Kindercampus Zuidas
Antonio Vivaldistraat 15
1083 HP Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
28.47
Spreiding
7.59

De schoolweging van Zuidas is 28,47 , met een spreiding van 7,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,68% behaalt de school het fundamenteel niveau ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit, ondanks een klein verschil met het vergelijkingspercentage (96,45%). De focus op digitale geletterdheid in alle jaarlagen draagt hier volgens het jaarverslag aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 59,57% overtreft de signaleringswaarde van 50,1%, wat duidt op effectieve ondersteuning van hogere leerdoelen. Hoewel iets onder het vergelijkingspercentage (61,13%), toont dit een stevige basis voor academische ambitie. De school zet hiervoor in op gepersonaliseerde leerlijnen zoals beschreven in het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Kindercampus Zuidas geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (25% tegenover 18,61% bij vergelijkbare scholen). Daarnaast valt de nadruk op gemengde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (20,83%) op, wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes. Het praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder het regionaal gemiddelde (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsZuidasGemeente AmsterdamNederland
LIB175.51175.23179.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar nemen we toetsen af, passend bij ons leerlingvolgsysteem. De toetsresultaten worden geanalyseerd door de leerkracht en de intern begeleider. De leerkrachten bespreken de resultaten met de intern begeleider en vergelijken deze met de schoolambities. Wanneer het nodig is wordt er actie ondernomen. Dit kan een groepsplan zijn voor een groepje kinderen of een handelingsplan voor een individuele leerling. Tweemaal per jaar bekijken we met het team de resultaten van de gehele school. Naast de tweejaarlijkse toetsen nemen we methodegebonden toetsen af gedurende het hele schooljaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Als we naar de grafiek kijken zien we een hoger percentage onderadvisering: 16,67% tegenover 11,81% landelijk. Desondanks presteert 22,22% van de leerlingen boven hun advies, wat de mogelijkheden tot groei benadrukt. De school zet in op maatwerkbegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De Kindercampus heeft wereldburgerschap hoog in het vaandel staan. Dit betekent dat we kinderen voorleven om respectvol en tolerant te zijn en benieuwd naar de ander. Op de Kindercampus staat de brede ontwikkeling centraal. Kinderen ontwikkelen zich cognitief, sociaal en als persoon, of zoals Gert Biesta dit noemt, de ontwikkeling vindt plaats binnen drie domeinen: socialisatie (zijn binnen een gemeenschap), kwalificatie (cognitieve ontwikkeling) en subjectwording (worden wie je bent als persoon). We gaan ervan uit dat kinderen zich allereerst emotioneel vrij en nieuwsgierig voelen en zelfvertrouwen hebben om tot ontwikkeling te kunnen komen. Vervolgens koppelen we dit aan de brede bedoelingen, dit zijn doelen op langere termijn die betekenis geven aan datgene wat geleerd wordt, zoals taal en communiceren of onderzoeken, redeneren en probleem oplossen. LEES MINDER

Samen werken en samen leven

Wereldburgerschap

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Kindercampus Zuidas voor sociale ontwikkeling?

Kindercampus Zuidas werkt vanuit Verbindend Gezag, de theorie van Haim Omer. De kernwoorden hierbij zijn de-escaleren, aanwezigheid, (herstel) van de relatie, support en begrenzen. De school draagt als volwassenen de verantwoordelijkheid om keuzes te maken die bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van kinderen. In alles wat ze doen en besluiten, willen ze meegeven dat de kinderen belangrijk voor hen zijn en dat ze er voor hen zijn. Een goede relatie met de kinderen en ouders staat centraal bij de ontwikkeling. Ouders worden betrokken bij de ontwikkeling en het sociaal welbevinden op school. In ieder thema is aandacht voor een aantal brede bedoelingen: samen spelen en samen werken, actief zijn en initiatieven tonen, communiceren en taal, wereld verkennen, voorstellingsvermogen en creativiteit, uiten en vormgeven, symbolen, tekens en betekenissen, onderzoeken, redeneren en probleem oplossen en zelfsturing en reflectie. In het eerste thema is nadrukkelijk veel aandacht voor groepsvorming en sociaal gedrag.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindercampus Zuidas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindercampus Zuidas gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, Horeb en de portfolio's van de kinderen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindercampus Zuidas?

Kindercampus Zuidas gebruikt de methode Verbindend Gezag voor sociaal-emotioneel leren.