Basisschool Achtsprong
Huntum 14
1102 JA Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
36.68
Spreiding
5.97

De schoolweging van Achtsprong is 36,68 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau van 84,06% ligt net onder de signaleringswaarde van 85%. Dit is significant lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 92,10%. De school geeft aan intensief te werken aan basisvaardigheden, maar de complexe leerlingenpopulatie vereist mogelijk extra ondersteuning om aan de inspectienorm te voldoen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 28,26% behaalde streefniveaus blijft de school onder de signaleringswaarde van 32%. Dit komt overeen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 36,68). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 45,39%. De school benadrukt in haar profiel kansrijk adviseren, maar de lagere scores benadrukken de uitdagingen binnen deze populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op praktische leerwegen: 21,95% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) en 19,51% vmbo-b. Slechts 4,88% krijgt havo/vwo-advies, terwijl vergelijkbare scholen hier 10,93% behalen. Dit sluit aan bij de hoge schoolweging en onderstreept de uitdagingen in de doorstroom naar theoretische niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAchtsprongGemeente AmsterdamNederland
LIB166.91175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gebruikt om te monitoren welke groei de leerlingen hebben bereikt. Hierbij wordt naar de individuele leerlingen gekeken, naar de groep en naar het leerjaar. Op basis van deze en de methode-gebonden resultaten wordt op verschillende niveaus (leerkracht, leerteam, MT en team) bekeken wat maakt dat deze resultaten behaald zijn en wat we van elkaar kunnen leren. Om de resultaten te realiseren, zijn er binnen de school diverse leerteams die met elkaar en een specialist nadenken over de volgende stap in het proces. Vanuit de leerteams komen beleidsvoorstellen, vinden klassenconsultaties plaats en worden vakinhoudelijke bijeenkomsten vormgegeven om het onderwijs te versterken. Twee maal per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 Cito-toetsen afgenomen. Een planning en overzicht van alle toetsen staat op de toetskalender. Wij houden ons aan de afspraken die de besturen in Amsterdam hierover hebben gemaakt. De resultaten hiervan worden verwerkt in ons geautomatiseerde leerlingvolgsysteem, ParnasSys. De resultaten bespreekt de intern begeleider met groepsleerkrachten. Aan de hand van de diverse uitslagen kan bekeken worden of een kind speciale hulp nodig heeft. Het kan ook zijn dat de groep in zijn geheel extra aandacht aan bepaalde leeronderdelen moet besteden. De leerbehoeften van alle kinderen worden in kaart gebracht aan de hand van de Cito-toets resultaten, de methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkracht in de groep. Op basis hiervan worden individuele- en groepshandelingsplannen geschreven die in de groep worden uitgevoerd. Als er een handelingsplan is gemaakt, wordt u als ouder hiervan op de hoogte gesteld. Twee keer per jaar houden we de rapportgesprekken met de ouders. Dit zijn gesprekken waarin we de resultaten en het rapport van de leerling bespreken. In de groepen 7 en 8 bespreken we ook de adviezen van de basisschool naar het voortgezet onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hogere percentage onder advies (18,18% vs. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Desondanks scoort 33,33% boven advies, wat het effect van extra begeleiding laat zien. De school beschrijft in haar beleid een 'opwaartse advisering' om leerlingen optimaal te challengen.

Sociale ontwikkeling

Een kind kan pas tot een goede leerprestatie komen als deze goed in zijn vel zit. De leerkrachten doen er toe. Zij onderwijzen de kinderen niet alleen, maar trekken ook de hele dag met hen op. Daarbij is er veel aandacht voor de onderlinge verhoudingen, het samenwerken in de klas, maar ook het oplossen van conflicten. Wij maken gebruik van de methode 'De Vreedzame School', echter de relatie tussen kind, ouder en school vormen daarbij altijd de basis. Het is van belang dat wij elkaar in de grondwet van de methode elkaar kunnen vinden zodat het voor het kind duidelijk is wat er wordt verwacht. LEES MINDER

Veiligheid

Ontwikkeling

Eigenaarschap

Wat is de werkwijze van Basisschool Achtsprong voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Achtsprong besteedt veel aandacht aan het pedagogisch klimaat binnen de school. Het lesprogramma De Vreedzame School wordt gebruikt voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen, en Hart en Ziel wordt gebruikt om deze ontwikkeling te monitoren. In het schooljaar 2022-2023 blijft ouderbetrokkenheid een aandachtspunt, waarbij nieuwsbrieven per blok van de Vreedzame School en kletskaarten voor de groepen 1 t/m 6 worden ingezet.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Achtsprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Achtsprong gebruikt Kijk!, SDQ en VSV van Hart en Ziel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Achtsprong?

Basisschool Achtsprong gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.