Kindcentrum Rembrandt
Mozartlaan 65
1921 XC Akersloot

Schoolweging

Schoolweging
30.59
Spreiding
5.64

De schoolweging van Rembrandt Akersloot is 30,59 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,4% scoren vrijwel alle leerlingen op het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan zowel de landelijke benchmark (95,7%) als de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat de school uitstekend basisonderwijs biedt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

77,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5% en het regionale gemiddelde van 57,3%. Deze prestatie onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 6,25% praktijkonderwijs (iets boven regionaal gemiddelde van 1,01%) versus 37,5% havo/vwo of hoger (25% havo/vwo, 12,5% vwo). Dit weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie waar de school zowel praktische als theoretische leerwegen ondersteunt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRembrandt AkerslootGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ontwikkeling in beeld Op onze school nemen we twee keer per jaar een niet methode gebonden toets af om de ontwikkeling van ieder kind en de groep in beeld te brengen. De resultaten hiervan worden verzameld en geanalyseerd in en met behulp van ESIS (Leerling Volg Systeem). De resultaten geven niet alleen een indicatie van de beheersing van de stof van de leerlingen, maar geeft ons ook inzicht in het effect van het aanbod van de voorgaande periode, hierbij kijken we kritisch naar ons eigen (leerkracht)handelen. Methodetoetsen Wij maken gebruik van de toetsen bij de methodelessen, zodat we kunnen zien of de voortgang van onze leerlingen volgens verwachting verloopt. Deze resultaten worden twee keer per jaar geëvalueerd en indien nodig wordt het aanbod dan opnieuw afgestemd. Handelingsplan of Topdossier De leerkracht stemt het aanbod voortdurend af aan de behoeftes van de groep en aan de leerling. Als er voor een leerling afzonderlijk aanpassingen nodig zijn in het lesaanbod, dan bespreken we dit met ouders. Een leerling kan extra hulp, begeleiding of uitdaging krijgen in of buiten de groep. Dit wordt beschreven in een handelingsplan. Er zijn ook mogelijkheden om extra uitdaging of begeleiding te bieden, buiten de groep. Bijvoorbeeld door de onderwijsassistent of externe hulpverleners. Voor kinderen waarbij bijvoorbeeld externe hulp nodig is, of als de school handelingsverlegen is, wordt een Topdossier aangemaakt. Dit is een online plan, dat wordt gedeeld met ouders en eventuele hulp, en de consulent van het samenwerkingsverband. In een Ondersteunings Team (OT) bespreken wordt (samen met de leerling) de situatie in kaart gebracht en samen nagedacht over oplossingen en mogelijkheden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

19,05% van de leerlingen presteert boven advies, vergelijkbaar met landelijk (25,27%). Opvallend is het hogere percentage onder advies (19,05% vs. 11,81% landelijk), wat mogelijk verband houdt met de complexere populatie. De school zet extra in op monitoring, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen zich prettig voelen op De Rembrandtschool. Daarom streven we naar een sfeer van veiligheid waarin kinderen zich tolerant opstellen ten opzichte van elkaar, een ander willen helpen en zich durven uiten. Waar we met elkaar omgaan vanuit wederzijds respect, verantwoording voelen voor onszelf en onze omgeving en waarden meekrijgen die er voor zorgen dat we met elkaar voor nu en later een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. LEES MINDER

Worden wie je wilt worden

(Zelf)Vertrouwen

Leren in een veilige omgeving

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Rembrandt voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Rembrandt hanteert de methode 'Leefstijl' om de sociale ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Deze methode bevordert de ontwikkeling tot sociaal vaardige, betrokken en zelfstandige volwassenen aan de hand van verschillende thema's, zoals sfeer in de groep, communicatie, gevoelens, zelfvertrouwen, diversiteit en gezond gedrag. De leerkrachten observeren gedurende het schooljaar de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen met behulp van observatielijsten uit SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst). Leerlingen vullen ook een vragenlijst in, waarna de resultaten worden geanalyseerd en besproken met de leerkracht. De lessen HVO, gegeven door een vakleerkracht, vormen een waardevolle aanvulling.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Rembrandt om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Rembrandt gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Rembrandt?

Kindcentrum Rembrandt gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl, Rots en water training, en Kiezel en druppel.