De Noorderborch
Havezathe 99
7608 CL Almelo

Schoolweging

Schoolweging
31.58
Spreiding
5.8

De schoolweging van De Noorderborch is 31,58 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,2% behaalde fundamentele niveaus overtreft De Noorderborch zowel de landelijke norm (85%) als vergelijkbare scholen (95,2%). Deze score benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral op het gebied van taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43,5% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,58) hoge ambities waarmaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op theoretische routes: 39% vmbo-(g)t en 34,2% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (2,44% vs. 1,01% regio). De brede spreiding tussen vmbo-b (2,44%) en vwo (9,76%) reflecteert de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe NoorderborchGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het hele schooljaar worden de resultaten van uw kind gemeten door middel van methodegebonden toetsen. Naast de methodegebonden toetsen meten we twee keer per jaar de ontwikkeling door middel van een landelijk meetinstrument: CITO leerling in beeld. Omdat wij onderwijs op maat aan willen bieden deelt de leerkracht aan de hand van al deze toetsen de kinderen in op verschillende instructie niveaus: afhankelijk (*), instructie gevoelig (**), of instructie onafhankelijk (***). Uiteraard kan dit per vak verschillen. Ook is het mogelijk dat een leerkracht een kind tussentijds verplaatst naar een andere instructiegroep, als dit nodig mocht zijn. Wij stellen onze ambities op, op basis van onze leerlingenpopulatie. Hierbij spelen de schoolweging en het spreidingsgetal een rol. Wij hebben de ambitie om ten minste de signaleringsdoelen te behalen, die passen bij onze schoolweging en ons spreidingsgetal. Dit betekent dat van onze eind groep 8 leerlingen minimaal 95.5% de 1F doelen behalen en 58,6% de 2F/1S doelen behalen voor de vakken lezen, taal en rekenen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen (19,57%) zit onder advies, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan verband houden met de complexe populatie. Positief is dat 67,4% op advies functioneert, wat aansluit bij het intensieve mentorprogramma beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Kinderen moeten met plezier naar school gaan. Dat is de basis voor het goed kunnen ontwikkelen. De sociale veiligheid en welbevinden zijn belangrijke pijlers. Duidelijke afspraken en regels zijn belangrijk. Dit is echter geen statisch geheel, maar moet heel frequent met kinderen worden besproken, geëvalueerd en worden bijgesteld. Dit bespreken we binnen de klassen met de kinderen en ook tijdens teamsessies met het team. Wij vinden het expliciet benoemen van positief gedrag essentieel. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Samenwerking

Wat is de werkwijze van De Noorderborch voor sociale ontwikkeling?

De Noorderborch streeft naar een transparante en veilige leer- en leefomgeving. Er worden in samenspraak met leerlingen afspraken gemaakt om een fijne omgeving te creëren. Er is aandacht voor het ondersteunen van gewenst gedrag en het voorkomen van pesten. Pesten is onacceptabel en vraagt om actie van de school. De sociale opbrengsten worden gemonitord met de methode Goed gedaan, In je sas en B6-4all voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, inclusief gouden en zilveren weken, burgerschap en mediawijsheid. Ouders hebben aan het begin van het schooljaar een kennismakingsgesprek om bijzonderheden op sociaal-emotioneel gebied aan te geven. Leerkrachten vullen twee keer per jaar de vragenlijsten van Leerling in Beeld in. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 vullen één keer per jaar vragenlijsten in. Extra ondersteuning binnen de groep is mogelijk met “In je sas met je klas”. De kernwaarden van de school hangen in elke klas. Er zijn gedragsverwachtingen beschreven en voorbeeldfilmpjes gemaakt voor toilet, plein en hal, die jaarlijks worden ingeoefend en herhaald. Kindgesprekken worden gepland door de leerkrachten of met de intern begeleider. Tijdens de kennismakingsgesprekken worden verwachtingen/afspraken met ouders en vanaf groep 5 met leerlingen besproken. Specialisten van het Samenwerkingsverband worden betrokken bij kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Noorderborch om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Noorderborch gebruikt Leerling in Beeld (Cito) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Noorderborch?

De Noorderborch gebruikt Een doos vol gevoelens en Goed gedaan voor sociaal-emotioneel leren.