
Schoolweging
De schoolweging van Klaverblad is 35,28 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is wel 2,2 procentpunt lager dan het Amsterdamse gemiddelde (93,0%), wat de uitdagingen van de leerlingenpopulatie illustreert.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,95% van de leerlingen behaalt het streefniveau, significant boven de inspectienorm van 34,3%. Dit is 4,6 procentpunt lager dan vergelijkbare scholen (47,56%), wat reflecteert dat de school ondanks complexe omstandigheden ambitieuze doelen stelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op praktische routes: 9,68% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) en 32,26% vmbo-b (vs. 5,52% regio). Opvallend is dat 3,23% vwo-advies krijgt, lager dan het landelijk percentage (18,61%). De grote spreiding (praktijkonderwijs tot vwo) onderstreept de heterogene populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Klaverblad | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.51 | 173.47 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee maal per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de toetsen van Leerling in Beeld (LIB) afgenomen. Vanaf schooljaar 2023-2024 worden dit de toetsen van 'Leerling in beeld'. Een planning en overzicht van alle toetsen staat op de toetskalender. Wij houden ons aan de afspraken die de besturen in Amsterdam hierover hebben gemaakt. De resultaten hiervan worden verwerkt in ons geautomatiseerde leerlingvolgsysteem, ParnasSys. De resultaten bespreekt de intern begeleider met groepsleerkrachten. Aan de hand van de diverse uitslagen kan bekeken worden of een kind speciale hulp nodig heeft. Het kan ook zijn dat de groep in zijn geheel extra aandacht aan bepaalde leeronderdelen moet besteden. In het rapport van uw kind staan de toets uitslagen van de LIB-toetsen van uw kind. De leerkracht zal u in een voortgangsgesprek uitleggen wat de uitslag betekent voor de ontwikkeling voor uw kind. De leerbehoeften van alle kinderen worden in kaart gebracht aan de hand van de LIB-resultaten, de methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkracht in de groep. Op basis hiervan worden individuele- en groepsplannen geschreven die in de groep worden uitgevoerd. Als er voor uw kind een handelingsplan is gemaakt, wordt u als ouder hiervan op de hoogte gesteld. Twee keer per jaar houden we de rapportgesprekken met de ouders. Dit zijn gesprekken waarin we de resultaten en het rapport van de leerling bespreken. In de groepen 7 en 8 bespreken we ook de adviezen van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Mocht de tijd voor het rapportgesprek voor u of de leerkracht niet voldoende zijn, dan kan er een vervolgafspraak worden gemaakt. Ook is het altijd mogelijk om op andere momenten met de leerkracht zelf een afspraak te maken om te praten
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat de effectiviteit van kansrijk adviseren laat zien. 16,7% zit onder advies – hoger dan landelijk (11,8%) – wat mogelijk samenhangt met de complexere achtergronden. De percentages benadrukken de zorgvuldige balans tussen ambitie en realiteitszin.
Sociale ontwikkeling
Een kind kan pas tot een goede leerprestatie komen als deze goed in zijn vel zit. De leerkrachten doen er toe. Zij onderwijzen de kinderen niet alleen, maar trekken ook de hele dag met hen op. Daarbij is er veel aandacht voor de onderlinge verhoudingen, het samenwerken in de klas, maar het oplossen van conflicten. Wij maken gebruik van de methode 'De Vreedzame School', maar de relatie tussen kind, ouder en school vormen daarbij altijd de basis. Vanuit de kernwaarden van de school (samen, verantwoordelijkheid, betrouwbaarheid en passie), de acht basiswaarden van de democratische rechtsstaat (vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie, verantwoordelijkheidsbesef, het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie) zijn wij met het team en de leerlingen in gesprek gegaan over het vormen van onze eigen grondwet. Wat vinden wij belangrijk? Welke regels moeten er in de school zijn die voor iedereen gelden, dus zowel voor het team, de kinderen, de ouders/verzorgers en andere bezoekers. Het is van belang dat wij iedereen zich aan deze grondwet houdt en wordt aangesproken wanneer dit niet gebeurt. Onze grondwet: Op Klaverblad... - hoort iedereen erbij - houden wij rekening met elkaar - zorgen wij voor elkaar en de omgeving - helpen wij elkaar - lossen wij conflicten vreedzaam op - doen wij wat we zeggen - geven wij elkaar opstekers LEES MINDER
Wij zijn een Vreedzame school
Zonder relatie geen prestatie
Wat is de werkwijze van Klaverblad voor sociale ontwikkeling?
Klaverblad streeft naar een veilige en verzorgde omgeving, waar iedereen zich geaccepteerd voelt. De medewerkers hebben een voorbeeldfunctie en grijpen snel in bij pestgedrag en discriminatie. De school meet jaarlijks het gevoel van veiligheid bij leerlingen met instrumenten zoals de leerlingtevredenheidspeiling van Vensters en Hart & Ziel. Het pedagogisch klimaat is belangrijk, vandaar het motto 'Zonder relatie geen prestatie'. Het lesprogramma Vreedzame School wordt ingezet voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. De school heeft een eigen grondwet, gebaseerd op kernwaarden en de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Leerlingen worden ondersteund door eigen opgeleide leerling mediatoren bij het oplossen van conflicten.
Welke registratievormen gebruikt Klaverblad om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Klaverblad gebruikt Bosos en Hart & Ziel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.