansen die die diversiteit ons biedt. We besteden veel aandacht aan het echt leren kennen van onszelf en elkaar. En ook aan het omgaan met conflicten; want die horen bij het leven. Leren accepteren dat iedereen uniek is en dat je het niet altijd overal met elkaar over eens hoeft te zijn om toch vreedzaam samen te kunnen leven. Dat verschillende overtuigingen gewoon naast elkaar kunnen bestaan. Omdat we elkaar nodig hebben om de wereld om ons heen leefbaar te houden, mooier te maken en van generatie op generatie door te geven aan onze kinderen. Wij schrijven uitgebreid over onze visie en werkwijze in ons Sociaal Veiligheidsplan dat te lezen is op Scholen op de Kaart. LEES MINDER

Open

Betrokken

Optimistisch

Wat is de werkwijze van Oecumenische basisschool Pro Rege voor sociale ontwikkeling?

Oecumenische basisschool Pro Rege is een Vreedzame school. De school gelooft in kinderen en denkt altijd in oplossingen. Er wordt veel aandacht besteed aan samen leven en leren vanuit een positief en optimistisch mensbeeld. De school streeft ernaar dat ieder kind zich competent voelt, ruimte krijgt om zelf beslissingen te nemen en het gevoel heeft deel van een gemeenschap uit te maken.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Oecumenische basisschool Pro Rege?

Oecumenische basisschool Pro Rege gebruikt de methode Vreedzame school voor sociaal-emotioneel leren.