
Schoolweging
De schoolweging van Mobiel is 36,72 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
86,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit laat zien dat Mobiel ondanks de uitdagende populatie een stevige basiskwaliteit biedt, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
32,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32%. Dit wijst op een precieze afstemming van het onderwijs op de capaciteiten van de leerlingenpopulatie, gezien de complexe samenstelling (schoolweging 36,72).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op praktische leerwegen: 17,1% praktijkonderwijs en 17,1% vmbo-b, beide aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde (1,0% en 5,5%). Toch is er ook doorstroom naar hogere niveaus, met 7,3% vwo-advies. Deze brede spreiding weerspiegelt zowel de diversiteit van de leerlingenpopulatie als de ambitie om maatwerk te bieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mobiel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.51 | 170.57 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen alle kinderen nauwgezet in hun ontwikkeling en prestaties. In groep 1 en 2 doen we dat door observaties m.b.v. de methode "Onderbouwd". De sociaal emotionele ontwikkeling wordt vanaf groep 1 t/m groep 8 gevolgd m.b.v. het observatie instrument ZIEN! Vanaf groep 3 volgen we de vorderingen van de kinderen door het afnemen van de toetsen uit de methodes. Twee maal per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 Cito-LVS-toetsen afgenomen. Een planning en overzicht van alle toetsen staan op de toetskalender. Wij houden ons aan de afspraken die de besturen in Amsterdam hierover hebben gemaakt. De resultaten van de toetsen worden verwerkt in ons geautomatiseerde leerlingvolgsysteem, ParnasSys. De resultaten bespreekt de intern begeleider met de groepsleerkrachten. Aan de hand van de diverse uitslagen kan bekeken worden of een kind speciale hulp nodig heeft. Het kan ook zijn dat de groep in zijn geheel aandacht aan bepaalde leeronderdelen moet besteden. In het rapport zijn de toets uitslagen van de LVS-Cito-toetsen opgenomen. De leerkracht legt in de rapportgesprekken aan de ouders uit wat de uitslag betekent voor de ontwikkeling voor hun kind. De leerbehoeften van alle kinderen worden in kaart gebracht aan de hand van de Cito-toetsresultaten, de methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkracht in de groep. In het groepsoverzicht legt de leerkracht de onderwijsbehoeften van de leerling vast. Leerkrachten kunnen in samenspraak met ouders beslissen om een individueel handelingsplan op te stellen en uit te voeren. In groep 8 wordt de doorstroomtoets afgenomen. Kinderen krijgen in groep 7 al een indicatie van het VO advies. Als dit een VMBO-B of Kader indicatie is, wordt bij deze kinderen begin groep 8 een leerachterstandentoets afgenomen. Op basis van de uitslag van deze toets wordt bepaald of deze kinderen een capaciteitenonderzoek moeten doen. Dit is noodzakelijk om een kind in groep 8 een LWOO advies te kunnen geven. Ouders wordt om toestemming voor dit onderzoek gevraagd. Mocht een kind niet getoetst zijn en toch een VMBO-B of Kader advies krijgen, dan zal het voortgezet onderwijs zelf het capaciteitenonderzoek afnemen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 28,6% van de leerlingen boven hun advies presteert (tegen 25,3% landelijk), wat duidt op voorzichtige advisering. Het percentage onderadvisering (11,9%) ligt nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde. Deze balans sluit aan bij het zorgvuldige adviesproces zoals beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Mobiel is een veilige voorspelbare omgeving waar binnen de leerlingen worden uitgedaagd om zich zowel cognitief als sociaal optimaal te ontwikkelen. Dit doen we door samen met ouders/verzorgers, samen met de leerlingen en samen met het team Mobiel ervoor te zorgen dat iedereen zich prettig en welkom voelt op school.
hoog welbevinden
samen leren
veilige omgeving
Wat is de werkwijze van Mobiel voor sociale ontwikkeling?
Mobiel werkt met het programma 'De Vreedzame School'. Dit programma streeft ernaar om kinderen te leren op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, democratisch beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en open te staan voor verschillen. Het creëert een positief sociaal en moreel klimaat in de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Mobiel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Mobiel gebruikt Vensters, Leerling in Beeld en KindKans om sociale opbrengsten in kaart te brengen.