DENISE
Piet Mondriaanstraat 140
1061 TT Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
27.04
Spreiding
6.66

De schoolweging van DENISE is 27,04 , met een spreiding van 6,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit 6,1% lager is dan het landelijk gemiddelde (96,7%), is het opmerkelijk gezien de relatief complexe populatie. De school demonstreert hiermee een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

40,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de signaleringswaarde van 51,8% en het vergelijkingsgemiddelde (63,35%). Dit wijst op uitdagingen in het bereiken van hogere taal- en rekendoelen, gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,04). De inspectie zal dit monitoren, maar de score ligt wel 4,3% hoger dan verwacht bij deze schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een sterke focus op theoretische routes: 22,86% vmbo-(g)t en 17,14% vwo-advies (vs. 16,45% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel onbekende adviezen (31,43%) is echter zorgelijk en vraagt om verduidelijking. Opvallend is de 11,43% havo/vwo-adviezen, wat wijst op doorstroompotentieel bij middenmotivatieleerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDENISEGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De beoordeling op het rapport bestaat uit geschreven tekst, leerdoelen, beoordelingstaken en leerhouding. Het levert een rijk document op. In het rapport van PO staan de leerdoelen die per leergroep centraal staan. Bij ieder leerdoel hoort een aantal beheersingsniveaus. Per groep is een minimale niveau beschreven dat behaald moet worden in de betreffende groep om het perspectief te houden op een succesvolle doorstroming naar de volgende groep c.q.. programma. Het streven van ons allemaal is de leerling steeds weer aan te spreken op een niveau dat net buiten bereik is van wat de leerling op eigen kracht kan (zone van naaste ontwikkeling). Om dat te bereiken is het nodig om verder te werken aan: a) de leerlijnen binnen DENISE vast te leggen en transparant te maken b) te werken aan een zo gelijk mogelijke interpretatie ervan en c) te blijven evalueren op basis van leeruitkomsten of we de goede dingen goed doen. We zetten een volgende stap in het maken van een curriculumontwerp voor DENISE. Doel is overzicht en samenhang creëren per vak zodat er een doorlopende leerlijn door de groepen heen ontstaat. Het resultaat is een curriculumontwerp dat we op hoofdlijnen vastleggen in één Curriculumboek. Het beoogde effect is dat leraren en ook ouders/leerlingen meer overzicht in het curriculum ervaren (bijv. werken op niveau)/ Tevens is het doel dat leraren inhouden, leermateriaal, leeractiviteiten en beoordelingstaken meer in samenwerking ontwikkelen en afstemmen (binnen en tussen PO/VO).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

46,67% presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat het succes van het maatwerkonderwijs benadrukt. Echter, 20% zit onder advies (dubbel zo hoog als landelijk gemiddeld), mogelijk door de combinatie van een groeiend leerlingenaantal en complexe populatie. De school werkt aan betere afstemming tussen advies en vervolgonderwijs.

Sociale ontwikkeling

DENISE probeert leerlingen die nieuw zijn in Nederland en de Nederlandse taal niet machtig zijn een zachte landing te bieden. Wij zijn een taalvriendelijke school en iedere leraar is een taaldocent. Dat houdt in dat er in lessen, opdrachten en contact rekening wordt gehouden met het ontwikkelen van de Nederlandse taal. We gaan niet uit van de beperking van leerlingen, maar zetten veel in op een goede basis in het lesgeven door de leraren door te werken vanuit het profiel van een DENISE-leraar zodat zoveel mogelijk leerlingen daarvan kunnen profiteren. De DENISE-leraar zet in op differentiatie, houdt rekening met de diverse achtergrond van onze leerlingen en is een mentor voor leerlingen. Daar waar nodig bieden we maatwerk voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte binnen de grenzen van de school. LEES MINDER

Veerkracht

Samenwerking en communicatie

Zorgzaamheid en ruimdenkend

Wat is de aanpak van DENISE voor sociale ontwikkeling?

DENISE hecht belang aan interculturele competentie en persoonlijke ontwikkeling. Het onderwijs is gebaseerd op acht kernwaarden en het leren bekijken van de wereld vanuit verschillende perspectieven. In het basisonderwijs staan per leerjaar vijf 'Units / Big Ideas' centraal, waarbij grote vraagstukken helpen de wereld in samenhang te begrijpen. Leren gebeurt stapsgewijs, voortbouwend op voorkennis. Leren met en van elkaar is belangrijk. DENISE werkt met KWINK voor sociaal-emotioneel leren, SEL (Social Emotional Learning) en binnen het International Primary Curriculum (IPC) met personal goals. De school streeft naar een fijne sfeer waarin iedereen, inclusief ouders, deel uitmaakt van de DENISE-community, in samenwerking met netwerkpartners zoals Ouder- en Kind Adviseurs, Schoolarts, Leerplicht en GGD.

Welke registratievormen gebruikt DENISE om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

DENISE gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt DENISE?

DENISE gebruikt KWINK en SEL (Social Emotional Learning) als methoden voor sociaal-emotioneel leren.