De Telgenborch
Everlo 12
7608 BW Almelo

Schoolweging

Schoolweging
32.67
Spreiding
5.64

De schoolweging van De Telgenborch is 32,67 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Deze score onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 46,6% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 38,7%. Dit benadrukt de effectieve aanpak van de school om leerlingen naar hogere niveaus te tillen, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 31,4% vmbo-(g)t en 31,4% havo, aanzienlijk hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,5% vmbo-(g)t en 16,1% havo). Het percentage vmbo-b adviezen (2,9%) ligt iets boven het regionaal gemiddelde voor praktijkgericht onderwijs (1,0%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe TelgenborchGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Binnen de Telgenborch werken onze leerlingen leerdoelgericht. Dit houdt in dat per workshop (les) een bepaald leerdoel centraal staat. Vanaf schooljaar 2024-2025 wordt de ontwikkeling van de kleuters bijgehouden met het programma Mijn Kleutergroep. Vanaf groep 3 kunnen leerlingen en ouders via MijnLeerlijn de voortgang bekijken. De vakspecialist zorgt dat elk leerdoel de juiste status heeft: Nieuw: Het leerdoel is nieuw. Er is nog geen instructie aangeboden bij dit doel. Mee bezig: Het leerdoel is aangeboden. De leerling heeft de eerste instructieles gevolgd. Behaald: Het leerdoel is behaald. Gemist: Het leerdoel is reeds aangeboden. De leerling heeft de instructie gemist. Hij/zij was niet aanwezig tijdens deze les. Afgesloten: Het leerdoel is nog niet behaald, maar de vakspecialist heeft besloten dat de leerling niet meer aan dit doel hoeft te werken. (bv. omdat het leerdoel niet tot de basisstof behoort die de leerling moet behalen, het is een extra doel) Aan het eind van elk semester analyseren de vakspecialisten de voortgang van de leerlingen en bepalen wat dit betekent voor de voorbereiding van de planning en ondersteuning voor het volgende semester. De leerlingen worden tevens gevolgd in de vorderingen van hun werk middels ons leerlingvolgsysteem. Hiervoor nemen wij twee keer per jaar de Dia-toetsen af. De toetsuitslag laat zien wat de volgende stap in het leerproces van de leerlingen moet zijn. Leerlingen zien zelf op de Dia-groeiliniaal hoe ver zij al zijn. De diagnostische toetsen laten bovendien zien wat ieders sterke en zwakke punten zijn op het gebied van taal, begrijpend lezen en rekenen. Voor het technisch lezen worden aparte toetsen afgenomen. Ouders hebben inzage in deze resultaten via Parnassys. De volgende toetsen worden afgenomen voor de niveaus 3 t/m 8: Dia-tekst (begrijpend lezen) Dia-woord (woordenschat) Dia-spel (spelling/taal) Dia-cijfer (rekenen) AVI DMT Naast deze toetsen is de NSCCT onderdeel van de DIA toetsen. De NSCCT staat voor de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. Midden groep 4 en midden groep 6 wordt deze test in de klas afgenomen door de leerkracht. Elke leerling van het betreffende leerjaar doet hier aan mee. De NSCCT geeft een betrouwbaar beeld van het leerpotentieel van de leerlingen. Door de resultaten te vergelijken met de resultaten van het DIA volgsysteem zie je snel of leerlingen op/boven niveau presteren of onderpresteren. Met de NSCCT kun je sneller onderpresteerders herkennen en daar kan dan op ingezet worden. Zo kun je het onderwijsaanbod beter laten aansluiten op de mogelijkheden van de leerling. De opbrengsten van de tussentoetsen van DIA worden door de vakspecialisten geanalyseerd. Tijdens de Grote Schoolbespreking (opbrengstvergadering) presenteren vakspecialisten hun bevindingen aan elkaar en delen met het team wat dit betekent voor de keuzes die worden gemaakt t.a.v. het aanbod van hun onderwijs. Tijdens de PLP-gesprekken wordt de voortgang van de leerling besproken met leerling, ouder en stamgroepleerkracht/coach.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage van 28,6% presteert onder advies (landelijk 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Desondanks blijft 64,3% van de leerlingen op het geadviseerde niveau, wat aansluit bij de beschreven intensieve mentorprogramma’s.

Sociale ontwikkeling

Binnen de Telgenborch zetten we in op positieve groepsvorming. Dit zorgt zorgt voor een respectvolle cultuur, waarin positief gedrag de norm is. De nadruk ligt op de groep als geheel. Álle groepsleden zijn er gezamenlijk verantwoordelijk voor dat iedereen met plezier naar school gaat. Wij werken preventief. Door veel aandacht te besteden aan groepsvorming en kennismaking, ontstaan er positieve gedragsnormen in de groep. Hierdoor wordt positief gedrag door de groep bevorderd en beloond. Negatief gedrag wordt gezamenlijk afgekeurd waardoor leerlingen dit minder vertonen. Iedereen is anders en we hebben allemaal onze eigen persoonlijkheidskenmerken. Om alle leerlingen te bereiken is het belangrijk om aan te sluiten bij (de taal van) de leerling. Als leerlingen (en teamleden) inzicht hebben in hun eigen karaktersterktes én in die van de ander, leidt dit volgens ons tot meer wederzijds begrip en een respectvolle houding richting elkaar. Het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het gehele team. Het spreken van dezelfde taal en het goed kunnen kijken én luisteren naar kinderen is hierbij een voorwaarde. Als team hebben wij een voorbeeldrol naar onze leerlingen. LEES MINDER

positieve groepsvorming

aansluiten bij kwaliteiten

preventief werken

Wat is de werkwijze van De Telgenborch voor sociale ontwikkeling?

De Telgenborch werkt aan sociaal-emotionele vorming met de KIVA-methode in combinatie met PCM. Dit sluit aan bij de visie van preventief werken aan positieve groepsvorming en het leren waarderen van elkaars verschillen en benutten van elkaars kwaliteiten. Twee keer per jaar wordt de KIVA-monitor afgenomen. Binnen de school staan 7 afspraken centraal, aangepast voor de onder- en bovenbouw, gericht op een fijne groep, respect, hulp en opkomen voor elkaar.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Telgenborch om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Telgenborch gebruikt de KIVA-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Telgenborch?

De Telgenborch gebruikt KiVa en het Process Communication Model (PCM) voor sociaal-emotioneel leren.