
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
72.4% van de leerlingen krijgt een praktijkonderwijsadvies, ruim boven het regionale gemiddelde van 40.6%. Slechts 3.5% ontvangt een gecombineerd vmbo-b/k-advies, wat lager is dan bij vergelijkbare scholen (5.6%). De focus op praktische leerwegen sluit aan bij het schoolprofiel van intensieve begeleiding, zoals vermeld in de schoolgids.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Dr. M. van der Hoeveschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 158.1 | 157.4 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerlingen bij ons op school hebben voor elk vak een ontwikkelprognose (Technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en inzichtelijk rekenen). Deze ontwikkelprognose wordt aan de hand van didactische gegevens (toetsresultaten) en IQ ingesteld. Deze ontwikkelprognose vertelt voor elk vak wat de uitstroomverwachting qua niveau is (Praktijkonderwijs/VMBO basis/VMBO kader etc.). Dit geeft ons handvatten het onderwijs voor deze leerling goed te plannen en het onderwijsaanbod eventueel hierop aan te passen. Bij de inzichtelijke vakken (begrijpend lezen en rekenen) is de invloed op het uiteindelijke uitstroom niveau het grootst. Er wordt in het Ontwikkelings Perspectief Plan ook het verwachte uitstroomniveau voor het vervolgonderwijs gegeven. Wanneer een leerling bij een vak twee keer achter elkaar een jaar hoger (10 dle = 10 maanden onderwijs) scoort, of een jaar lager (10 dle) dan het te verwachten resultaat bij de afgenomen toets, dan wordt de ontwikkelprognose aangepast om zo weer realistische en haalbare doelen te kunnen stellen voor de leerling. Dit gebeurt soms pas na 3 keer wanneer er nog aanvullende informatie nodig is. De leerkrachten evalueren de (Cito) toetsresultaten en geven in groepsplannen en Analyse Opbrengsten notities aan wat verklaringen zijn voor het wel of niet behalen van de ontwikkelprognose. Voor het plannen van een passend aanbod na deze analyse worden ook nadrukkelijk de resultaten uit de methodetoetsen gehaald. Bij deze toetsen wordt het vaak duidelijk welke onderdelen nog extra aandacht behoeven. Wat betreft de Cito-toetsen worden de kinderen adaptief getoetst. Dat betekent dat er wordt gekeken naar het actuele beheersingsniveau van een leerling en dat daar de toets op wordt afgestemd. Zo kunnen we ons onderwijs en wat een leerling nodig heeft nog beter afstemmen op elkaar en krijgen we een realistisch beeld van wat een leerling kan. ook geeft het informatie wat een leerling nog nodig heeft om een bepaald uitstroom niveau te bereiken. Dat kan betekenen dat een leerling soms een lagere toets maakt dan het aangeboden niveau uit de methode. Het tegenovergesteld is ook het geval en dan worden kinderen door getoetst.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 81.3% van de leerlingen die op advies presteren, scoort de school beter dan het landelijk gemiddelde (62.9%). Het percentage onderadvisering (9.4%) ligt onder de regionale norm (11.8%), wat de zorgvuldige advisering onderstreept. Deze resultaten passen bij het 'ontwikkelingsgerichte toetsingskader' uit het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Op de Dr M. van der Hoeveschool streven wij ernaar dat kinderen: Zich veilig voelen Betrokken zijn Een positief realistisch zelfbeeld ontwikkelen Deze kernwaarden zijn voorwaardelijk om tot leren te komen en daarom voor ons heel erg belangrijk. Om de sociale veiligheid binnen ons onderwijs te borgen, maken wij gebruik van de methode ‘Kanjertraining’. De Kanjertraining streeft naar: Het bevorderen van onderling vertrouwen en gevoel van veiligheid binnen de groep Het versterken van sociale vaardigheden bij de leerlingen Het beheersen van verschillende oplossingsstrategieën in conflicten Bewustwording van eigenheid bij leerlingen (ik doe mij niet anders voor dan ik werkelijk ben) Verantwoordelijkheid nemen Bevordering van actief burgerschap LEES MINDER
Welbevinden
Betrokkenheid
Veiligheid en eigenheid
Wat is de werkwijze van de Dr. M. van der Hoeveschool voor sociale ontwikkeling?
De Dr. M. van der Hoeveschool brengt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart met de 'ZIEN vragenlijsten', die twee keer per jaar door leerkrachten worden ingevuld. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen één keer per jaar de ZIEN leer- en leefklimaat vragenlijst in. De uitkomsten worden met de orthopedagoog besproken en er wordt een plan gemaakt om het welbevinden, de betrokkenheid en de veiligheidsbeleving te verhogen. De school hecht waarde aan een goed pedagogisch klimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Dr. M. van der Hoeveschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Dr. M. van der Hoeveschool gebruikt Kanvas en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Dr. M. van der Hoeveschool?
De Dr. M. van der Hoeveschool gebruikt Kanjertrainingen en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.