Oecumenische basisschool Ichthus in Amsterdam

Het team van Oecumenische basisschool Ichthus in Amsterdam

Current section: team
Louis Davidsstraat 101
1068 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Oecumenische basisschool Ichthus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Oecumenische basisschool Ichthus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Oecumenische basisschool Ichthus bij jullie?

Ontdek hoe goed Oecumenische basisschool Ichthus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Oecumenische basisschool Ichthus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.5%)
Man (11.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Oecumenische basisschool Ichthus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (32%)
45-55 jaar (8%)
55-65 jaar (28%)
&ge;65 jaar (12%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Oecumenische basisschool Ichthus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Oecumenische basisschool Ichthus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Flexibele Leerkrachtvervanging op Ichthus: Continuïteit van Onderwijs Gegarandeerd

Bij Oecumenische Basisschool Ichthus staat de continuïteit van onderwijs voorop, zelfs tijdens onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We zetten diverse strategieën in om ervoor te zorgen dat uw kind optimaal begeleid blijft, ongeacht de situatie. Onze aanpak bij ziekte of verlof omvat meerdere opties. Indien een leerkracht onverhoopt afwezig is, streven we naar een passende oplossing. Dit kan variëren van het inschakelen van professionele externe invallers tot het slim verdelen van leerlingen over andere klassen. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, zoals bij zwangerschapsverlof, stellen we alles in het werk om een structurele en kwalitatieve vervanging te regelen. Dit garandeert een stabiele leeromgeving en een consistente voortgang van het lesprogramma voor alle leerlingen. In uitzonderlijke gevallen kan een ambulante leerkracht worden ingezet om een groep te begeleiden. We zorgen er altijd voor dat de verdeelde leerlingen zoveel mogelijk het reguliere lesprogramma volgen. Indien nodig ontvangen zij zelfstandig verwerkingsmateriaal dat naadloos aansluit bij de lopende lessen, zodat geen leermoment verloren gaat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een breed en betekenisvol aanbod Op de Ichthusschool bieden we onze leerlingen een breed onderwijsaanbod. Dat betekent dat we verder gaan dan alleen de kernvakken als taal en rekenen. We zijn gestart met de eerste stappen richting thematisch leren. Daarbij staan schoolbreed een aantal thema’s centraal, waarin vakken zoals aardrijkskunde, natuur, geschiedenis, techniek, science en burgerschap zoveel mogelijk geïntegreerd worden aangeboden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Ichthus

7

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Ichthus
Orthopedagoog Amsterdam
Rekenspecialist Basisonderwijs
Hoogbegaafdheid Specialist School
Taalspecialist Ichthus
Close Reading Specialist
Gedragsspecialist Basisschool

Toelichting van de school:

Op de Oecumenische basisschool Ichthus in Amsterdam zetten we de kennis en expertise van onze gespecialiseerde leerkrachten en externe professionals in om elke leerling optimaal te ondersteunen. Onze specialisten bieden extra begeleiding aan leerlingen die extra uitdaging of hulp nodig hebben. Ze versterken ook de leerkrachten door hen te adviseren over effectieve lesmethoden en individuele aanpakken, zodat alle kinderen in de klas de juiste ondersteuning krijgen. Dit brede team zorgt voor een rijke leeromgeving waarin talenten worden ontwikkeld en eventuele leerachterstanden worden aangepakt.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Talentontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Ichthus
Intern Begeleider Amsterdam
Orthopedagoog Basisschool
Hoogbegaafdheid Specialist

Toelichting van de school:

Binnen basisschool Ichthus bieden we gerichte ondersteuning voor leerlingen met specifieke sociaal-emotionele behoeften, en voor onze meer- en hoogbegaafde leerlingen. Deze gespecialiseerde begeleiding wordt verzorgd door experts die de unieke leerstijlen en ontwikkelingspaden van deze kinderen begrijpen. Onze HB-specialist adviseert leerkrachten over het creëren van uitdagende leertrajecten binnen de klas. Bij gedragsvraagstukken kan de interne gedragsspecialist worden ingeschakeld voor deskundige hulp en advies, om zo een positieve schoolervaring voor iedereen te waarborgen.

