
Schoolweging
De schoolweging van De Meridiaan Alphen aan den Rijn is 27,27 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94.0% scoren de leerlingen ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamentele niveau. Opvallend is dat dit slechts 2.5% lager is dan bij vergelijkbare scholen (96.4%), wat een sterk punt vormt in het kwaliteitsprofiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 53.8% ligt ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50.1%. Dit laat zien dat meer dan de helft van de leerlingen het hogere rekenniveau behaalt, ondanks de complexe leerlingenpopulatie. Wel blijft de score 7.3% achter bij vergelijkbare scholen (61.1%), wat mogelijk samenhangt met de bredere zorgvraag.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 34.1% vmbo-niveaus (incl. 9.8% vmbo-b/k) versus 41.5% havo en hoger (17.1% havo, 12.2% vwo). Specifiek valt op dat het vwo-percentage (12.2%) beduidend lager is dan bij vergelijkbare scholen (18.6%), terwijl praktijkonderwijs met 0% juist ruim onder het regionale gemiddelde (1.0%) blijft. Dit past bij het streven naar realistische advisering in de schoolgids.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Meridiaan Alphen aan den Rijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.79 | 175.82 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Observatie van kleuters In groep 1 en 2 maken wij gebruik van BOSOS als digitaal observatiesysteem. Er zijn, gedurende de periode dat uw kleuter bij ons in groep 1 en 2 zit, een aantal meetmomenten. Deze variëren van de eerste observatie van hoe het wennen is gegaan tot de overgang naar groep 2 en de overgang naar groep 3. Tussendoor worden er door onze leerkracht(en) meerdere observaties gedaan. Deze observaties worden tijdens de reguliere 10-minutengesprekkken met u besproken. Gekeken wordt naar de motoriek, taal- en rekenontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. Leerlingvolgsysteem / CITO/ leerling in Beeld Naast de observaties van de leerkracht en de methode-gebonden toetsen gebruiken wij voor de groepen 3 t/m 8 het leerlingvolgsysteem (CITO), een onafhankelijk toetsingssysteem om de leerlingen in hun ontwikkeling te volgen. Periodiek worden er de zogenaamde LOVS-toetsen afgenomen. Hiermee houden we de individuele ontwikkeling van elk kind in de gaten, maar we gebruiken het leerlingvolgsysteem ook om de algemene resultaten van de groep en de school te evalueren. Deze toets resultaten staan op het rapport vermeld en worden tijdens het 10-minutengesprek toegelicht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen (18.8%) dat onder advies presteert in het VO, ruim boven het regionale gemiddelde (11.8%). De 31.3% die boven advies scoort, suggereert wel dat de school terughoudend adviseert. Deze balans sluit aan bij het in het schoolplan genoemde 'veilig adviseren' beleid, waarbij doorstroomkansen zorgvuldig worden afgewogen.
Sociale ontwikkeling
Sociale vaardigheden Wij stimuleren onze leerlingen om zich voluit te ontwikkelen op sociaal, creatief en persoonlijk gebied, omringd door zorg en begeleiding die zij daartoe nodig hebben, maar ze worden ook aangezet tot zelfstandigheid en eigenaarschap. LEES MINDER
samenwerken
vertrouwen
zelfbewustzijn
Wat is de werkwijze van De Meridiaan voor sociale ontwikkeling?
De Meridiaan maakt gebruik van het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS) voor de sociale ontwikkeling van leerlingen. Dit systeem omvat onder andere een sociogram, een leerlingenvragenlijst en een breed scala aan pedagogische adviezen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Meridiaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Meridiaan gebruikt KanVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Meridiaan?
De Meridiaan maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.