
Schoolweging
De schoolweging van De Zeeheld is 25,36 , met een spreiding van 7,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,76% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 97,34%, wat een stevige basis voor doorstroom garandeert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 38,89% havo/vwo en 25% vwo (vs. 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionale gemiddelde (1,01%). De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zeeheld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.59 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Zeeheld gebruiken we tussentijdse metingen om ons onderwijs te evalueren: Doen we de goede dingen en doen we de dingen goed? Toetsen die we afnemen bij leerlingen, worden altijd door de leerkracht geanalyseerd. Op basis van de analyse wordt het aanbod voor de leerlingen afgestemd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,65% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk lager dan het landelijke percentage van 11,81%. Met 76,74% op advies en 18,6% boven advies, bevestigt dit het accuraat inschattingsvermogen van de school. Deze scores ondersteunen het beleid van ontwikkelingsgericht volgen zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
"Leerlingen, ouders en leerkrachten vormen een gemeenschap binnen de school, waarmee we ons verbonden voelen en waarin een ieder zich veilig en gezien voelt. Wij leren onze kinderen dat verschillen in gebruiken en gewoontes er mogen zijn en dat zij gedeelde waarden en normen niet in de weg staan. Een ieder is vrij om voor zijn mening uit te komen en wordt hiervoor gewaardeerd. De open dialoog op onze school over eigen uitgangspunten en overtuigingen leidt tot begrip, wederzijds vertrouwen en verdieping van eigen visie en ontwikkeling." (uit onze missie en visie Schoolplan 2015-2019) Voor de ontwikkeling van kinderen is het belangrijk dat zij naast een goede relatie met ouders ook een goede relatie hebben met de leerkrachten, medeleerlingen en anderen om hem/haar heen, dat ze het gevoel hebben veel te kunnen en succes ervaren en dat ze mede sturing kunnen geven aan activiteiten en eigen ontwikkeling. Zoals ook terug te lezen is in onze missie en visie streven we naar een goed pedagogisch klimaat. We hebben hier voortdurend aandacht voor Een goed pedagogisch klimaat is de basis voor goed onderwijs. Voor het versterken van sociale vaardigheden van de kinderen gebruiken wij op school de “Kanjertraining” (www.kanjertraining.nl) . Hiervoor zijn de leerkrachten, directie en medewerkers van de Alles in 1 school opgeleid. Elke nieuwe leerkracht en medewerker wordt opgeleid. In ieder leerjaar worden kanjerlessen gegeven. De principes van de kanjertraining worden dagelijks toegepast. Kinderen en leerkrachten spreken één herkenbare, gemeenschappelijke taal als het gaat om de manier waarop we met elkaar omgaan. De kanjertraining helpt kinderen een keuze te maken in hun gedrag. De lessen gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en oplossingsgericht voor zowel kinderen, leerkrachten als ouders. Met de kanjertraining worden de volgende doelen bereikt: Leerlingen durven zichzelf te zijn Leerlingen voelen zich veilig Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken Leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen Pestproblemen worden hanteerbaar/lossen zich op De Kanjertraining is een trainingsprogramma waarin veel ruimte is voor de autonomie van het kind. De ervaring leert dat nagenoeg alle kinderen zich autonoom en authentiek willen ontwikkelen op een positieve manier. Daarbij is niet alleen een goede pedagogische relatie met de leerkracht een vereiste, maar ook een veilige sfeer in de klas, zodat de kinderen tot hun recht kunnen komen. De vijf Kanjerregels We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We lachen elkaar niet uit Je speelt niet de baas Je doet niet zielig Belangrijke Kanjerthema’s Daders en slachtoffers Straatcultuur en cultuur van wederzijds respect Zelfbeheersing Respectvol gedrag ‘Nee’ durven zeggen tegen ‘vrienden’ Bewust besluiten niet mee te doen met narigheid Het inhoud geven aan de vijf kanjerregels De Kanjertraining op de Zeeheld De Kanjertraining op De Zeeheld In elke groep staat de Kanjertraining wekelijks op het rooster. De les wordt gegeven door een gecertificeerde leerkracht. We werken met kindermediatoren in de bovenbouw. De afspraken, Kanjerposters en Kanjerpetten hangen zijn zichtbaar in ieder klaslokaal. Dankzij dit zichtbare materiaal kan de leerkracht en/of leerling hier makkelijk naar (ver)wijzen en blijven de afspraken leven. Jaarlijks worden ouders uitgenodigd om een Kanjerles bij te wonen in de groep van hun kind. De pedagogisch medewerkers van de voorschool en van de naschoolse opvang hebben in schooljaar 2015-16 een training gevolgd. De pedagogische medewerkers van de alles in 1 school kunnen zodoende dezelfde Kanjerafspraken toepassen, dezelfde taal gebruiken en op dezelfde wijze naar gedrag kijken en hierop reageren. Dankzij deze doorgaande lijn is het voor iedere (kleine en grote) Zeeheld duidelijk: ‘zo doen wij het hier op school.’ Eens in de 2 jaar wordt er een Kanjerbijeenkomst voor ouders georganiseerd door de Kanjercoördinator. Naast theorie wordt dan met name middels praktische oefeningen verduidelijkt wat en hoe de kinderen van de Kanjertraining leren. We werken met het Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Hiermee beoordelen we de sociale competenties van leerlingen en kunnen we gerichte oefeningen en interventies inzetten. Wet Burgerschap en Sociale Integratie Scholen zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet Actief Burgerschap en Sociale Integratie. De Kanjermethode als geheel voldoet nagenoeg volledig aan alle onderdelen van deze wet. Informatie over de wet actief burgerschap en sociale integratie treft u aan op de website www.kanjertraining.nl. LEES MINDER
Verbondenheid
Wederzijds vertrouwen
Veiligheid
Wat is de werkwijze van De Zeeheld voor sociale ontwikkeling?
Op De Zeeheld staat de Kanjertraining wekelijks op het rooster, gegeven door een gecertificeerde leerkracht. Er wordt gewerkt met kindermediatoren in de bovenbouw. De Kanjerafspraken zijn zichtbaar in de klaslokalen. Ouders worden jaarlijks uitgenodigd om een Kanjerles bij te wonen. De pedagogisch medewerkers van de voor- en naschoolse opvang zijn getraind in de Kanjertraining. De school gebruikt het Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS) om de sociale competenties van leerlingen te beoordelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Zeeheld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Zeeheld gebruikt KanVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zeeheld?
De Zeeheld gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.