4

Verbeteren Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Amsterdam
Intern Begeleider Ichthus
Orthopedagoog Basisonderwijs
Hoogbegaafdheid Expert

Toelichting van de school:

De intern begeleider werkt nauw samen met de leerkracht om de werkhouding en studievaardigheden van elke leerling te analyseren en te verbeteren. Door middel van gerichte observaties en gesprekken met de leerling en de leerkracht identificeren we gebieden voor groei. We betrekken de leerling actief bij het stellen van persoonlijke leerdoelen, waardoor eigenaarschap en motivatie worden gestimuleerd. De leerkracht biedt vervolgens individuele begeleiding bij het behalen van deze doelen, wat bijdraagt aan een succesvolle schoolloopbaan.

2

Motorische Vaardigheden en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Ichthus
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs Amsterdam

Toelichting van de school:

De leerkracht en de gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs overleggen met de intern begeleider over de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Indien er zorgen zijn, bespreken we dit open met de ouders en kunnen we, indien nodig, externe fysiotherapeutische ondersteuning inschakelen. Ons doel is om de fysieke ontwikkeling van elk kind te stimuleren en te ondersteunen, zodat zij zich optimaal kunnen bewegen en ontwikkelen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op de Oecumenische basisschool Ichthus volgen we strikt het AMOS protocol voor medische handelingen en persoonlijke verzorging. Dit beleid is gedetailleerd beschreven op www.amosonderwijs.nl onder 'Over ons' -> 'Meer info' -> 'Meldcode en protocollen'. Ons uitgangspunt is dat ons personeel geen medische handelingen verricht, om de veiligheid en focus op onderwijs te waarborgen. Voor specifieke medische zorg verwijzen we naar gekwalificeerde externe professionals.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerlab
Atelier

