
Schoolweging
De schoolweging van Breinplein is 28,65 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Deze score overstijgt zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%), wat wijst op stevige basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeeld is ambitieus: 32,1% havo/vwo en 10,7% vwo-advies, tegenover respectievelijk 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is een beperkt praktijkgericht aanbod (geen adviezen voor vso/praktijkonderwijs), wat past bij het profiel van een theoretisch georiënteerde onderwijsinstelling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Breinplein | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Na de middentoetsen maken we een analyse van de opbrengsten en passen ons aanbod hierop aan. Door de opbrengsten in de tool FocusPO te zetten, kunnen we werken vanuit de cruciale doelen. Er zijn 4x per jaar schoolbesprekingen over de kwaliteit van het onderwijs met het team. De resultaten worden ook op Eenbes niveau besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 13,9% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 27,8% boven verwachting scoort. Dit hoge doorstroomrendement onderstreept de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding, zoals geïllustreerd in het beleid 'samen leren doorstroomgericht'.
Sociale ontwikkeling
We vinden het belangrijk om een gezamenlijke bijdrage te leveren aan een veilig, pedagogisch schoolklimaat. Onze leerkrachten zijn zich bewust van hun gedrag tegenover de leerlingen. In de klas en in de school proberen we een sfeer te creëren waarbij rust, saamhorigheid, openheid, gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid hoog in het vaandel staan. We luisteren naar de leerlingen en tonen belangstelling voor de dingen die ze bezighouden. Op school en in elke klas gelden gedragsregels, die worden samen met de groep besproken. We maken kinderen medeverantwoordelijk voor een open, veilige plek waar ze met plezier naar toegaan. Wij gebruiken de methodieken van Sociaal Sterke Groep: - 1x per week sociokring - na iedere vakantie vullen de leerlingen een OK thermometer in - we gebruiken een handboek conflicthantering In het handboek gedragsprotocol kunt je er meer over lezen op onze website. LEES MINDER
Vertrouwen & Respect
Kansrijk & Brede talentontw.
Samen & Duurzaam
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Breinplein voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kindcentrum Breinplein bespreekt de volgende kapstokregels met de leerlingen: Correct met elkaar omgaan; Prettig met elkaar omgaan; Een bijdrage leveren aan een prettige omgang. De school werkt structureel aan de sociale ontwikkeling door dagelijks een sociale thermometer in de groep in te vullen, wekelijks een sociokring te houden en na elke vakantie een individuele thermometer in te laten vullen door leerlingen vanaf groep 5. Bij conflicten wordt er gebruikgemaakt van een handboekje conflicthantering en een driehoekgesprek om het conflict op te lossen, waarbij een leerkracht als begeleider fungeert en de kinderen zelf met een oplossing komen.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum Breinplein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Breinplein gebruikt de IEP vragenlijst tweejaarlijks om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Breinplein?
Kindcentrum Breinplein gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Een doos vol gevoelens en Kinderen en… hun sociale talenten.