Basisschool Samenspel
Kantershof 636
1104 HJ Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.99
Spreiding
5.89

De schoolweging van Samenspel (locatie Kantershof) is 35,99 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 92,5% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school presteert hiermee nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (92,97%), wat duidt op effectieve basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 43,83% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school de signaleringswaarde van 34,3%. Dit ligt echter 3,7 procentpunt onder het regionale gemiddelde (47,56%). De focus op maatwerk voor een complexe populatie blijkt uit deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 14,5% vwo-advies (regionaal 18,6%) versus 21,7% vmbo-b. Het aandeel praktijkonderwijs (2,9%) is hoger dan regionaal (1%), passend bij de schoolweging. Opvallend is het grote aandeel combi-adviezen (23,2%), zoals vmbo-(g)t/havo, wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSamenspel (locatie Kantershof)Gemeente AmsterdamNederland
LIB175.51175.23171.52

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen alle leerlingen nauwgezet in hun ontwikkeling en prestaties. In groep 1 en 2 doen we dat vanaf het schooljaar 2024-2025 door middel van observaties m.b.v. Kleuter in Beeld van Cito. Vanaf groep 3 volgen we de vorderingen van de leerlingen door het afnemen van de toetsen uit de methodes. Tweemaal per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 Cito-LVS-toetsen afgenomen. Een planning en overzicht van alle toetsen staan op de toetskalender. Wij houden ons aan de afspraken die de besturen in Amsterdam hierover hebben gemaakt. De resultaten van de toetsen worden verwerkt in ons geautomatiseerde leerlingvolgsysteem ParnasSys. De resultaten bespreekt de intern begeleider met het MT, de groepsleerkrachten die eenzelfde groep hebben en vervolgens met het voltallige team. Aan de hand van de diverse uitslagen kan bekeken worden of een kind speciale hulp nodig heeft. Het kan ook zijn dat de groep in zijn geheel -of zelfs meerdere groepen of de gehele school- passende aandacht aan bepaalde leeronderdelen moet besteden. In het rapport zijn de toets uitslagen van de LVS-Cito-toetsen opgenomen. De leerkracht legt in een voortgangsgesprek aan de ouders uit wat de uitslag betekent voor de ontwikkeling voor hun kind. De leerbehoeften van alle leerlingen worden in kaart gebracht aan de hand van de Cito-toetsresultaten, de methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkracht in de groep. Op basis hiervan worden individuele- en groepshandelingsplannen geschreven die in de groep worden uitgevoerd. Als er een kind een individueel handelingsplan is gemaakt, worden de ouders hiervan op de hoogte gesteld en met hen besproken. In groep 8 wordt bij alle leerlingen de Doorstroomtoets van Cito afgenomen. Voor leerlingen met een Leerweg Ondersteunend Onderwijs (LWOO)-advies doen wij dit in de vorm van een (digitale) niveautoets die ook een Cito-uitslag oplevert maar beter passend is voor de kinderen. Kinderen krijgen in groep 7 al een indicatie van het VO-advies. Als dit een VMBO-B of Kader indicatie is, wordt bij deze leerlingen begin groep 8 een leerachterstandentoets afgenomen. Op basis van de uitslag van deze toets wordt bepaald of deze leerlingen een capaciteitenonderzoek moeten doen. Dit is noodzakelijk om een kind in groep 8 een LWOO-advies te kunnen geven. Ouders wordt om toestemming voor dit onderzoek gevraagd. Mocht een kind niet getoetst zijn en toch een VMBO-B of Kader advies krijgen, dan zal het voortgezet onderwijs zelf het capaciteitenonderzoek afnemen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21,13% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,81%). Dit reflecteert mogelijk de complexe populatie. Desondanks scoort 30,99% boven advies (regio 25,27%), wat de aandacht voor talentontwikkeling benadrukt. Het hoge percentage 'op advies' (47,89%) toont realistische advisering.

Sociale ontwikkeling

Samenspel is een school waar kinderen samen leren, samen spelen en samen werken. Op Samenspel hoort iedereen erbij!

Alle kinderen horen erbij

Hoog welbevinden

Grote betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Samenspel voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Samenspel werkt met het programma ‘De Vreedzame School’, onder de nieuwe naam ‘Vreedzaam’. Dit programma past bij de visie op het pedagogisch klimaat vanuit de pedagogische tact. Het programma is gericht op het voorkomen en zelf oplossen van conflicten, minder ongewenst fysiek en verbaal gedrag, meer verantwoordelijkheid bij kinderen, en het verbeteren van het groepsklimaat. Pedagogische Tact vormt de basis van het handelen van de medewerkers van Samenspel. Welbevinden en betrokkenheid zijn voorwaarden om te komen tot leren, daarom wordt Looqin gebruikt binnen het leerlingvolgsysteem.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Samenspel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Samenspel gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, Vensters, Kleuter in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Samenspel?

Basisschool Samenspel gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school.