Ontdek de Ondersteuning op Basisschool Ichthus: Passend Onderwijs voor Elk Kind

Gedetailleerde Informatie over Ondersteuning en Zorg op Onze School

Elk kind verdient een optimale leeromgeving. Oecumenische Basisschool Ichthus in Amsterdam is toegewijd aan het bieden van passend onderwijs. We beschrijven in ons ondersteuningsprofiel hoe wij uw kind zelfstandig of met hulp van externe partners ondersteunen, en welke ambities wij hebben voor de ontwikkeling van elk kind. Dit profiel schetst de basiskwaliteit die we bieden, de basisondersteuning voor leerlingen die extra hulp nodig hebben, hoe we extra ondersteuning organiseren, onze samenwerking in de wijk en hoe we u als ouders betrekken. Naast schoolspecifieke informatie bevat het ook het algemene AMOS-deel over de normen en ambities voor passend onderwijs. Basisondersteuning omvat preventieve en lichte ondersteuning voor alle leerlingen, zoals hulp bij dyslexie of dyscalculie, ondersteuning bij niet-gemiddelde leerprestaties, en begeleiding op het gebied van sociale vaardigheden en gedrag. We zorgen voor faciliteiten in het gebouw die het leren bevorderen. Extra ondersteuning wordt ingezet wanneer een kind een specifieke behoefte heeft die verder gaat dan de basisondersteuning. In samenspraak met u stellen we een ontwikkelperspectief op. Kinderen met ernstige visuele beperkingen of taal-, spraak- of gehoorproblemen worden begeleid door gespecialiseerde begeleiders. Onze zorgplicht betekent dat wij voor elke aangemelde leerling zorgen voor passend onderwijs, eerst door te onderzoeken wat we zelf kunnen bieden. In overleg met u bepalen we de onderwijsbehoefte en de meest geschikte ondersteuning. Dit kan variëren van aanpassingen in lesmateriaal tot extra uitleg van de leerkracht of inzet van specialisten. Passend onderwijs garandeert dat uw kind het onderwijs krijgt dat bij hem of haar past. Als de school niet de benodigde hulp kan bieden, zoeken we samen met u naar een passende oplossing, eventueel buiten de school. Factoren zoals klasgrootte en beschikbare faciliteiten spelen hierbij een rol. Soms is meer nodig dan de basisschool kan bieden. In dat geval schakelen we, in overleg met u, het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV) in voor advies. Dit kan leiden tot speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). Bij specifieke stoornissen zoals een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of visuele beperking, wordt de beoordeling gedaan door gespecialiseerde organisaties zoals Kentalis of Visio. Het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Amsterdam Diemen (SWV) ondersteunt en adviseert scholen bij de uitvoering van passend onderwijs. U kunt het SWV bereiken via Bijlmerdreef 1289-2, 1103 TV Amsterdam, T: 020 7237100, E: secretariaat@swvamsterdamdiemen.nl. We werken nauw samen met de Ouder- en Kindteams van de gemeente voor jeugdhulp. Heeft u zorgen over uw kind, neem dan contact op met onze ouder- en kindadviseur, die op dinsdag aanwezig is. Medezeggenschap is cruciaal. De Medezeggenschapsraad (MR) van de school heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel. De Ondersteuningsplanraad van het SWV heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan. De GMR van de schoolbesturen bewaakt de toewijzing van extra ondersteuning en heeft een belangrijk adviserende rol. Wij werken aan inclusief onderwijs, waarbij we streven naar een omgeving waarin alle kinderen, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte, zich thuis voelen en optimaal kunnen ontwikkelen. Dit doen we door expertise vanuit speciaal onderwijs, jeugdhulp en andere partners te integreren. In dit proces van passend en inclusief onderwijs werken we nauw samen met het Samenwerkingsverband Amsterdam Diemen (SWV). Bij complexe ondersteuningsvragen bespreken we de situatie met u in een ondersteuningsteam (OT). Meer informatie vindt u op https://swvamsterdamdiemen.nl/. Passend onderwijs bij Ichthus betekent uitstekend onderwijs voor elk kind. Dit uit zich in goed geschoolde leerkrachten, een stimulerende leeromgeving en een sterke samenwerking met u als ouders. Het begint bij de leerkracht die observeert en differentieert. U herkent passend onderwijs aan bijvoorbeeld: uitnodigingen voor een ondersteuningsteam, intelligentieonderzoek, aparte lesprogramma's voor meer- en hoogbegaafde kinderen, en individuele arrangementen. Onze school hanteert een stappenplan voor ondersteuning gebaseerd op handelingsgericht werken (HG). Dit is een systematische aanpak om de juiste ondersteuning te bieden, de juiste professionals in te schakelen en de effectiviteit te volgen. De vijf zorgniveaus van handelingsgericht werken: Zorgniveau 1: Basisaanbod met differentiatie door de leerkracht, gebaseerd op toetsen en observaties. Informatie via voortgangsgesprekken en rapporten. Zorgniveau 2: Extra of herhaalde instructie, verrijking of verdieping binnen de groep, indien het basisaanbod ontoereikend is. Zorgniveau 3: Tijdelijke extra begeleiding in of buiten de groep, met betrokkenheid van ouders en leerlingen. Zorgniveau 4: Opstelling van een ontwikkelingsperspectief (OPP) en eventueel overleg met het ondersteuningsteam (OT) van het SWV. Ondersteuning vindt primair binnen de school plaats. Zorgniveau 5: Bij onhaalbaarheid van passend onderwijs binnen de school, schakelen we het SWV in voor advies. Dit kan leiden tot doorverwijzing naar speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO), of naar gespecialiseerde instanties zoals Kentalis of Visio bij specifieke behoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Ichthus Amsterdam

Wat zijn de kernambities van het Ichthus schoolplan?

De Oecumenische Basisschool Ichthus streeft naar excellente onderwijskwaliteit. Wij zetten ons dagelijks met passie in voor de groei en ontwikkeling van elke leerling, evenals voor de continue verbetering van ons onderwijsaanbod. Dit doen we middels een gestructureerde en planmatige aanpak, waarbij we onze onderwijskwaliteit zorgvuldig monitoren en waarborgen. Onze school evalueert periodiek de vastgestelde plannen, volgt de leeropbrengsten nauwgezet en analyseert toetsresultaten op alle niveaus: schoolbreed, per groep en individueel per leerling. Daarnaast voeren we jaarlijks een onderzoek uit naar de tevredenheid van leerlingen over sociale veiligheid. Om de begeleiding van leerkrachten en de borging van onderwijsontwikkeling te optimaliseren, hanteren we een breed gedragen zorgstructuur. Interne coaches en gespecialiseerde teamleden voeren cyclisch lesbezoeken uit, ondersteund door beeldmateriaal. Specialisten op het gebied van taal, rekenen, gedrag en hoogbegaafdheid faciliteren de verdere professionalisering van ons onderwijsteam. Voor schooljaar 2025-2026 ligt de focus op 'De Ichthus Leest'. Dit schoolbrede initiatief is ontworpen om het leesplezier te stimuleren, omdat wij geloven dat lezen de wereld van onze leerlingen verrijkt!

