
Schoolweging
De schoolweging van De Wegwijzer Achtmaal is 30,53 , met een spreiding van 4,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.44% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school uitstekend tegenover de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, zelfs in een context met een hogere schoolweging (30.53 vs. 29.77 landelijk).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveauscore van 58.97%, ruim boven de signaleringswaarde van 45.5%. Dit wijst op een sterke focus op maatwerk voor cognitief sterke leerlingen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.3%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: enerzijds 30.77% havo-advies (ver boven regionaal gemiddelde), anderzijds 7.69% praktijkonderwijs. De nadruk op theoretische doorstroom blijkt uit 23.08% vmbo-(g)t/havo en 7.69% vwo-advies. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar vaker vmbo-k wordt geadviseerd (9.17% vs. 15.38% hier).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wegwijzer Achtmaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.06 | 174.41 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Aan de hand van o.a. de Cito-toetsen kunnen we constateren dat de leerlingen gedurende hun schooltijd een duidelijke stijging van de leerprestaties laten zien. Leerlingen met een handelingsplan blijken bij hertoetsing over het algemeen een hogere score te halen. De eindtoets basisonderwijs in groep 8 laat de afgelopen jaren een score zien, die rond het landelijk gemiddelde ligt. In het jaar ‘23-’24 zijn we overgestapt op de doorstroomtoets van Leerling in Beeld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Minder dan 7% van de leerlingen presteert onder advies (6.25% vs. 11.81% landelijk), terwijl 37.5% boven het advies uitkomt. Dit reflecteert een zorgvuldige advisering en mogelijk onderadvisering bij leerlingen met potentieel, zoals beschreven in het beleid rond 'ontwikkelingsgericht volgsysteem'.
Sociale ontwikkeling
Er is op school een veiligheidsprotocol en een pestprotocol. Veel samen werken in de groepen. ( Moet nog verder verbeterd worden) Opkomen voor jezelf door lessen vanuit de methode KWINK Gesprekken met de leerlingen hoe ze het beste voor zichzelf kunnen opkomen zonder de ander te kwetsen. LEES MINDER
veilgheid
samen
opkomen voor jezelf
Wat is de werkwijze van RK Basisschool De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?
De sociale opbrengsten worden op verschillende manieren gemeten. Twee keer per jaar vullen de leerkrachten de SCOL (leerlingvolgsysteem op sociale competenties) in. Leerlingen van de groepen 6 t/m 8 vullen zelf een vragenlijst in over de sociale competenties. De uitslagen worden besproken met de groepsleerkrachten en komen centraal terug tijdens een teamvergadering. Voor de sociale veiligheid wordt jaarlijks de vragenlijst veiligheid voor kinderen afgenomen via WMK-PO. Deze uitslag wordt ook besproken met een delegatie van de kinderen uit de ondervraagde groepen, om te begrijpen hoe de kinderen de vragen geïnterpreteerd hebben en welke oplossingen zij zien. Dit wordt teruggekoppeld naar de leerkrachten in een teamvergadering, waarna vervolgstappen worden besproken en vastgelegd.
Welke registratievormen gebruikt RK Basisschool De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Basisschool De Wegwijzer gebruikt Zien en Mijn kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool De Wegwijzer?
RK Basisschool De Wegwijzer gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.