
Schoolweging
De schoolweging van d’Uylenborch is 29,07 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt een stevige basiskwaliteit, zelfs in vergelijking met scholen met een lagere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 58,8% van de leerlingen gehaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks een leerlingenpopulatie met een relatief complexe samenstelling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische opleidingen: 26,9% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 30,7% gecombineerde havo/vwo-adviezen. Praktijkonderwijs (0%) blijft onder het landelijk gemiddelde (1,01%), wat past bij de relatief hoge scores op fundamentele vaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | d’Uylenborch | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.9 | 175.23 | 173.12 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden op verschillende momenten gemeten. Na ieder thema/blok wordt gekeken of de aangeboden stof voldoende wordt beheerst. Indien nodig wordt er herhaling aangeboden. In januari en juni wordt er gekeken door middel van Cito Leerling in Beeld of de aangeboden stof tot dan wordt beheerst. Indien nodig wordt ook hier gekeken welke stappen er genomen moeten worden om ieder kind op het gewenste niveau te krijgen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,4% van de leerlingen presteert onder advies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Desondanks scoort 26,9% boven advies, wat wijst op een zorgvuldige advisering waarbij ruimte blijft voor ambitie. De school communiceert hierover actief met het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps(leerling)bespreking besproken (leerkracht en IB'er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. De belangrijkste kenmerken (en eigen kwaliteitsaspecten) van onze school zijn: Wij beschikken over een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. We gebruiken hiervoor de methode 'Kanjer'. Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de maatschappelijke en sociale ontwikkeling van de leerlingen Onze school bevordert deelname aan en betrokkenheid op de samenleving. Dit doen we o.a. door deelname aan allerlei projecten van het cultuurmenu. LEES MINDER
Acceptatie
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool cns d'Uylenborch voor sociale ontwikkeling?
Om de sociale ontwikkeling op Basisschool cns d'Uylenborch te volgen, wordt gebruik gemaakt van een leerlingvolgsysteem. In de groepen 5 tot en met 8 wordt jaarlijks een vragenlijst van Kanjer afgenomen. In de groepen 2 tot en met 4 vult de leerkracht een docentvragenlijst in. Als een leerling op een bepaald onderwerp uitvalt, gaat de leerkracht in gesprek met de leerling. Naar aanleiding van dit gesprek kan een individueel handelingsplan worden opgesteld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool cns d'Uylenborch om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool cns d'Uylenborch gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool cns d'Uylenborch?
Basisschool cns d'Uylenborch gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.