Hoe realiseert Ichthus Amsterdam haar educatieve doelstellingen?

Op de Oecumenische Basisschool Ichthus richten we ons doelgericht op de educatieve vooruitgang van onze leerlingen en de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. Jaarlijks formuleren we, gebaseerd op onze schoolvisie, actuele leerlingresultaten en evaluatiebevindingen, concrete speerpunten in ons schooljaarplan. Deze doelen zijn SMART geformuleerd en direct gekoppeld aan de dagelijkse onderwijspraktijk. Om de voortgang continu te bewaken, monitoren we systematisch de leeropbrengsten met behulp van methodegebonden toetsen, DIA-analyses, groepsbesprekingen en individuele leerlinggesprekken. Daarnaast maken we gebruik van gevalideerde observatie-instrumenten zoals KIJK! en Kindkans, en verzamelen we feedback via tevredenheidspeilingen onder leerlingen en ouders. Lesbezoeken, collegiale consultatie en coaching door interne specialisten en begeleiders zijn integrale onderdelen van een continu verbeter- en borgingsproces. De resultaten en inzichten worden regelmatig gedeeld en besproken binnen het voltallige team en het managementteam. Op deze wijze verzekeren we ons ervan dat we niet alleen helder hebben waar we naartoe werken, maar ook hoe we dit gezamenlijk en effectief realiseren.

Downloaden

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen bij Basisschool Ichthus Amsterdam

Toelichting van de school

Oecumenische Basisschool Ichthus in Amsterdam biedt een warm welkom aan de allerkleinsten. Wij geloven in een speelse en stimulerende omgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze school legt de nadruk op een veilige en liefdevolle sfeer, waarin elk kind de ruimte krijgt om te ontdekken, te leren en te groeien. We zetten ons in voor een soepele overgang van de voorschoolse opvang naar de basisschool, zodat uw kind met plezier de eerste schooljaren ingaat. Ontdek hoe wij de nieuwsgierigheid prikkelen en een solide basis leggen voor een leven lang leren. Bekijk onze faciliteiten en ervaar de betrokkenheid van ons team bij het welzijn van uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Ichthus Amsterdam extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut! Oecumenische Basisschool Ichthus in Amsterdam heeft speciale aandacht voor de jongste leerlingen. We bieden een stimulerende omgeving die is ingericht op de behoeften van jonge kinderen. Ons programma is ontworpen om de ontwikkeling op alle gebieden te bevorderen, van taal en motoriek tot sociale vaardigheden. We zorgen voor een geleidelijke instap en een vertrouwde sfeer. We nodigen u van harte uit om de mogelijkheden te bespreken die wij bieden om uw kind een fantastische start te geven.

Met welke partners werkt Basisschool Ichthus Amsterdam samen voor het jonge kind?

Oecumenische Basisschool Ichthus werkt nauw samen met vooraanstaande partners om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zijn essentieel om een naadloze overgang en consistente ondersteuning te bieden. We zijn verheugd om een partnerschap aan te gaan met BSO Unikidz Sloterdijk en Voorschool Unikidz Sloterdijk. Deze organisaties delen onze visie op kindontwikkeling en bieden aanvullende diensten die perfect aansluiten bij ons onderwijsaanbod. Door deze samenwerkingen kunnen wij een rijke en ondersteunende leeromgeving creëren, zowel binnen als buiten schooltijd. Meer informatie over onze partners vindt u via de verstrekte links.

Oecumenische Basisschool Ichthus werkt nauw samen met vooraanstaande partners om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zijn essentieel om een naadloze overgang en consistente ondersteuning te bieden. We zijn verheugd om een partnerschap aan te gaan met BSO Unikidz Sloterdijk en Voorschool Unikidz Sloterdijk. Deze organisaties delen onze visie op kindontwikkeling en bieden aanvullende diensten die perfect aansluiten bij ons onderwijsaanbod. Door deze samenwerkingen kunnen wij een rijke en ondersteunende leeromgeving creëren, zowel binnen als buiten schooltijd. Meer informatie over onze partners vindt u via de verstrekte links.