Openbare Basisschool Aurora
Aprilstraat 105
1335 BL Almere

Schoolweging

Schoolweging
30.48
Spreiding
6.21

De schoolweging van Aurora is 30,48 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,6% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke inspectienorm van 85% (vergelijking: 95,7%). Deze uitzonderlijke score toont dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, significant hoger dan zowel de regionale vergelijking (57,3%) als de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 45,5%. Deze prestatie benadrukt de effectieve differentiatie voor cognitief sterke leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een duidelijke focus op theoretische routes: 37,15% havo/havo-vwo/vwo (tegen 27,54% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat past bij het academische profiel van de school. Het vmbo-advies (48,57%) is weliswaar substantieel, maar bevat relatief meer doorstroommogelijkheden naar hogere niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAuroraGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Eerste monitoring (september) Relevante conclusies uit observaties, gesprekken en analyses van de methoden gebonden toetsen verwerkt de leerkracht in de blokplannen, waarbij ze evalueert in hoeverre de basisgroep en sub-groepjes op koers richting de doelen zitten. Dan kijkt hij/zij vooruit naar de doelen voor het komende blok/periode. Enkele aandachtspunten voor het onderwijsaanbod (geheugensteuntjes) noteert hij/zij beknopt in de weekplanning. Zijn er leerlingen die een individueel plan of groeidocument nodig hebben? Zijn deze plannen geëvalueerd?Dit wordt besproken met de ib/kwaliteitscoördinator. Klassenbezoeken/ Lesobservaties/ Beeldcoaching (het gehele jaar door) De leerkracht heeft al aangegeven welke vragen ze voor de lesobservatie/coaching heeft en waarom: wat is voor haar het doel van de groepsobservatie en wanneer wil ze dat de intern begeleider komt observeren/coachen? Het kan ook zijn dat de intern begeleider flitsbezoeken komt doen. Tussentijdse monitoring (november) Wij bekijken of we nog op koers liggen. Relevante conclusies uit observaties, gesprekken en analyses van de methoden gebonden toetsen verwerkt de leerkracht in de blokplannen, waarbij ze evalueert in hoeverre de basisgroep en sub-groepjes op koers richting de doelen zitten. Dan kijkt hij/zij vooruit naar de doelen voor het komende blok/periode. Enkele aandachtspunten voor het onderwijsaanbod (geheugensteuntjes) noteert hij/zij beknopt in de weekplanning. Zijn er leerlingen die een individueel plan of groeidocument nodig hebben? Zijn deze plannen geëvalueerd? Dit wordt besproken met de ib/kwaliteitscoördinator. Midden schooljaar (feb/maart) De leerkracht en de ib/kwaliteitscoördinator bespreken in een afstemmingsgesprek in januari de voorbereiding op de A-toetsen. Hoe gaat de groep? Zitten we op koers richting doelen medio schooljaar? Waar moeten we het onderwijsaanbod bijstellen? Zijn er leerlingen die een individueel plan of groeidocument nodig hebben? Zijn deze plannen geëvalueerd? In februari zijn de uitkomsten van de A-toetsen bekend. De resultaten en de analyse daarvan verwerken we in een analysedocument. De leerlingen krijgen in feb/maart een rapport mee. Hierin zit een uitdraai van de lvs toetsen in. In deze periode voeren we op aanvraag een voortgangsgesprek over het rapport met de ouders. Vanaf groep 3 zijn ook de leerlingen aanwezig bij een voortgangsgesprek. Op schoolniveau, tijdens de groepspresentaties onder leiding van de schoolleider en ib/kwaliteitscoördinator, analyseren teamleden de leeropbrengsten. We kijken naar de positieve punten. We analyseren ook hoe het komt dat de resultaten op bepaalde onderdelen lager zijn dan gepland. De uitkomsten van deze analyses benutten we in de planning van het onderwijsaanbod voor de komende periode. Tussentijdse monitoring (mei) Relevante conclusies uit observaties, gesprekken en analyses van de methoden gebonden toetsen verwerkt de leerkracht in de blokplannen, waarbij we evalueren met behulp van het stroomschema in hoeverre de basisgroep en sub-groepjes op koers richting de doelen liggen. Dan kijken we vooruit naar de doelen voor het komende blok/periode. Enkele aandachtspunten voor het onderwijsaanbod (geheugensteuntjes) noteren wij beknopt in de weekplanning. Zijn er leerlingen die een individueel plan of groeidocument nodig hebben? Zijn deze plannen geëvalueerd? Dit wordt besproken met de ib/kwaliteitscoördinator. Eind schooljaar (juni) In juni zijn de uitkomsten van de B-toetsen bekend. De resultaten en de analyse daarvan verwerken we in een analysedocument. Ook wordt er weer een Hart en Handen afname gedaan en een Kanvas-afname. In deze periode voeren we ook een voortgangsgesprek met de ouders over de ontwikkeling van hun kind. Zij krijgen in juni hun portfolio mee. Vanaf groep 3 zijn de leerlingen aanwezig bij deze gesprekken. Op schoolniveau, tijdens de groepspresentaties onder leiding van de schoolleider en ib/kwaliteitscoördinator, analyseren teamleden de leeropbrengsten. We kijken naar de positieve punten. We analyseren ook hoe het komt dat de resultaten op bepaalde onderdelen lager zijn dan gepland. De uitkomsten van deze analyses benutten we in de planning van het onderwijsaanbod voor volgend schooljaar. Overdracht naar volgend schooljaar Als afronding van de HGW-cyclus, verwerkt de leerkracht aan het einde van het schooljaar de laatste gegevens uit observaties, gesprekken en toetsen in de blokplannen. De groepsleerkracht actualiseert het groepsoverzicht en onderwijsbehoeften en vat de tips van ouders en leerlingen samen. Aan de hand van dit overzicht draagt ze - in een overleg nog voor de zomervakantie - haar groep over aan de leerkracht van de volgende groep. De leerkracht besteedt daarbij vooral aandacht aan de positieve aspecten: waarvan heeft ze afgelopen jaar genoten wat betreft de groep, de leerlingen en hun ouders? En dan begint de cyclus na de zomervakantie weer opnieuw.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 47,83% boven het advies scoort – een indicatie voor mogelijk te terughoudende advisering. De school hanteert volgens het schoolplan ‘opbrengstgericht werken’ met driemaandelijkse voortgangsmetingen.

