
Schoolweging
De schoolweging van Cornelis Amsterdam is 21,84 , met een spreiding van 4,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ver boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit bevestigt de sterke basiskwaliteit, zelfs bij toenemende diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
80,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 65%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 21,84).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies is sterk theoretisch gericht: 65,6% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 15,6% havo/vwo. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan gemiddeld (1,01% regio), maar vmbo-(g)t blijft beperkt tot 6,25% (vs. 16,45% regio). De focus op hogere adviezen sluit aan bij de hoge streefniveauscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Cornelis Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 18,75% boven het advies presteert. Dit weerspiegelt een behoudende advisering, gecombineerd met sterke doorstroombegeleiding zoals vermeld in het schoolondersteuningsplan.