Basisschool De Bron
Van Beuningenstraat 141
1051 XM Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
30.3
Spreiding
8.1

De schoolweging van De Bron Amsterdam is 30,30 , met een spreiding van 8,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze basiskwaliteit wordt consistent geborgd, zelfs met een dalend leerlingenaantal. De score ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,9%, wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 47,1%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,3) hoge ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,8%, wat duidt op ontwikkelpotentieel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft opvallend vaak vwo-advies (33,3% vs. 18,6% regio), maar kent ook een significant aandeel praktijkgerichte adviezen (11,1% vmbo-b). De brede spreiding weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie. Het aandeel havo/vwo-adviezen (5,56%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (10,93%), mogelijk door intensieve begeleiding van lagere adviesniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bron AmsterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Met de methode gebonden toetsen controleren we of het kind de lesstof heeft begrepen van het afgelopen blok. Als dat niet genoeg is, dan gaan we het kind helpen met extra instructie en herhaling. De kinderen die meer ondersteuning nodig hebben krijgen extra instructie of oefening onder lestijd. Soms zitten ze daarvoor in een klein groepje. De leerkracht begeleidt dit proces zelf. Om de ontwikkeling van een kind te kunnen volgen, werkt de school met het leerlingvolgsysteem van Cito: Leerling in beeld. De toetsen van Leerling in beeld worden vanaf groep 3 afgenomen en zijn bedoeld om het vaardigheidsniveau van een kind te kunnen vergelijken met het niveau van jaargenoten in heel Nederland. Deze toets richt zich op wat een kind in deze jaargroep aan kennis en vaardigheden moet kunnen toepassen. Leerling in beeld toetst dus niet één op één wat een kind net heeft geleerd. Als een kind een toets maakt, krijgen we een score van het kind ten opzichte van het landelijk gemiddelde. We kunnen als school met deze toetsgegevens de ontwikkeling van de kinderen nauwkeurig blijven volgen en toetsen aan wat we zien in de klas. Met Leerling in beeld blijven we kritisch kijken naar de prestaties van onze kinderen ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Met de rol die de eindtoets is gaan spelen bij de verwijzing naar het voortgezet onderwijs, is er meer druk gekomen op het presteren van leerlingen. Dit brengt risico's met zich mee. Het risico bestaat dat kinderen te jong al onder druk komen te staan. Wij gaan hierin zorgvuldig te werk. Een leerkracht krijgt de hele dag informatie over een leerling wat hij kan en nog moet leren. Dat doet hij door observeren, beurten geven en werk nakijken. Dit weegt voor ons net zo zwaar. De verschillende toetsopbrengsten vertalen we altijd in een groepsbrede aanpak. We werken hierbij met drie groepen: er zijn kinderen die de basisstof krijgen aangeboden, een groep kinderen krijgt dezelfde basisstof aangeboden maar wel met een extra instructie en er is een groep kinderen die meer aan kan dan de basisstof. We hebben zicht op de leerdoelen die in een periode aan bod komen, hoe we met deze doelen aan de slag gaan en welke leerresultaten we uiteindelijk willen behalen. Bij de groepsbrede aanpak hebben we ook oog voor de leerbehoefte van het individuele kind. Indien nodig gaan we hierover met ouders in gesprek.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,6% van de leerlingen presteert onder advies - hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief complexe populatie. Positief is dat 28,1% boven advies presteert, wat de kwaliteit van het doorstroombeleid onderstreeft. De school hanteert een uniek 'doorstroomperspectief' al in groep 7 om onderadvisering te voorkomen.

Sociale ontwikkeling

Een goed leer- en leefklimaat begint bij veiligheid, zowel fysiek als sociaal - emotioneel. Kinderen die heldere kaders krijgen, kunnen zich daarbinnen veilig voelen en komen tot een gezonde ontwikkeling. De leerkracht heeft hierin een voorbeeldfunctie, handelt consequent en zoekt de balans tussen reguleren van gedrag en ruimte geven aan persoonlijke inbreng van het kind. We zorgen op de Bron voor een positieve en veilige sfeer. Wederzijds begrip en respect tonen voor elkaar staan hierin centraal. De school is een omgeving waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen. Kinderen leren om rekening met elkaar te houden en samen conflicten op te lossen. Onze visie op sociale opbrengsten vertaalt zich in het programma van de Vreedzame school. De Vreedzame school wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen ze de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Vanuit de Vreedzame school werken we met een grondwet die aansluit bij onze visie op sociale opbrengsten: - Op de Bron geven we respect aan elkaar. - Op de Bron verdiepen we ons in elkaar en houden we rekening met verschillen. - Op de Bron mag iedereen zijn stem laten horen. - Op de Bron nemen we samen besluiten. - Op de Bron leren we van onszelf en van anderen. - Op de Bron tonen we verantwoordelijkheid voor onszelf, voor de ander en de wereld om ons heen. LEES MINDER

kritische houding ontwikkelen

verantwoordelijkheid nemen

open staan voor verschillen

Wat is de werkwijze van Basisschool De Bron voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Bron gebruikt de Vreedzame School methode met wekelijkse lessen. Aan het begin van het schooljaar wordt extra aandacht besteed aan normen en afspraken. Kinderen oefenen met democratische besluitvorming via de Kinderwijkraad en de leerlingenraad (groep 3 t/m 8). Vertegenwoordigers van de leerlingenraad bespreken schoolse zaken met de directie.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Bron om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Bron gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Bron?

Basisschool De Bron gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.