Sociale ontwikkeling

Onze missie is dat de leerlingen Aurora verlaten als fitte kinderen die lekker in hun vel zitten. Het pedagogisch klimaat is een belangrijke voorwaarde voor het goed functioneren van leerlingen en leraren op school. Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan het welbevinden van leerlingen en leraren en leidt tot betere leerresultaten en meer werkplezier. Onderwijs wordt gezien als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van school en ouders. Om goed onderwijs te kunnen bieden is het belangrijk dat leraren, ouders en leerlingen respect voor elkaar hebben, open en eerlijk met elkaar communiceren en vertrouwen in elkaar hebben. Hiertoe hebben wij gedragsregels opgesteld, die de basis vormen voor een goed en veilig pedagogisch klimaat. Iedereen, onder wie de leerlingen, de teamleden, de ouders en anderen, wordt geacht zich aan die gedragsregels te houden, zich er verantwoordelijk voor te voelen en elkaar eropaan te spreken. LEES MINDER

Vertrouwen, Beheersing, Samenwerken

Respect, Discipline

Weerbaarheid en Plezier

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Aurora voor sociale ontwikkeling?

Op Openbare Basisschool Aurora staat verbinding centraal, zowel met elkaar als met zichzelf. Dit wordt bevorderd door middel van coachgesprekken met leerlingen en leerkrachten, waarbij de vraag 'Hoe gaat het met jou?' centraal staat. Ouders worden betrokken door hen te vragen hoe het gaat en hoe zij hun kind kunnen ondersteunen. Er is aandacht voor zelfzorg en het luisteren naar gevoelens. Naast verbinding met elkaar is er aandacht voor de verbinding met de natuur en de wereld om ons heen. De school werkt met de SoVa methode HiRO, een digitale lesmethode ter bevordering van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. HiRO is gebaseerd op de waarden en filosofie van de judosport en leert kinderen op een speelse wijze hoe ze beter kunnen omgaan met zichzelf en anderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Aurora om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Aurora gebruikt IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Aurora?

Openbare Basisschool Aurora gebruikt HiRO als methode voor sociaal-emotioneel leren.