Christelijke Basisschool De Regenboog
Prinses Beatrixlaan 34
3958 XK Amerongen

Schoolweging

Schoolweging
31.05
Spreiding
6.45

De schoolweging van De Regenboog Amerongen is 31,05 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,2% van de leerlingen op fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm (85%). Deze score ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,7%), wat duidt op stevige basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit geeft aan dat de school succesvol differentieert, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,05). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 57,3%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke theoretische focus: 28,6% vwo-advies (landelijk 18,6%) en 17,9% havo/vwo-combinatie. Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes: 17,9% vmbo-(g)t-advies. Het percentage praktijkonderwijs (0%) ligt onder het regionaal gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog AmerongenGemeente AmsterdamNederland
LIB175.45178.04175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Naast de methodegebonden toetsen maakt onze school gebruik van het leerlingvolgsysteem 'Kleuter in beeld' en 'Leerling in beeld'. Twee keer per jaar worden deze methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. De resultaten worden intern besproken en komen tijdens de oudergesprekken met ouders/verzorgers aan bod. In groep 7 en 8 sluiten de leerlingen bij deze gesprekken aan. Na het afnemen van de toetsen van 'Leerling in beeld' en 'Kleuter in beeld' analyseren de groepsleerkrachten de resultaten. Ze doen dit aan de hand van de PDCA-cyclus (plan-do-check-act), waarbij de analyse leidt tot een nieuw periodeplan. In dit plan proberen we de juiste keuzes te maken in aanbod, tempo en begeleiding. Het periodeplan en de individuele leerlingen worden met IB besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

13,9% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het landelijk gemiddelde (11,8%). 27,8% stroomt door boven advies, wat de kwaliteit van de advisering onderstreept. De school hanteert een zorgvuldig traject met voorlopige adviezen en doorstroomtoets-afstemming.

Sociale ontwikkeling

De school speelt een belangrijke rol bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind, waarbij het pedagogisch klimaat in de klas bepalend kan zijn. Pas wanneer een kind zich veilig voelt in een groep kan hij/zij tot ontwikkeling komen. Binnen De Regenboog wordt er aandacht geschonken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen door middel van het preventieve, schoolbrede programma KiVa. KiVa is een preventief, schoolbreed programma dat zich richt op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op een positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. LEES MINDER

Veilig voelen in school

Elkaar accepteren en respecteren

Verantwoordelijkheid nemen voor elkaar

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool De Regenboog werkt met de KiVa-methode, waarbij KiVa-lessen gegeven worden met een gelijk thema voor alle groepen. De KiVa gedragsregels zijn zichtbaar en worden door de school 'levend' gehouden. Tweemaal per jaar wordt de kwaliteit van de sociale veiligheid onderzocht met de KiVa-monitor, waaruit een analyse volgt voor een (groeps)handelingsplan. De school heeft een KiVa-team dat signaleert en begeleidt bij de sociale veiligheid van kinderen. Als een kind gepest wordt of zich niet veilig voelt, wordt een lid van het KiVa-team ingeschakeld. Het KiVa-team kan ook groepsleerkrachten begeleiden bij vragen over het ondersteunen van een leerling of de groep. Het (sociaal) welbevinden en de sociale veiligheid vindt Christelijke Basisschool De Regenboog van groot belang.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Regenboog gebruikt de KiVa-monitor en Kleuter in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Regenboog?

Christelijke Basisschool De Regenboog gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.