Oecumenische basisschool De Catamaran
Bentinckstraat 78
1051 GN Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
28.62
Spreiding
8.28

De schoolweging van De Catamaran Amsterdam is 28,62 , met een spreiding van 8,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,3% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. De basisvaardigheden worden hiermee structureel gewaarborgd.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit illustreert de effectieve aandacht voor cognitieve ontwikkeling, ondanks een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesbeeld is sterk theoretisch gericht: 27,5% vwo en 23,5% havo (vs. 18,6% en 16,1% regio). Het praktijkonderwijsadvies (2%) ligt iets boven het regionaal gemiddelde (1%), passend bij de diversiteit binnen de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Catamaran AmsterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB173.67175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De O(H)GW-cyclus is een hulpmiddel om de ondersteuning op school-, groeps- en individueel niveau concreet te vorm te geven. Op de Catamaran worden alle kinderen in een jaarlijks terugkerend ritme gevolgd. Leerlingen die meer nodig hebben, krijgen extra ondersteuning vanuit aangevraagde arrangementen en/of begeleiding in het Leerlab (voor meer- en hoogbegaafden). De cognitieve vorderingen van kleuters worden gevolgd door gebruik van het Digikeuzebord. Het dyslexieprotocol wordt gebruikt om tekenen van dyslexie vast te stellen. Indien nodig wordt vanaf februari in groep 2 Bouw! ingezet, tot en met groep 4. In de groepen 3 en 4 worden leerlingen gevolgd in het LeerlingVolgsysteem. Meertalige leerlingen krijgen extra woordenschatonderwijs volgens de Viertakt van Verhallen. Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis krijgen ondersteuning van Kentalis. Leerlingen met een ontwikkelingsstoornis krijgen ondersteuning van het Kabouterhuis. De volgende bronnen/methodieken worden gebruikt om leerlingen van de groepen 1 t/m 8 te volgen en te ondersteunen: Toetskalender AMOS/ systematiek LIB Uitwerking ondersteuningsroute in jaarplanning Leerlingvolgsysteem ParnasSys Protocol versnellen/doubleren/doorstroom groep 2 naar 3 Observatiesysteem Digikeuzebord SLO-doelstellingen groep 1-2 Kindgesprekken vanaf groep 1/2 Schoolanalyse sociaal-emotionele ontwikkeling Schoolondersteuningsprofiel

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 77,3% op advies presteert de school beter dan vergelijkbare instellingen (62,9%). Slechts 6,8% zit onder advies (landelijk 11,8%), wat aansluit bij de gedocumenteerde focus op zorgvuldige advisering en nazorg.

Sociale ontwikkeling

De Catamaran werkt met een zeer ervaren en stabiel team. Veel leerkrachten werken fulltime en kennen de leerlingen in de verschillende leerjaren goed, omdat zij zelf al eerder les hebben gegeven aan andere leerjaren. Hierdoor is er een eenduidig pedagogisch beleid en een cultuur waarbij leerkrachten niet alleen hun eigen leerlingen aanspreken op gewenst en minder gewenst gedrag, maar ook de andere leerlingen binnen de school. Dit zorgt voor voorspelbaarheid, structuur en helderheid omtrent verwachtingen richting de leerlingen. Voor het pedagogisch handelen in de school, gaan we uit van de principes van de Vreedzame School. Naast de Vreedzame School is er een gedeeld Time-out protocol waarin een eenduidige aanpak is beschreven die we als school inzetten bij ongewenst gedrag. Dit Time-out protocol is bij elke leerkracht bekend en de aanpak bij ongewenst gedrag gebeurt op een eenduidige manier. Leerkrachten, intern begeleider en directie spreken leerlingen op een eenduidige manier aan bij ongewenst gedrag op de gangen of trappen. Er is bewust voor gekozen om geen eenduidige aanpak op het vlak van belonen te hebben omdat maatwerk beter werkt bij de verschillende groepen (afhankelijk van de fase waarin een groep verkeert, of de dynamiek in een groep). Leerkrachten op de Catamaran zorgen voor basisondersteuning van hun leerlingen, zodat zij tot leren komen. Voor die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zorgt de leerkracht in samenwerking met de intern begeleider voor passend onderwijs binnen of buiten de klas. Hierbij kunnen ook externe zorgmiddelen worden ingezet. Voor meer details verwijzen wij naar ons Schoolondersteuningsprofiel. LEES MINDER

Autonomie

Competentie

Relatie

Wat is de werkwijze van Oecumenische basisschool De Catamaran voor sociale ontwikkeling?

Oecumenische basisschool De Catamaran neemt jaarlijks de veiligheidsmonitor van Hart & Ziel (VSV) af bij leerlingen van groep 6, 7 en 8. De resultaten worden besproken op groepsniveau en individueel niveau. Daarnaast meet de school twee keer per jaar de sociaal-emotionele gezondheid van de leerlingen met SDQ. Leerlingen die aangeven gepest te worden, kunnen een gesprek met de leerkracht aanvragen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Oecumenische basisschool De Catamaran om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Oecumenische basisschool De Catamaran gebruikt Hart & Ziel en een Digikeuzebord voor kleuters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Oecumenische basisschool De Catamaran?

Oecumenische basisschool De Catamaran gebruikt 'Vreedzame school' als methode voor sociaal-emotioneel leren.