Oecumenische basisschool Ichthus
Louis Davidsstraat 101
1068 SJ Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
30.97
Spreiding
6.39

De schoolweging van Ichthus Amsterdam is 30,97 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is 1,8% lager dan vergelijkbare schollen, maar reflecteert een solide basiskwaliteit, mede dankzij de gepersonaliseerde rekenmethode die in 2020 werd geïntroduceerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

43,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de signaleringswaarde (43,5%). Dit toont adequate aansluiting bij de inspectieverwachtingen, hoewel lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%. De nadruk op differentiatie in het schoolondersteuningsplan lijkt hierin effectief.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een duidelijke focus op middelhoge adviezen: 22,6% vmbo-k en 15,1% vmbo-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (3,8% vs 5,5% regionaal). Het vwo-percentage (15,1%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (18,6%), mogelijk door de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIchthus AmsterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het leerlingvolgsysteem De overheid heeft in de Wet op het Primair Onderwijs aangegeven dat het onderwijs zich moet richten op de mogelijkheden van de leerling. Het onderwijs moet kunnen “omgaan met verschillen”. Verschillen in leermogelijkheden van kinderen maar ook in gedrag. Dit betekent automatisch dat de resultaten van ons onderwijs per kind verschillend zullen zijn. Het is onze taak om elk kind alles dat binnen ons vermogen ligt te bieden om zowel het leren als de persoonlijkheidsontwikkeling goed te begeleiden en mogelijk te maken. Daar staan wij voor. Op de Ichthusschool hebben we het onderwijs in de groepen goed georganiseerd. Door observaties en analyse van de leeropbrengsten op school-groep en leerling niveau weten de leerkrachten welke leerlingen op welke gebieden extra ondersteuning nodig hebben. Dit kan variëren van het aanbieden van extra uitdaging tot het herhalen en extra oefenen van de reguliere lesstof. Wanneer een leerling ondanks de aanpassingen onvoldoende profiteert van het onderwijsaanbod kan in incidentele gevallen een eigen leerlijn worden opgesteld. De leerresultaten worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem (LVS). Om de ontwikkeling van onze leerlingen optimaal te kunnen volgen, bestaat het LVS o.a. uit: observaties door de leerkracht, methodegebonden toetsen, methode onafhankelijke toetsen (CITO en DIA). De verzamelde gegevens bewaren wij in een geautomatiseerd leerlingvolgsysteem (ParnasSys).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs 11,8% landelijk), terwijl 23,7% bovenadviezerend is. Dit duidt op realistische advisering en effectieve nazorg, zoals beschreven in het doorstroomprotocol. De school scoort hiermee beter dan 89% van de Amsterdamse scholen.